ابداع آلیاژ جدید برای ارتقای کیفیت چاپگرهای سه بعدی

محققان استرالیایی از تولید آلیاژ جدیدی با استفاده از فلز تیتانیوم خبر داده‌اند که استحکام مواد تهیه شده با استفاده از چاپگرهای سه بعدی را به میزان چشمگیری ارتقا می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از نیواطلس، مهندسان دانشگاه موناش یک آلیاژ تیتانیوم قابل چاپ سه بعدی جدید با ریزساختار منحصر به فرد ساخته اند که آن را فوق العاده قوی و مستحکم می کند. این محصول نه تنها از سایر انواع تیتانیوم قوی‌تر است، بلکه بالاترین نسبت استحکام به وزن را در بین هر فلزی که با چاپ سه بعدی ساخته شده است، دارد.

آلیاژهای تیتانیوم در حال حاضر به دلیل استحکام و وزن نسبتا سبکشان بسیار ارزشمند هستند و برای تولید هواپیما و سایر وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. اما آلیاژ جدید نه تنها از استحکام بیشتری برخوردار است، بلکه به دلیل امکان چاپ سه بعدی آن، قابل تبدیل به هر شکلی نیز هست.

بدین منظور از یک روش چاپ سه بعدی رایج استفاده می شود که در قالب آن یک بستر حاوی فلز پودر شده شامل آلیاژ بتا تیتانیوم توسط لیزر ذوب می شود و یک لایه جامد به دست می آید. در مرحله بعد، این ماده در دمای بین 480 تا 520 درجه سانتیگراد تحت حرارت قرار می گیرد و در نتیجه ریزساختاری به دست می آید که به آلیاژ استحکام باورنکردنی می دهد.

فرآیند تصفیه باعث می‌شود که ذرات تیتانیوم با هم در نانو دانه‌ها رسوب کنند و ساختارهای «نانودویی» مستحکم به دست آیند. این اولین آلیاژ تیتانیوم است که این نوع ساختار را به نمایش می گذارد و آن را بسیار قوی تر از حد معمول می کند.

آلیاژ تیتانیوم جدید دارای مقاومت کششی بیش از 1600 مگاپاسکال است. بیشتر آلیاژهای تیتانیوم تجاری دارای مقاومت کششی  در حدود 1000 مگاپاسکال هستند.

پایان پیام/

https://newatlas.com/materials/titanium-alloy-highest-strength-3d-printed-metal/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه