تماس وزیر دفاع هند با همتای آمریکایی درباره فروش «اف-16» به پاکستان

رسانه‌ها از تماس وزیر دفاع هند با همتای آمریکایی خود بابت فروش جنگنده‌های «اف-16» به پاکستان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد،  رسانه‌ها از تماس وزیر دفاع هند از تماس با همتای آمریکایی خود و بیان نگرانی بابت تصمیم ایالات متحده در ارائه ناوگانی از جنگنده‌های «اف-۱۶» به پاکستان خبر دادند.

خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه نوشت که «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند گفت‌وگوی تلفنی را با «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در زمینه فروش جت‌های اف-۱۶ به نیروی هوایی پاکستان انجام داد.

 وزیر دفاع هند به دنبال این تماس در توییتی نوشت: «نگرانی هند نسبت به تصمیم جدید ایالات متحده برای ارائه ناوگان جنگنده اف-۱۶ به پاکستان به وزیر دفاع آمریکا انتقال داده شد.»

راجنات سینگ گفت که با آستین درباره همکاری دفاعی و تعهد به تقویت بیشتر روابط نظامی نیز گفت‌وگو شد.

پاکستان که مانند هند مجهز به سلاح اتمی است، به شدت به جت‌های ساخت چین متکی است، اما جنگنده‌های اف-۱۶ همچنان موثرترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای نظامی در نیروی هوایی این کشور هستند.

هواپیماهای ساخت ایالات متحده بخش مهمی از زرادخانه نظامی پاکستان است و هند نگران است که  این ناوگان ممکن است توسط همسایه خود علیه  این کشور استفاده شود.

به گزارش رسانه‌های هندی، دهلی نو اعتراض شدیدی به تصمیم ایالات متحده برای کمک‌های دفاعی و امنیتی به پاکستان از طریق برنامه ۴۵۰ میلیون فروش جنگنده‌های اف-۱۶ بیان کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات هندی به «دونالد لوم» معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، به دلیل ماهیت و زمان‌بندی این تصمیم، اعتراض شدیدی کردند. دهلی نو بر این باور است که این اقدام علیه امنیت هند است.

نیروی هوایی هند نیز برای برتری بر رقبای خود از جمله پاکستان و چین در قالب یک طرح قصد خرید ده‌ها فروند جنگنده پیشرفته را دارد. نیروی هوایی هند در قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته می‌شود و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

 وبگاه شبکه خبری «ان‌دی ‌تی‌وی» چندی قبل  اعلام کرد که نیروی هوایی هند برنامه‌هایی برای دستیابی به ۱۱۴  فروند جنگندد چند منظوره دارد که بر اساس آن شرکت های هندی مجاز خواهند بود با یک فروشنده خارجی شریک شوند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه