دبستان‌های کشور شکوفه‌باران شد/ نوری: سکوی استعدادیابی برای تمام دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

آیین نمادین «جشن شکوفه‌ها» برای ورود کلاس اولی‌ها به مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ گروه آموزش و پرورش: انگار دوباره شور و نشاط به مدارس کشور بازگشته است؛ کلاس اولی‌ها در لباس فرم نیلی‌رنگ و پرچم و بادکنک به دست، در حیاط مدرسه روی صندلی نشسته‌اند؛ سرود «بوی ماه مدرسه» پخش می‌شود و بچه‌ها پرچم‌هایی که در دست دارند را تکان می‌دهند.

بوی اسپند فضای مدرسه را در برگرفته است. کادر مدرسه با شربت و شیرینی به استقبال کلاس اولی‌ها آمدند و لبخند از لبان‌شان دور نمی‌شود. والدین هم در گوشه‌ای از حیاط مدرسه به تماشای فرزندان‌شان آمدند و برخی گوشی به دست در حال فیلم و تصویر گرفتن هستند تا این روز را قاب تصویر خاطره‌ساز کنند.

در سی‌ویکمین روز از شهریور سال ۱۴۰۱ و بعد از دو سال کرونایی و تعطیلی حضوری مدارس، باز آموزش حضوری آغاز شد و امروز آیین جشن شکوفه‌ها در دبستان دخترانه کوثر واقع در مارلیک شهرستان ملارد برگزار شد. امسال ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند که از این تعداد ۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۳۲۱ دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کرده‌اند و یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۰۷ نفر کلاس اولی هستند.

* ایجاد سکوی استعدادیابی برای تمام دانش‌آموزان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آیین جشن شکوفه‌ها ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه 5 هزار شهید معلم و 36 هزار شهید دانش‌آموز، اظهار کرد: امیدوارم امسال، سال پرخیر و برکتی در راستای تحکیم و ارتقای جامعه دانش بنیان مبتنی بر شعار سال باشد؛ موضع مبتنی بر اقتدار، عزت، مصلحت و حکمت رئیس جمهور در پیش‌ اجلاس سران ملل متحد در جلسه‌ای که یونسکو در رابطه با آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و حکمرانی جهانی آموزش و پشتیبانی از سند تحول بنیادین داشت و معرفی مکتب حاج قاسم در سخنرانی سران از سوی رئیس جمهور علاوه بر سایر مواضع، قابل تقدیر و تکریم است.

وی با بیان اینکه ۶۸ هزار و ۵۴۸ مدرسه ابتدایی داریم که ۶۰ هزار کلاس درس آن، پایه اول ابتدایی است، افزود: امروز جشن شکوفه‌ها را برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی برگزار می‌کنیم و تقریباً ۱۰ درصد دانش‌آموزان ما در پایه اول ابتدایی هستند.

نوری ادامه داد: شاید در نتیجه تغییرات سریعی که در فناوری‌های جدید و اتفاقاتی که در جوامع رخ داده است، کودکی به عنوان موقعیتی مشخص، بیشتر رو به نابودی رفته است و برخی معتقدند دیگر بین کودکی و بزرگسالی فاصله‌ای وجود ندارد. در سال‌های خشکسالی متوجه شدیم که بهار خیلی کوتاه بود و متأسفانه این اتفاق برای کودکان اتفاق افتاده است و امروزه در تحقیقات، اندیشه‌‌های ناپیدایی کودکی، فرسایش و از بین رفتن کودکی شکل گرفته است تا جایی که سازمان ملل متحد، کودکی را از نوزادی تا 18 سالگی ادامه داد تا شاید بیشتر به دوره کودکی برسیم.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده بود که تشخیص بین کودکی و بزرگسالی را نداشته باشیم و تحقیقات مربوط به کودکی به تحقیقات با کودکان و برای کودکان چرخش پیدا کرد، گفت: کودکان تقریباً فراموش شده هستند و در نظریه‌های مفهوم‌پردازی و مخصوصاً جامعه‌شناسی، کودکی در حال تمام شدن است؛ چون ما بزرگسالان به دنبال این هستیم که خواسته‌های خودمان را بر کودک تحمیل کنیم نه اینکه بیندیشیم او چه می‌خواهد باشد، بلکه ما می‌خواهیم او چه باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این نکته که کودکی فراموش شده است و از اول به جای شناسایی و شکوفایی استعدادهای کودک به دنبال این هستیم که آینده شغلی او را مشخص کنیم، تصریح کرد: این موضوع در جامعه ما که کودکان بالاترین خلق سرمایه را به دلیل اقتضائات سنی‌شان دارند، می‌تواند فاجعه‌ آفرین باشد؛ چه بسا که می‌بینیم تعداد زیادی از ما در بزرگسالی به دلیل هدایت پدر و مادر در یک شغل، در آن شغل نیستیم و شغل دیگری را انجام می‌دهیم یا آن شغل را انجام می‌دهیم ولی در کنارش تمایل‌مان که شغل دیگری هست را انجام می‌دهیم؛ این موضوع از نظر روان‌شناختی باعث ناکامی‌هایی می‌شود یعنی تعارض شروع شده و منجر به ناکامی می‌شود و در آن صورت، جامعه ما  جامعه‌ای پرنشاط ، شاداب و موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم ایران این موضوع را درک کرده‌اند، گفت: امسال فقط ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم و تعداد زیادی‌ از شهرستان‌ها بوده‌اند که نشان می‌دهد اولیا سرمایه‌گذاری و دقت می‌کنند؛ انتظار ما از والدین و انتظار آنها از ما باید اینگونه باشد که بچه‌ها را به سمت دیگر موارد نبریم؛ امروزه در اقتصاد به دلیل اینکه کودکان یک چهارم جمعیت جهان را دارند و در کشور ما به دلیل جوانی جمعیت که ۲۷ درصد بوده و بیشتر از یک چهارم است، بنگاه‌های اقتصادی دنبال این هستند از این جمعیت مؤثر که رفتار مصرف خانوار را تعیین می‌کنند، سود ببرند پس مراقب باشیم فرزندانمان را در دام این بنگاه‌های اقتصادی اینچنینی نیندازیم.

نوری خطاب به والدین تصریح کرد: با متخصصان تعلیم و تربیت که در مدرسه هستند مشورت کنید و این وظیفه اصلی ماست که کودک را برای کودکی‌اش تربیت کنیم؛ یعنی کودک خودش به سمت استعداد و توانایی که دارد برود و بتواند در مسیر یادگیری‌، این استعداد را شکوفا کند؛ خیلی وقت‌ها گفته شده است که مدرسه اولین نهاد و سازمان تربیت رسمی است و برای همین اولیا، بچه‌ها را رها می‌کنند و می‌گویند تربیت برعهده مدرسه است؛ اگر والدین در کنار آموزش و پرورش نباشند، فرزند به آن قله‌ای که باید برسد، نخواهد رسید.

وی به سیاست وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش، مردمی‌سازی است؛ مردمی‌سازی یعنی اینکه اولیا، بهترین و بزرگترین سرمایه خودشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند و باید در سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت نقش داشته باشند، نه اینکه فقط به این چشم، والدین را ببینیم که بخواهند تأمین مالی مدرسه را انجام دهند و این روش غلطی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید از ظرفیت اولیا برای شکوفایی استعدادهای فرزند خودشان و دیگر دانش‌آموزان مدرسه به صورت هم‌افزایی استفاده شود؛ چرخشی را در انجمن اولیا و مربیان داشته باشیم که از نگاه به خانواده به عنوان یک نهاد تأمین مالی به نگاه بلند هم‌سوساز در حکمرانی تربیتی فرزندان و شکوفایی استعدادهای آنها تغییر دهیم و اگر این اتفاق بیفتد، به نتیجه می‌رسیم. البته برای این کار یک سری برنامه داریم.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها، ارتقای تربیت معلم، عدالت تربیتی و اجرای سند تحول بنیادین مدرسه‌ای است. هم مدارس تحولی شناسایی شده و هم رهیاران تحول تربیت شده‌اند. از دیگر موارد احیای انجمن اولیا و مربیان است، استفاده از شبکه شاد در زیست بوم جدید که بتوانیم به عنوان مکمل برای دانش‌آموزان پایه‌ها بالاتر که جا مانده‌اند، استفاده کنیم. البته امسال کلاس جبران تثبیت یادگیری را برگزار کردیم اما کافی نبود و باید نقایص در دوران آموزش مجازی را ترمیم کنیم.

نوری ادامه داد: ایجاد سکوی استعدادیابی برای تمام دانش‌آموزان در تمام زمینه‌های استعدادی و توانمندی و تقویت مدارس عادی دولتی در برنامه ماست.

وی با بیان اینکه تراکم دانش آموزی در شهرستان ملارد و شهرستان‌های مشابه، بیش از حد است گفت: دولت در سفرهای استانی ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک کرده که عدد خوبی است؛ دیروز جلسه دیگری داشتیم و اعتباری از منبع دیگری در حال تأمین است تا بتوانیم به تدریج تراکم دانش آموزان را کم کنیم تا تراکم دانش‌آموزی در هیچ کلاسی بیش از ۳۵ دانش‌آموز نباشد.

 *اول مهر هرسال به 500 کلاس جدید در شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد نیاز داریم 

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و یاد شهدا، اظهار کرد: مهم‌ترین بحثی که در شهرستان‌های استان تهران از جمله شهرستان‌های ملارد، شهریار و شهرقدس داریم، نرخ رشد جمعیت است که شاید در سطح کشور، بالاترین نرخ رشد جمعیت را دارا هستیم و به تبع آن، نرخ رشد جمعیت دانش‌آموزی ما هم بالاترین نرخ رشد در سطح کشور است. 

وی ادامه داد: حدودا اول مهر هر سال به 500 کلاس جدید در این سه شهرستان نیاز داریم و این تعداد کلاس به جز مدارسی هست که به شدت فرسوده هستند؛ خیلی از اولیا مراجعه می‌کنند و می‌گویند حاضر هستید فرزندان خود را در چنین مدارسی که بعضا 60 سال قدمت دارد، بفرستید؟ این مدارس بعضا قبل از انقلاب ساخته شدند و هیچ‌کدام از استانداردها را ندارند.

 حق‌وردی با بیان اینکه این منطقه پرتراکم‌ترین منطقه کشور به لحاظ جمعیت دانش‌آموزی است، افزود: به شدت نیاز داریم که آموزش و پرورش اهتمام برای احداث مدرسه جدید و بازسازی مدارس فرسوده داشته باشد. چرا که از مهم‌ترین نیازهای ما در بحث آموزش و پرورش در زمینه ساماندهی جمعیت انبوه متراکم دانش‌آموزی است. 

وی به تعداد فرهنگی و دانش‌آموز شهرستان‌های شهریار، ملارد و شهرقدس اشاره کرد و گفت: جمعیت دانش‌آموزی شهرستان شهریار ۱۷۳ هزار نفر است که به تنهایی از جمعیت دانش‌آموزی خیلی از استان‌ها بیشتر است و به اضافه اینکه جمعیت شهرستان قدس و شهرستان ملارد هم روی هم ۱۵۵ هزار نفر است؛ قطعا جمعیت دانش‌آموزی این سه شهرستان از جمعیت دانش‌آموزی ۵۰ درصد استان‌های کشور بیشتر است و می‌طلبد که هم نظام جمهوری اسلامی و هم وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه به بحث آموزش و پرورش در شهرستان‌های غربی استان تهران داشته باشد.

این نماینده مجلس افزود: ۷ هزار نیروی فرهنگی در شهریار و ۵ هزار فرهنگی در شهرقدس و ملارد فعالیت می‌کنند و شاید تنها منطقه کشور هستیم که فاقد دانشگاه فرهنگیان هستیم. 

* اجرای سرود سلام فرمانده در جشن شکوفه‌ها

در جشن شکوفه‌ها، سرود سلام فرمانده اجرا شد؛ کلاس اولی‌ها ایستادند و در حال تکان دادن پرچم ایران، سرود سلام فرمانده را هم‌خوانی کردند و در زمان اجرای سرود هم مسؤولان ایستادند و اجرای دانش‌آموزان را تماشا کردند. 

* در حال حاضر تراکم کلاس‌ها در حدود 40 تا 45 نفر است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خوبانی امام جمعه شهرستان ملارد در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تراکم جمعیتی که شهرستان ملارد دارد، از جهت سرانه‌‌های آموزشی یک مقدار محروم است؛ در حال حاضر تراکم کلاس‌ها در حدود 40 نفر، 45 نفر است و این فشردگی جمعیت در کلاس، کارآمدی آموزشی و تربیتی را پایین می‌آورد. پس یک مقدار در بحث سرانه‌های آموزشی باید فکر اساسی شود.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث تجهیزات مدارس مخصوصا مدارس استثنایی دستور دادید و امیدواریم تسریع شود. چرا که در حال حاضر 300 تا 400 دانش‌آموز استثنایی داریم.

امام جمعه شهرستان ملارد گفت: اگر بخواهیم تمدن‌سازی اسلامی را شکل دهیم و اگر قرار است تحولی در جامعه اسلامی ایجاد شود باید از مدارس شروع شود. یعنی ریل‌گذاری در مدارس است؛ با حضور آیت‌الله رئیسی و آقای نوری، رویکرد آموزش و پرورش به سمت سند تحول رفته است و این حرکت مبارکی است و خدا را شاکریم و امیدواریم اجرا شود. 

وی تصریح کرد: اگر قرار است تحولی در آموزش و پرورش اجرا شود باید در چند محور کار صورت گیرد؛ یک تحول باید در مدیر مدرسه باشد و باید مدیران تسلط کامل روی سند تحول داشته باشند و با هم مباحثه و گفت‌وگو کنند تا بتوانند به معلمان انتقال دهند؛ همچنین برای معلمان نیز باید دوره‌های ضمن خدمت متعدد درباره سند تحول برگزار شود و مدیر و معلمان که دانش‌آموزان در دستان‌شان هستند بتوانند نیروهای کارآمدی تربیت کنند تا برای آینده خود و کشورشان مفید باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوبانی افزود: یک نکته مهم این است باید دانش‌آموزان مهارت‌هایی را بیاموزند و جای مهارت‌هایی چون مهارت‌های زندگی در متون درسی خالی است؛ بخشی از آمار طلاق به خاطر عدم مهارت‌های زندگی است و می‌توان با ورود به این مهارت‌ها به کتب درسی، شاهد برکات آن در جامعه بود.

* مجددا شور و نشاط در فضای مدرسه طنین انداخته است

معصومه نجفی پازوکی سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: بعد از دو سال تعطیلی مدارس به صورت حضوری، امسال صدای پای مهر را دلنشین احساس می‌کنیم و خدا را شاکریم که مجددا این شور و نشاط در فضای مدرسه طنین انداخته است.

 وی از دانش‌آموزان خواست که کتاب بیشتر بخوانند و خطاب به والدین دانش‌آموزان گفت: برای دانش‌آموز نیم ساعت وقت بگذارید و کتاب داستان بخوانید. اگر این کار را بکنید به سه ماه نرسیده، همه این بچه‌ها سواد خواندن‌شان بالا می‌رود و به راحتی کتاب می‌خوانند. 

زنگ شکوفه‌ها توسط یکی از دانش‌آموزان شهرستان ملارد هم‌زمان با پخش سرود «بوی ماه مدرسه» نواخته شد. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه