چالش‌های پیش روی لیز تراس در پست نخست‌وزیری

نخست‌وزیر جدید انگلیس که به‌تازگی به عنوان جانشین «بوریس جانسون» انتخاب شده است، با چالش‌های بسیاری در این کشور رو به رو است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس فهرستی کابوس‌وار از کارهای اولویت دار پیش‌روی خود می‌بیند. در این جا به برخی از چالش‌های بزرگ نخست‌وزیر جدید بریتانیا اشاره خواهیم کرد.

لیز تراس جانشین بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا شد. اما با توجه به مسائل کشور، ممکن است تعجب کنید چرا اصلا او به این سمت تمایل نشان داده است. مسائلی نظیر بدترین بحران هزینه زندگی در ۳۰ سال گذشته تا خدمات عمومی فشل. و خانم تراس وعده داده که بدون وضع مالیات جدید، وضع اقتصاد را سامان بدهد.

علاوه بر این‌ها، او باید حزب محافظه کار را رهبری کند، حزبی که به شدت دچار تفرقه شده و در حال حاضر تضمینی برای حمایت حزب از دیدگاه‌های او وجود ندارد. 

هزینه زندگی 
برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته، تورم در ماه جولای به واسطه افزایش هزینه انرژی و مواد غذایی به بالای ۱۰ درصد رسید. میانگین قبض انرژی خانوارها در سال جاری ۵۴ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که از این هم بالاتر برود. 
این خبر بدی است، نه تنها برای خانوارها، بلکه برای کسب و کارهایی که دولت مجبور به نجات آن‌ها در زمان قرنطینه بود، که بسیاری از آن ها واقعا نمی‌توانند قبوض خود را پرداخت کنند و بدون حمایت‌های دولت مجبور خواهند شد که کسب و کار خود را تعطیل کنند. 

اقتصاد ضعیف
یکی از چالش‌های خانم نخست‌وزیر این واقعیت است که بر طبق گزارش بانک مرکزی انگلستان، بریتانیا تا پایان سال دچار رکود اقتصادی خواهد شد. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم امسال، ۰.۱ درصد کاهش یافت و تحلیلگران معتقدند که سه ماهه سوم، کشور را وارد رکود خواهد کرد.
و روز دوشنبه، ارزش پوند با کاهشی ۰.۳ درصدی به پایین ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا از سال ۱۹۸۵ رسید، و بعد اندکی بهبود یافت. این مسئله نشانه ای از چالش‌های جدی پیش روی اقتصاد بریتانیاست.

خدمات عمومی در حال فروپاشی 
به نظر می رسد که بسیاری از چیزها در بریتانیا در حال حاضر در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. زمان انتظار برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی رکورد زده است. بر طبق گزارش انجمن پزشکی بریتانیا، علت این مسئله همه‌گیری ویروس کرونا، کمبود کارمند و بودجه ناکافی می باشد.

در بخش مراقبت‌های اجتماعی، مدارس، دانشگاه ها و دولت محلی هم مشکلات مشابهی وجود دارد، یعنی بودجه و تعداد کارمندان ناکافی. 

اعتصاب 
تا بدین جای سال، کارمندان حوزه حمل و نقل، روزنامه نگاران، وکلا، کارگران بخش پسماند، و کارکنان پُست اعتصاب کرده‌اند. در بسیاری از موارد، روسای اتحادیه ها از دولت بابت عدم توجه به خواسته‌های آن‌ها و ارائه راه حل انتقاد کرده‌اند.
این اعتصاب‌ها اثر مخربی بر بهره‌وری و رشد اقتصادی خواهند داشت، مسئله‌ای که خانم تراس وعده بهبود آن را در قالب برنامه اقتصادی اش داده است. 

مشکلات بین المللی 
خانم تراس در شرایطی به سمت نخست‌وزیری بریتانیا رسیده است که وضعیت جهانی بسیار پیچیده شده است. اوکراین هنوز تحت تهاجم روسیه است و چین همچنان تایوان را تهدید می‌کند. و آشفتگی ناشی از برگزیت نیز مشکلات بزرگی برای بریتانیا ایجاد کرده است. 

خانم تراس که هنوز سمت وزیر امور خارجه را بر عهده دارد، این مشکلات را به خوبی می‌شناسد؛ اما برای پرداختن به این مشکلات در قامت نخست‌وزیر به دیپلماسی بیشتری نیاز دارد، چراکه شاهد موضع منفی او نسبت به اروپا و موضع تند او علیه هم روسیه و هم چین بوده ایم. 

 هم‌حزبی‌های خود 
مسلما بزرگترین خطر برای خانم تراس از جانب خود نمایندگان محافظه‌کار است، که در زمینه رهبرکشی تبحر دارند. تراس برنامه خود را برای مشکلات مذکور در بالا ارائه نکرده است و همکاران پارلمانی او مطمئن نیستند که او راه‌حل‌های مطمئنی برای این مشکلات داشته باشد. 

برخی از صاحب‌نظران گفته‌اند که حتی ممکن است او قبل از انتخابات بعدی، مجبور به کناره‌گیری شود، که اگر چنین شود یعنی حزب محافظه‌کار از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۰، پنج رهبر عوض کرده است. 

تراس در دور مقدماتی رای‌گیری، بعد از (Rishi Sunak) دوم شده بود. بسیاری از نمایندگان مجلس بریتانیا بر این باور هستند که او برای این سمت مناسب نیست و این که کمپین تهاجمی او باعث شده برخی از وفادارترین محافظه‌کاران نیز از او دور شوند. 

اگر او نتواند در چند هفته آینده این افراد را تحت تاثیر قرار دهد، نمی‌تواند روی حمایت آن‌ها از طرح‌هایش در پارلمان حساب باز کند و همان‌طور که در پنج سال گذشته دیده‌ایم، اگر چنین شود، کار نخست وزیر تمام است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه