آموزش مهارتی 147 هزار سرباز در سال جاری / 60 هزار سرباز تا کنون مهارت دیده‌اند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: امسال 147 هزار سرباز در حین خدمت آموزش مهارتی می‌بینند که تاکنون 60 هزار نفر آموزش دیدند.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در مورد آموزش مهارت به سربازان در حین خدمت وظیفه گفت:‌ قرارگاه آموزش مهارت نیروهای مسلح در سال جاری معین کرده است که 400 هزار سرباز در حین خدمت آموزش‌های مهارتی را بگذرانند که سهمیه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش مهارت به سربازان در سال جاری 147 هزار نفر است که از ابتدای سال تا کنون 60 هزار سرباز دوره‌های آموزش مهارتی را در پادگان‌ها و زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای گذرانده‌اند.

وی گفت: سال گذشته آموزش مهارت به 120 هزار سرباز سهمیه سازمان فنی و حرفه‌‌ای بود که امسال این رقم به 147 هزار نفر رسیده است و سال قبل از آن 89 هزار سرباز سهمیه آموزش فنی و حرفه‌ای دیده‌اند.

رئیس سازمان آموزش فنی  و حرفه‌ای در مورد اینکه آیا سربازان در محیط پادگان و یا در کارگاه‌های خارج از آن آموزش می‌بینند گفت:‌ ترجیح بر این است که سربازان در محیط پادگان و در محیط خدمت خود بتوانند آموزش‌های مهارتی را بگذرانند، در این زمینه کارگاه‌های خوبی در پادگان‌ها تجهیز شده، مربیان فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌ها می‌روند و گاهی دستگاه‌های مرتبط را با خود به همراه می‌برند و در آنجا به سربازان آموزش‌های مهارتی می‌دهند و در برخی موارد آموزش ترکیبی است و بخشی از آموزش در داخل پادگان و بخشی در خارج از پادگان و در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

وی گفت:‌ همچنین تلاش بر این است که شرایط آموزشی به گونه‌ای فراهم شود که سربازان در محیط واقعی کار آموزش ببینند به عنوان مثال در خود پادگان‌ها آرایشگاه‌ یا تعمیرگاه خودروها و تجهیزات وجود دارد که سربازان در محیط واقعی کار آموزش مهارتی می‌‌بینند یا در برخی پادگان‌ها نانوایی وجود دارد که آموزش واقعی می‌بینند.

حسینی‌نیا در مورد اینکه چه تعداد از سربازانی که دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، بعد از خدمت وظیفه مشغول به کار می‌شوند گفت: خوشبختانه نیروهای مسلح پیگیری این مسأله را انجام داده و 70 درصد از کسانی که دوره مهارتی گذرانده‌اند، بعد از خدمت سربازی مشغول به کار شده‌اند.

به گفته وی،‌در مواردی که مورد نیاز بوده فرآیندهای اشتغال به کار آنها هم توسط قرارگاه مهارتی نیروهای مسلح پیگیری شده است و تلاش بر این است که هر سرباز در انتهای خدمت وظیفه عمومی خود دو کارت دریافت کند، یکی کارت پایان خدمت و دیگری کارت مهارت‌آموزی در اختیار داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی  و حرفه‌ای  در مورد اینکه چند رشته مهارتی به سربازان ارائه می‌شود، گفت: محدودیتی در مورد رشته‌ها نداریم، در هر پادگانی که به تعداد حداقل 12 نفر برای هر رشته متقاضی باشند کلاس آموزش مهارتی تشکیل می‌شود.

وی همچنین گفت:‌در سند ملی اشتغال سربازان ابلاغ شده است که سربازان علاوه بر گذراندن دوره خدمت وظیفه عمومی مهارت‌آموزی برای اشتغال داشته باشند در این زمینه 40 دستگاه کشوری و لشکری به صورت همکار در بحث مهارت‌آموزی سربازان مانند جهادکشاورزی،‌جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر سازمان‌ها کمک می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی  و حرفه‌ای گفت:‌ یکی دیگر از اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد 7300 کارگاه در محیط واقعی کار است که در خدمت آموزش مهارت قرار می‌گیرند، همچنین از ظرفیت تخصصی نیروهای پایور یعنی کادر نظامی هم برای آموزش سربازان استفاده می‌کنیم در این زمینه 2500 نیروی پایور دوره‌های مربی مهارتی گذراندند و کارت مربی‌گری گرفته‌اند که این افراد در محیط پادگان به سربازان مهارت می‌آموزند.

حسینی‌نیا این را هم گفت: شرایط به گونه‌ای فراهم می‌شود که سربازان علاوه بر گذراندن دوره خدمت وظیفه عمومی و حفظ امنیت و نظم در کشور که وظیفه اصلی‌شان است در کنار آن در اوقات فراغت یک مهارت هم بیاموزند که بعد از پایان خدمت بتوانند مشغول به کار شوند و زندگی تشکیل دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه