این مُسکن‌ها را با احتیاط مصرف کنید!

محققان می‌گویند مصرف برخی مسکن‌ها می ‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی را در بدن ایجاد کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از اکسپرس، لخته های خون اگر به طور طبیعی حل نشوند می توانند منجر به عوارض جدی سلامتی شوند، بنابراین به حداقل رساندن خطر بسیار مهم است. بدتر از آن، تحقیقات نشان می دهد که برخی مسکن‌های محبوب مانند استامینوفن و ایبوپروفن باعث افزایش ابتلای لخته خونی می شود.

اگرچه لخته شدن خون به توقف خونریزی در هنگام آسیب کمک می کند، لخته هایی که بدون دلیل واضح تشکیل می شوند و حل نمی شوند، می توانند تهدید کننده زندگی باشند؛ می‌توانند به شریان‌ها یا وریدهای مغز و قلب بروند و باعث بیماری‌های ناگهانی مانند از حملات قلبی تا سکته مغزی شوند.

بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی انگلیس، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند منجر به تشکیل لخته های خونی مضر شوند. این داروها به طور گسترده ای برای تسکین درد، هدف قرار دادن التهاب و پایین آوردن تب استفاده می شوند. ایبوپروفن و آسپرین نمونه ای از این داروها هستند که مسکن های محبوبی بین مردم هستند.

محققان مطالعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند که مصرف ایبوپروفن را با افزایش خطر ترومبوز ورید عمقی مرتبط می داند.

پزشکان می گویند: ترومبوز ورید عمقی یا به اختصار DVT، نوع خاصی از لخته خون را که در یک یا چند ورید عمیق بدن، معمولاً در پاها، تشکیل شده، شرح می دهد. خطر قابل توجه مشاهده شده در این مطالعه محققان را به این باور رسانده که این مسکن های محبوب باید با احتیاط تجویز شوند.

پزشکان باید از این ارتباط آگاه باشند و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را با احتیاط تجویز کنند، به ویژه در بیمارانی که از قبل در معرض خطر ترومبوآمبولی وریدی هستند.

این تحقیق در مجموع 21 تا 401 رویداد ترومبوآمبولی وریدی [لخته خون] را مورد مطالعه قرار داد. خطر لخته شدن خون در افرادی که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از آنها استفاده نمی کردند، بیشتر بود.

سرویس سلامت ملی انگلیس خاطرنشان کرد که اگر تصمیم به مصرف ایبوپروفن دارید، باید کمترین دوز را برای کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید. علاوه بر این، همیشه باید قبل از شروع درمان با ایبوپروفن با پزشک یا داروساز مشورت کنید زیرا مصرف مسکن برای افراد همه مناسب نیست.

پایان پیام/

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه