میان‌برهای گریز از تله درآمد متوسط و رسیدن به جهش اقتصادی

در نشست هنر جهش اقتصادی و میان‌برهای توسعه مطرح شد که نوآوری می‌تواند کشورها را از تله درآمد متوسط رها کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، روح الله کهن هوش نژاد به عنوان مهمان جلسه نشست شورای گروه های علمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری مطالعه خود را با عنوان "هنر جهش اقتصادی و میانبرهای توسعه" ارائه نمود.

کهن، دانش آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) در ابتدای این نشست ضمن تعریف کلمه جهش گفت: عدم تقلید از کشور های پیشرو و استفاده از راه های میانبر از ویژگی های اصلی جهش به شمار می رود.

وی ضمن بررسی نظریات مختلف در خصوص راه های رسیدن به رشد اقتصادی ادامه داد: کشورهایی که رشد پایین داشتند با استفاده از مدل هایی توانستند با نهاد سازی های درست به رشد های اقتصادی بالایی دست پیدا کنند. با این وجود اگر کشوری بتواند از تله درآمد متوسط عبور کند، جهش در عرصه اقتصادی را می تواند تجربه کند.

این پژوهشگر ضمن بیان نگاه خود در خصوص نو آوری ادامه داد: در این بین نو آوری می تواند کشور ها را از تله درآمد متوسط رها کند. در بحث نو آوری، صنعت و دانشگاه دو مقوله اصلی به شمار می روند. در کشورهای کمتر توسعه یافته، دانشگاه در برج آج می نشیند و منتظر است تا صنعت به دنبال آن بیاید مثال این کشور ها را می توان در آمریکای لاتین جست و جو کرد. اما نقطه مقابل، کشور های جنوب شرق آسیا هستند که دانشگاه ابزار صنعت می شود.

کهن افزود: در واقع ایجاد نظام ملی نوآوری لازمه شکل گیری یک رابطه صحیح بین دانشگاه و صنعت است. این نظام باید فاصله شناختی صنعت و دانشگاه را درست کند و از شکست سیستم فرار کند. در واقع جهش اقتصادی به معنای تحقق یک نظام درست نوآوری است که بتواند در افق طولانی مدت کار کند.

این دانش آموخته اقتصاد با بیان مثال های مختلف در خصوص ساز و کار نظام ملی نوآوری در کشور های مختلف بر اهمیت شکل گیری این مدل تاکید کرد و گفت: کشور ها به منظور عبور از تله درآمد متوسط باید به سمت ایجاد ساز و کار نظام نوآوری گام بردارند و این امر منجر به تحقق جهش در کشور ها خواهد شد.

وی در مورد توضیح شکست بازار در اصل تحقیق و توسعه خاطر نشان کرد: دو نوع شکست از نوع قابلیت و اندازه همواره می تواند رهزن توسعه باشد شاید برخی از شرکت ها اصلا قابلیت تحقیق و توسعه را نداشته باشند لذا باید مراقب بود که دچار شکست از نوع قابلیت نشویم.

کهن افزود: بنگاه های کوچک لزوما رابطه ای با رشد اقتصادی ندارند. حال آنکه شرکت های بزرگ تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی دارند، استقلال فناورانه مزیت اصلی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. لذا با تقلید امکان جهش وجود ندارد. برای رسیدن به جهش نیازمند خلق یک مسیر جدید هستیم.

وی در باره راه های میانبر در خصوص دستیابی جهش گفت: میانبر اول عدم درگیر شدن در یک نظام سفت و سخت مالکیت معنوی است و همچنین میانبر دوم حرکت به سمت فناوری ها با چرخه عمر کوتاه است و سپس حرکت به سمت فناوری های با عمر طولانی است.

وی در ادامه راه های میانبر دیگری را بیان کرد و گفت: میانبر سوم حرکت نکردن به سمت ایجاد کل زنجیره ارزش به طور کامل است.

در ادامه این نشست کارشناسان مرکز ضمن بررسی ارائه انجام شده و طرح سوالات خود بر اصل غیرنهاد گرایی بودن این ارائه تاکیدکردند و به تبادل نظر در خصوص این ارائه پرداختند. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه