رئیسی: روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه به خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا کمک می‌کند

رئیس‌جمهور ایران ضمن بیان این که تحریم‌ شکلی از جنگ علیه ملت‌هاست، گفت ایجاد روابط نزدیک‌تر با پکن و مسکو می‌تواند به خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان» در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت ایجاد روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه می‌تواند به خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه اعمال شده از سوی آمریکا کمک کند. 

وی اظهار داشت: روابط بین ایران و کشورهای منطقه قطعاً می‌تواند بسیاری از این تحریم‌ها را که امروز به دست آمریکایی‌ها اعمال می‌شود، خنثی کند. 

آیت‌الله رئیسی افزود: تحریم‌ها سلاح هستند. در سال‌های قبل، آن‌ها اصطلاحا عادت داشتند نیروی نظامی روی زمین بیاورند و از اقدام نظامی استفاده کنند. اما امروز صورت این تهدید به اعمال تحریم‌های ظالمانه تغییر کرده که تحمیل ظالمانه علیه ملت‌هاست. و در واقعیت شکلی از جنگ علیه ملت‌هاست. 

رئیس‌جمهور ایران در ادامه تصریح کرد: روابط بین جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و سایر کشورها که ممکن است تحت تحریم باشند، به خودی خود می‌تواند کمک بزرگی در خنثی کردن تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا باشد. 

آیت‌الله رئیسی در اشاره به پیشرفت‌های ایران با وجود این تحریم‌ها گفت: به‌رغم تحریم‌هایی که تاکنون علیه ما اعمال شده، شاهد پیشرفت بزرگی در جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم. آمریکایی‌ها انتظار این سطح از پیشرفت را نداشتند. با این حال و علیرغم تحریم‌ها، ما متعهد و متمرکز برای حرکت به سمت پیشرفت‌های بیشتر در بسیاری از عرصه‌های مختلف در کشورمان به شکلی متعهدانه و استوار با تقویت روابط با کشورهای دوست مثل چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه هستیم. 

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه چینی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در ادامه از تمایل برای نظم جهانی جدید گفت و توضیح داد: مردم سراسر جهان خاطرات خوبی از دوران گذشته، دوران هژمونی، دوران یکجانبه‌گرایی، دوران پایمال شدن حقوق بسیاری از ملت‌ها ندارند. 

رئیسی افزود: معتقدیم دوران جدید، دوران چندجانبه‌گرایی است. در طول همکاری ما، چین، روسیه و دیگر اعضا در سازمان همکاری شانگهای، سازمان اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، این تلاش‌های مشترک در همکاری می‌تواند باعث ایجاد قدرت‌های جدید شود. قویاً معتقدیم همچنین می‌تواند به حذف یکجانبه‌گرایی کمک کند. 

به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، رئیس‌جمهور ایران در خصوص ایجاد روابط مشخصاً با چین اظهار داشت: ما روابط ریشه‌دار و بسیار دیرینه با چین داریم. این رابطه راهبردی است. ما توافق ۲۵ ساله، یک توافق جامع با چین را امضا کردیم. و احتمالاً برخی به دلیل این واقعیت که ما به این توافق دست یافتیم، ناراضی هستند. 

وی تصریح کرد: معتقدیم که اجرای جامع این توافق بین دو کشور مستلزم تعهد قوی است. معتقدم در دوران تصدی رئیس‌جمهور شی گام‌های قابل توجهی توسط دوست ما، کشور چین در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و تولید برداشته شده است. ظرفیت‌هایی تحت رهبری او برای تقویت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و چین ایجاد شده است. فکر می‌کنم کاری که ما با رهبری فعلی چین انجام داده‌ایم این بوده که راه را برای پیشبرد روابط بهتر و محکم‌تر هموار کنیم. 

گفتنی است  آیت‌الله رئیسی در سفر اواخر شهریور خود به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، با همتای چینی خود دیدار کرد. وی در این دیدار، برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه اراده طرفین برای توسعه همه‌جانبه روابط خواند. شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین هم در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت «روابط ایران و چین راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت».

برنامه همکاری جامع ایران و چین در فروردین ۱۴۰۰ به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید و در دی‌ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد. 

پایان پیام/ 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه