دانشجوی سعودی به جرم توییت به ۳۴ سال زندان محکوم شد

دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی یک زن دانشجوی ۳۴ ساله را به اتهام معاونت در ارتکاب جرم «اخلال در نظم عمومی» از طریق انتشار پیام‌های توییتری به ۳۴ سال زندان محکوم کرد. این دختر که سلمی الشهاب نام دارد، متهم شده بود که با فعالیت در توییتر به مخالفان سیاسی پادشاهی سعودی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار رسانه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از یورونیوز، دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی یک زن دانشجوی ۳۴ ساله  را به اتهام معاونت در ارتکاب جرم «اخلال در نظم عمومی» از طریق انتشار پیام‌های توییتری به ۳۴ سال زندان محکوم کرد. این دختر که سلمی الشهاب نام دارد، متهم شده بود که با فعالیت در توییتر به مخالفان سیاسی پادشاهی سعودی کمک می‌کند.

سازمان حقوق بشری القسط، مستقر در لندن، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حکم رای دادگاه علیه سلمی الشهاب را «شدیدترین حکم زندان تاریخ عربستان سعودی علیه یک کنشگر سیاسی مدنی» توصیف کرد. وی در زمان آزادی و فعالیت در توییتر حدود ۲۶هزار فالوئر (دنبال‌کننده) داشت. 

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ریاض که حکم دادگاه را دیده است می‌گوید خانم شهاب، علاوه بر ۳۴ سال زندان، ۳۴ سال هم حق خروج از قلمروی مملکت سعودی را ندارد. اجرای این محکومیت تکمیلی پس از خروج وی از حبس آغاز می‌شود. این حکم هفته گذشته صادر شده است.

سلمی شهاب دو فرزند دارد. در جریان رسیدگی دادگاه بدوی به پرونده، او به معاونت در اخلال در نظم عمومی از طریق انتشار «اخبار کذب و گمراه‌کننده» متهم و به ۶ سال زندان محکوم شده بود. دادگاه تجدید نظر این حکم را به شدت افزایش داده است؛ امری که اصولا مغایر با کارکرد این مرجع قضایی است. تیم وکلای سلمی شهاب ۳۰ روز فرصت دارند تا از این حکم به دیوان عالی عربستان شکایت کنند. 

خانم شهاب که دانشجوی دکترای دندان‌پزشکی در دانشگاه لیدز انگلستان است در ژانویه سال ۲۰۲۱ و زمانی که برای گذراندن تعطیلات به کشور خودش بازگشته بود، بازداشت شد. یکی از دوستان سلمی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید او حتی تصورش را هم نمی‌کرد که توییت‌ کردن، مشکلی برایش ایجاد کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه