انتقاد یک شهروند به جنگ قدرت در انتخابات سازمان روانشناسی

یک شهروند درباره وضعیت اداره سازمان روانشناسی انتقاد کرد و ابراز داشت: در آستانه انتخابات احتمالی پیش رو شاهد نمایش‌های تکراری دوره‌های انتخاباتی قبل مثل اعطای تحقیر آمیز پروانه‌ها پس از چند سال هستیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، یک شهروند در نامه ای سرگشاده ای به رئیس جمهور درباره نحوه مدیریت و  انتخابات سازمان روانشناسی انتقاد کرد.  در متن این نامه آمده است:

«جناب آقای رییسی با ورود شما به قوه قضاییه و سپس ریاست جمهوری امیدی دوباره در دل دلسوزان انقلاب جوانه زد، و تپشی معنا‌دار در قلب های آزرده مطالبه‌گران حق و عدالت شکل گرفت؛ که انتظار می‌رود نسیم آن پس از یک سال به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور که حکم رییسش از رییس جمهور گرفته می شود  هم برسد.

هر تحلیل‌گر منصف و مطالبه‌گر جراتمند اجتماعی می‌داند‌ جامعه انسانی در طول تاریخ همواره با دو جریان منحرف‌کننده حق و عدالت روبرو بوده و خواهد بودیک جریان که ناظر بر اختیار بشر بین الهام تقوا و فجور است و از زیاده خواهی و خود خدا پنداری  قابیل شروع شده و تا آخر الزمان ادامه خواهد داشت و ظاهرا هیچ قانون و قاعده و نوع حکومتی نمی تواند آن را از دل انتخاب گر منحرف دور دارد و از امور رابطه انسان و خداست لذا نمی تواند موضوع مطالبات منصفانه باشد.

جریان دوم نوع تخلفات و ظلمی است که در جامعه جریان می یابد و ناشی از مشکل در قانون و ساختار و اجرا و مجریان قوانین است که بی تردید جزء مطالبات از حاکمان است من امروز به عنوان یک شهروند نه به عنوان یک روان شناس و مشاور نه به عنوان یک استاد تمام دانشگاه نه به عنوان رییس انجمن مشاوره کشور بلکه به عنوان یک شهروند عادی که گاهی اخبار روان شناسی کشور را می خوانم چون با همه زندگی من سر وکار دارد چون اگر بخواهم ازدواج کنم، فرزند بیاورم، رشته تحصیلی و یا حرفه خود را تعیین کنم، افسرده شوم یا راه زندگی ام را گم کنم به مشاور مراجعه می‌کنم لذا مایلم بدانم آنها چه می کنند؟ آنها چطور انسانهایی هستند؟ آنها با قانون، قدرت و منافع اجتماعی چه می کنند؟ با هویت شغلی و ملی و دینی و انسانی شان چه می کنند؟ می خواهم بدانم آنها با محرمانه های ما چه می کنند؟ اخلاق شهروندی و ارتباطی خودشان با یکدیگر  با خانواده هایشان، دانشجویان و مراجعانشان را چطور اداره می کنند؟ به این ترتیب تماما با اخبار ایشان درگیرم.

راستش با مطالعه اخبار ایشان دچار تردید‌های شدید شده‌ام و سوال‌هایی برایم پیش آمده است و از آنجا که در کشوری مردم سالار زندگی می‌کنم حق خود دانستم که سوالهایم که مطمئنا سوال بسیاری از شهروندان، روانشناسان و مشاوران است را درفضای آزاد  رسانه ای مطرح کنم.

آقای رییس جمهور عزیز بسیار علاقمند هستم بدانم چرا در سازمانی که جنابعالی حکم رییس آن را امضا می فرمایید و رییس آن سازمان خود را معاون جنابعالی می‌داند سال‌ها است جنگ قدرت است؟

در بررسی هایم  متوجه شدم این سازمان اداره کننده وضعیت روانشناسی کشور دو سال  از دوره اخیر خود را که یک دوره 4 ساله است و البته تا کنون 6 سال به طول انجامیده است در جنگ تعیین رییس سازمان از بین دو نفر از 11 نفر روان‌شناس و مشاور شورای مرکزی صرف کرده است تا بالاخره خداوند به این جنگ پایان داده و یکی از رقبا پس از یک سال تعقیب و گریز مراجع قانونی، راهی زندان می شود و البته نفر دوم هم به لطف خدای حافظ حقوق مظلومین از سوی مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شد ولذا رقیب جای نشین پس از چندین ماه ابهام درصدور مجوز با وجود شکایات به اصل صحت انتخابات از طرف روان شناسان و مشاوران معترض و دلسوز و به دنبال آن استخدام وکلا با پول روانشناسان جوانی که چندین سال پشت درهای بسته منتظر جواز کار هستند از طرف  دو، سه عضو سیاست گذار شورا، برای ادب کردن معترضان با سرگردان کردن ایشان در راهرو  دادگاه ها برای ارائه مستند ساختن آنچه با پوست و گوشتشان آن را تجربه کرده‌اند و البته ناکامی 18 ساله ایشان در این جنگ نابرابر به دلیل اینکه متاسفانه امکان کپی کردن چنین تجربه هایی  برای ارائه به دادگاه وجود ندارد.

بالاخره امکان ادامه حکومت ابدی الخیال، اعضای فعلی سازمان صادر می شود و دو سال بعدی هم  طبق برنامه دوره های قبل این فرصت را برای عزیزان قدرت مدار شورا فرا هم آورد که ضمن تداوم درگیری‌های همیشگی خود که ارائه نماد اخلاق نیکو و سبک زندگی و حل اختلاف بین خود را برای تماشاگران خود روان شناسان و مشاوران جوان و مردم بود با بهره گیری از منابع مالی سازمان سفرهای تبلیغاتی یرای انتخابات بعدی و جنگ و گریزها و قهر و آشتی‌های شورای مرکزی برای چگونکی ماندن در صندلی های آباء و اجدادی که 18سال از اشغال آن می گذرد انجام تکلیف کرده باشند و حالا که دو سال است که از موعد قانونی!!!؟

برگزاری انتخابات دوره قبل گذشته‌، رقبای ریاست هربار چینشی از هیئت نظارت و هیئت اجرایی به عمل می آورند و ابلاغ اعضای آن را صادر می کنند اما از آنجا که ترس از دست دادن قدرت ایشان را دچار وسواس کرده است در منش شطرنج بازان متقلب دائما میز را بهم زده و چینش دوباره ای را به جامعه ی مات و مبهوت روان شناس و مشاور که اینک نگران اعتبار حرفه مقدس ویاریگر خود هستند معرفی می‌کند.

در این میان حقیر به عنوان شهروند پیگیر و نگران، همچنان اخبار روان شناسان حلّال مشکلاتم را دنبال کرده و در فضاهای مجازی شاهد فحش و فحش کاری 9 نفر باقی مانده از اعضای انتخابی شورای مرکزی و بازرسان آن هستم.

ناگفته نماند اعضای حکمران این سازمان در عین درگیری‌های شدید در هنگام خطر، آنچنان وفاق مثال زدنی ای با هم پیدا می کنند که امریکا و انگلیس هم باید از ایشان الگو بگیرند.

مهندسی های شگفت انگیزاین پیر لابی گرانِ سفره نشینِ انقلاب، می تواند به حذف مفهوم اعضای علی البدل از قاموس شخصیِ سازمانِ شخصی پنداشتهِ شدهِ نظام روان شناسی و مشاوره کشور بیانجامد به گونه ای که اعضای علی البدل منتخب در انتخابات قبل را که باید جایگزین اعضای فوت و زندانی شده می شدند را بطور قانونی!!!!؟حذف کرده واعضای منتخب شورای مرکزی را از 11عضو به 9 نفر تقلیل می دهند  و به گونه عجیبی معنای عضو علی البدل را در قاموسِ سازمانی، تغییر می دهد.

گفتنی است که بر اساس اخبار خبرگزاری‌ها و فضای مجازی در این سازمان معنای وجود بازرسان در سازمان هم تغییر کرده و بازرسان منتخبِ روانشناسان و مشاوران هم حق حضور در ‌جلسات شورای مرکزی و یا بررسی مراودات مالی و کاری سازمان را ندارند (و حالا ما مدتی است داریم دنبال معنای عضو علی البدل و بازرس برای سازمان می گردیم و امیدواریم در دوره بعدی این واژگان از گفتمان سازمانی کشورحذف شود چون ظاهرا کاربردی ندارند).

آقای رییس جمهور عزیز منِ شهروندِ دور از سازمان، در خبرهای خبر‌گزاری می بینم که نماینده وزیر علوم شما با مستندات نشان می دهد که خادمان صندلیِ قدرت در سازمان هربار حتی مصوبات ابلاغ شده شورای تحت حکومت خود را با سوء استفاده از اینکه تعیین مقررات اجرای انتخابات از تکالیف شورای مرکزی است،  زیرپا گذاشته و چندین بار چینش های جدیدی از هیئت نظارت و هیئت اجرایی انتخابات انجام می دهند و اساتیدی که دونفر‌شان نمایندگان وزرای علوم و بهداشت و دو نفر دیگر استاد تمام های بسیار معتبر و مورد وفاق روانشناسان و مشاوران هستند و با رأی همین اعضای شورای مرکزی برای هیأت نظارت انتخاب شده اند و برای آنها ابلاغ تشکیل هیآت نظارت صادر کرده اند و ایشان هم طبق وظیفه محوله چندین جلسه تشکیل داده و کار را پیش برده اند به یکباره بی اعتبار ساخته و افراد دیگری را که احتمالا از نظرشان قابل مهندسی بیشتری هستند جایگزین می سازند و به این ترتیب به اعتبار حرفه ای هر دو طرف آسیب وارد می‌ کند.

آقای رییس جمهور من به عنوان یک شهروند نگران‌ می‌شنوم که بعد از اعتراض‌های چندساله، بازرسان سازمان بازرسی کل کشور و نیروهای رصد‌کننده عملکرد سازمان‌ها به درستی مدت‌ها در این سازمان مستقر می شوند و تخلفات مستند‌دار را اعلان و احتمالا  مثل همه ما تخلفات خلوتی را بر اساس تاریخ مصلحت ها به چاه می‌سپارند اما متاسفانه همچنان شاهد هیچ اقدامی از جانب نهادهای قانونی نیستیم.

اینک پس از یک دوره 6 سال بطول انجامیده در آستانه انتخابات احتمالی پیش رو شاهد نمایش‌های تکراری دوره‌های انتخاباتی قبل مثل اعطای تحقیر آمیز پروانه‌ها پس از چند سال در گرو قول آراء موافق هستیم و  نمایش خلاقانه دیگر مبارزه با روان شناسی زرد که سالها است فریاد هر  شهروندی را درآورده است شکل می گیرد در حالی که منتشر‌کنندگان فهرست  روان‌شناسان زرد خود به افرادی که هیچ مدرکی از روانشناسی و مشاوره ندارند جواز کار داده اند و روان شناسان و مشاوران با مدرک دکتری را پشت درهای بسته، چندین سال در آب نمک انتخابات خوابانده‌اند.

 آقای رییس جمهور به واقع عدالت محور و ظلم ستیز، من به عنوان یک شهروند که 43 سال عمر خود را  با افتخار صرف فرهنگ کشورم کرده‌ام نگران اوضاع کشورم هستم لذا  ازجنابعالی  می پرسم اینک که کشورم در کنار شدیدترین جنگ‌ها و طولانی ترین تحریم اقتصادی قرار دارد و همزمان  در معرض ناجوانمردانه ترین و  پرخرج ترین و خصمانه ترین جنگ های تبلیغاتی نیز قرار دارد . اینک که شاهد اثرات شدیدتر از واقعیت  القای فقر و نا امیدی گفتمان سازی شده از طرف متخصصان ساخت ادراک غیرواقع؛ یعنی روانشناسان تبلیغ و گفتمان سازهای نیاز و نارضایتی در خارج و داخل هستیم و به واقع نیازمند آمادگی روانی برای مقابله به چنین جنگ دوان شناختی ای چرا به داد سازمان تحت مدیریت ریاست جمهوری نمی رسید؟ چرا مردم را در فضای آلوده ساخته با سرمایه گذاری های کلان استکبار جهانی با انسان های بی مسئولیتی رها کرده اید که جز حفظ صندلی خود دغدغه ای ندارند مردم ما امروز نیازمند مسولین روان شناختی فهیم، با اخلاق متدین، مردمی و با سوادی هستند که بتوانند با فعالیت های خود فضا ی خدمت رسانی بهتر و سالم تر روان شناسان و مشاوران دلسوز، مردمی و جوان تحصیلکرده که سالها برای کسب این دانش زحمت کشیده اند را آماده کنند آقای رییس جمهور به عنوان یک شهروند از شما می خواهم در این شرایط جایگاه نمایندگان وزرای علوم و بهداشت کشور در سازمان.ن.ر.م. را مشخص بفرمایید مگر ایشان قرار نیست موقعیت را رصد کرده و گزارش کنند حداقل بفرمایید چرا بی احترامی  و نادیده انگاری ایشان را که نماینده حاکمیت منتخب مردم است را پی نمی گیرید؟

می گویند آنها در جلسات شورا شرکت نمی کنند چرا باید در جلساتی که بارها درآن مصوبه خود را تغییر می دهند شرکت کرد احتمالا هرکس باید برای شأن و جایگاه خود احترام قایل شود اینطور نیست؟

آقای رییس جمهور  در نهایت به عنوان یک شهروندِ به شدت آزرده شده  از جنابعالی می‌خواهم که شخصا در این مورد ورود کنید. باور بفرمایید مسائل امروز سازمان از تعطیلی یک کارخانه در جریان اقتصاد و رضایت مردم  کم اهمیت تر و کم اثر تر نیست.

پیشنهاد می کنم با توجه به عدم کارآیی شورای مرکزی فعلی ، نارضایتی و عدم اعتماد روان شناسان و مشاوران ، درگیری های طاقت فرسای اعضای شورای مرکزی با یکدیگر و بازرسان و انجمن های علمی روان شناسی و مشاوره اجرای انتخابات سازمان نظام را بر اساس قانون  دور اول انتخابات سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی به عهده وزارت علوم و بهداشت بگذارید تا با همان چینش هیات نظارت و اجرایی را بی طرف و بدون نقش ذینفعان و کاندیداهای انتخابات برگزار کند و سپس از مجلس محترم بخواهید در اولین فرصت ممکن این قانون را که بستر ساز همه تخلفات متخلفان است در اولین فرصت اصلاح کند تا ذینفعان و کاندیداهای همیشه برنده این به اصطلاح انتخابات همواره خود هیأت نظارت و هیأت اجرایی انتخاب خود را تعیین کند و به طور قانونی از رانت اطلاعاتی دسترسی مستقیم به رای دهندگان که اعضای مجمع عمومی سازمان هستند را در مقابل دیگر کاندیداها استفاده کرده  و از منابع مالی تهیه شده از حق عضویت اعضا برای تبلیغ، تطمیع و تهدید آنها استفاده کند و با  سفرهای استانی تبلیعی وصدور پروانه ها فقط در آستانه انتخابات رانت های متعدد برای استمرار حاکمیت نامشروع خود فراهم نیاورند تا باز با تمام ناکارآیی و عدم صلاحیت های چندگانه روی صندلی های 18 ساله جا خوش کنند و وضعیت روان شناختی کشور را در این شرایط در بدترین و ضعیف ترین موقعیت قرار دهند و با به گوشه راندن نیروهای فعال ارزشمند این حرفه جو رخوت و ناامیدی را برای اعضا ایجاد نمایند و مردم را از وجود مدیریت علمی، انقلابی و جهادی در این حیطه محروم سازند.

آقای رییس جمهور عزیز امیدوارم قبل از اینکه خیلی دیر شود و فاجعه دیگری در انتخابات بد مهندسی شده  پیش رو رخ دهد اقدام مؤثری را در روزهای آتی شاهد باشیم البته اگر در راهروهای دادگاهها سرگردان نشویم.

معصومه اسمعیلی، شهروند نگران»

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه