ساخت جت نسل ششم با همکاری ژاپن، انگلیس و ایتالیا

رسانه‌های تخصصی هوانوردی از مشارکت محتمل ایتالیا با ژاپن و انگلیس در ساخت جنگنده نسل ششم مجهز به هوش مصنوعی و سلاح لیزری خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، صنایع هوا فضای ایتالیا اعلام کرده که ممکن است به برنامه ساخت جنگنده نسل ششم ژاپن و انگلیس، «پروژه تمپست»، بپیوندد.

به نوشته شماره شنبه وبگاه «ارو تایمز»  ایتالیا ممکن است به برنامه ساخت جنگنده نسل ششم  با حضور انگلیس و ژاپن بپیوندد. در سال ۲۰۲۱، انگلیس و ژاپن به برنامه‌ توسعه موتور جنگنده نسل ششم پیوستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، شروع به همکاری در سایر جنبه‌های این هواپیما را  شروع کردند.

چندی قبل ژنرال «لوکا گورتی» فرمانده نیروی هوایی ایتالیا  گفت که  ماه اکتبر به ژاپن سفر خواهد کرد تا در مورد همکاری در مورد جنگنده‌های نسل بعدی صحبت کند. ژنرال گورتی به وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» گفت: «توسط فرمانده نیروی هوایی ژاپن برای گفت‌وگو در مورد برنامه های مشترک به ژاپن دعوت شده‌ام و این فرصتی خواهد بود تا دیدگاه مشترک خود را  در این زمینه به اشتراک بگذاریم».

این گزارش حاکیست، ژاپن طراحی جنگنده «اف-ایکس» خود را به عنوان ادامه طراحی نسل پنجم آغاز کرد و به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شد که به طور عمومی بر روی طراحی یک جنگنده نسل ششم کار می‌کند.

 

پروژه تمپست نیز در سال ۲۰۱۵ شروع شد و هدف  این دو پروژه اف-ایکس و تمپست جایگزینی جنگنده‌های نسل چهارم « یوروفایتر تایفون» ساخت انگلیس و «میتسوبیشی اف-۲» ساخت ژاپن با یک نمونه جنگنده جدیدتر و بسیار پیشرفته است.

انتظار می‌رود جنگنده ‌ی نسل ششم انگلیس و ژاپن از فناوری‌های رادارگریز استفاده کنند و  به صورت اختیاری سرنشین داشته باشند.

پیشتر وزیر دفاع وقت انگلیس از پروژه‌ای مشترک ساخت جنگنده  جدید نسل ششم  «تمپست» که قرار است مکمل جنگنده «اف-۳۵» باشد، رونمایی کرده بود.

وبگاه «دیفنس جورنال» در این زمینه نوشته بود که  این جنگنده جدید که با هزینه اولیه دو میلیارد دلاری ساخته شده، محصول مشترک چهار شرکت بوده و قرار است سال ۲۰۳۵  عملیاتی شود. آن موقع اعلام شد که  نمونه جنگنده تمپست اینک درحال گذراندن آزمایش‌های سطح مقطع راداری است.دولت انگلیس سپس  اعلام کرد که جنگنده تمپست‌ همراه با تایفون و اف-۳۵ ناوگان نیروی هوایی این کشور را شکل می‌دهد و این جنگنده به تدریج جایگزین «تایفون» می‌شود.

بعدها برخی رسانه‌ها نوشتندکه  «ترکیه» و «عربستان سعودی» به عنوان دیگر علاقه‌مندان سرمایه گذاری در این پروژه نام برده شده است. روزنامه «گاردین»  در همین زمینه نوشت که این جنگنده از فناوری هوش مصنوعی برای شناخت اهدافش استفاده خواهد کرد و همچنین با سلاح لیزری به اهداف حمله می‌کند.

این در حالی است که صنایع هوا فضای چین ، رقیب جدی غرب نیز در حال فعالیت بر ساخت جنگنده نسل ششم است. 

 

وبگاه  «عربیک دیفنس»  نوشت که  دولت چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت واقعی جهانی تلاش می‌کند و اهداف بزرگی دارد.

به نوشته این وبگاه، چین دو جنگنده نسل پنجمی «چنگدو جی-۲۰» و «شن‌یانگ اف‌سی-۳۱» را در دست توسعه دارد با این حال، در حال حاضر منابع چینی از تلاش پکن برای پیوستن به فهرست کشورهایی که روی جنگنده نسل ششم کار می‌کنند، خبر می‌دهند. 

جنگنده نسل ششم کلاس مفهومی از طراحی هواپیماهای جنگنده  پیشرفته‌تر از جنگنده‌های نسل پنجم  است که در حال حاضر در حال توسعه است.  انتظار می‌رود اولین جنگنده های نسل ششم در دهه ۲۰۳۰ وارد مرحله عملیاتی شوند.

به گفته کارشناسان قابلیت‌های دیجیتالی پیشرفته شامل شبکه‌سازی با ظرفیت بالا، هوش مصنوعی، ترکیب داده‌ها، جنگ سایبری، فرماندهی، کنترل و ارتباطات از جمله ویژگی‌های جنگنده‌های نسل ششم خواهد بود.

روزنامه«گلوبال تایمز » نیز چین برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ از ساخت  جنگنده نسل ششم چینی خبر داد. این روزنامه اعلام کرد که چین در رقابت جهانی برای جنگنده نسل ششم عقب نخواهد ماند.

در رابطه با رشد صنایع هوا فضای چین رسانه‌ها روز جمعه از رونمایی نیروی هوایی ارتش چین از یک  پهپاد شناسایی رزمی خود که مقر آن در شمال غربی چین است،  خبر دادند.

به نوشته وبگاه «یوراسیانت» به نقل از «گلوبال تایمز» کارشناسان نظامی چین گفتند که این یگان  برای حفاظت از مرزها و مبارزه با تروریسم بسیار مهم است.

 

بر اساس این گزارش، این رونمایی پس از آن صورت  گرفت که یک فروند پهپاد شناسایی مسلح از پایگاه نیروی هوایی چین در شمال غربی چین، نظارت و حمله را در یک پرواز طولانی بیش از هزار کیلومتر انجام داد. نیروی هوایی چین  پهپاد «جی‌جی-۲»  را برای بازدید عموم در دسترس قرار داده است. بر روی این پهپاد سلاح‌های دقیق هوا به زمین و دستگاه های شناسایی الکترونیکی نصب شده است.

یک کارشناس نظامی چینی گفت که پهپادهای مستقر در منطقه بیابانی شمال غربی چین مقرون به صرفه‌تر از استقرار هواپیماهای جنگنده برای گشت مرزی و مبارزه با تروریسم هستند. ارتش چین از  انوع پهپادها در مناطق مختلف این  کشور استفاده می کند.

این در حالی است که فرمانده نیروی هوایی آمریکا نیز گفته است که چین در قدرت هوایی و فضایی سریع پیشرفت کرده و توانایی رزمی آمریکا در خطر افتاده است.

«ژنرال مارک کلی» فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت که چین در قدرت هوایی و فضایی خود آنقدر سریع  پیشرفت کرده که توانایی نیروی هوایی امریکا برای بازدارندگی از طریق نیروهای متعارف در خطر است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه