روشن شدن چراغ نیروگاه های کشور با ابتکار جوانان بومی سیستان و بلوچستان

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان از ساخت و بومی سازی قطعات نیروگاهی در سایه تحریم و روشن شدن چراغ نیروگاه های کشور با این فناوری بومی خبر داد.

محمودرضا سروش امروز در گف و گو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در زاهدان اظهار داشت: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند "تحریم، مشکل‌تراش بود اما برای ما برکاتی هم داشت"، بر آن شدیم تا با اتکا به توان داخلی و تخصص نیروهای بومی و خلاق در پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان بخشی از مشکلات به وجود آمده در سایه تحریم برای نیروگاه های کشور را مرتفع سازیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان الکترونیک سروش صنعت بریس افزود: در شرایط کنونی سیستم های الکترونیک موجود در نیروگاه‌های کشورعمدتاً قدیمی و ساخت کشورهای غربی و یا روسی هستند که به لحاظ قدیمی بودن و قرارداشتن کشور در تحریم های ظالمانه، تعمیر این سیستم ها و کارت های الکترونیکی با مشکلات زیادی مواجه بوده و به دلیل در دسترس نبودن قطعات یدکی؛ غیرقابل تعمیر بوده و امکان مهندسی معکوس نیز وجود ندارد.

وی افزود: تعمیرات خاص که از آن یاد شده به این دلیل است که تعمیر این گونه کارت های الکترونیکی عمدتاً ساختار و طراحی مجدد و جدید براساس رفتار و مشخصات فنی و ورودی و خروجی های سیستم و استفاده کردن از قطعات جدید و موجود در بازار ایران است.

سروش تصریح کرد: همین دلایل موجب شد تا برخی از نیروگاه های کشور بواسطه خرابی و نبود نبودن کارت های الکترونیکی دچار وقفه و خاموشی شوند که رفع و حل این موضوع در اولویت کار شرکت دانش بنیان الکترونیک سروش صنعت بریس مستقر در پارک علم و فناوری سیستان وبلوچستان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: با تلاش های شبانه روزی پرسنل این شرکت، موفق شدیم کارت های الکترونیکی مربوط به سیستم تحریک این نیروگاه ها از جمله نیروگاه رامین اهواز که روسی و بسیار قدیمی بود ودر شرایط تحریم دسترسی به آنها وجود ندارد در همین استان تغییر ساختار و بازسازی و وارد چرخه بهره برداری شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مراحل آزمایش این کارت ها نیز با موفقیت انجام و واحدهای نیروگاهی مربوطه وارد مدار شده است ادامه داد: اقدام مهم بعدی که این شرکت، طراحی و ساخت یک چیپ آی سی کاملا بومی به منظور جایگزینی آی سی های روسی بکار رفته در مدارات و کارت های الکترونیکی این نیروگاه بوده است به طوریکه هم اکنون با اطمینان می توان با جایگزین نمودن آی سی جدید ساخت این شرکت بجای تمامی آی سی های کارت های الکترونیکی این نیروگاه مشکل تحریم و قدیمی بودن تجهیزات را برطرف کرد.

به گفته سروش؛ مشابه این اقدامات برای تغییر ساختار و بازسازی رله های غیرقابل تعمیر نیروگاهی روسی و یا با مارک های زیمنس و آلستوم نیز انجام شده و هم اکنون این تجهیزات در مدار قرار دارند. همچنین اقداماتی نیز در مورد ساخت کامل منابع تغذیه اصلی واحدهای نیروگاه گازی به منظور تعویض و جایگزین کردن با منابع تغذیه قدیمی ساخت جنرال الکتریک آمریکا انجام شده که این منابع تغذیه برای نیروگاه گازی کنارک ساخته شده وآماده نصب است.

انتهای پیام/75005

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه