چین: حل صلح‌آمیز مساله تایوان با استقلال‌طلبی این جزیره ناسازگار است

وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، حل‌وفصل صلح‌آمیز اختلاف در تنگه تایوان با استقلال یافتن تایوان از چین معارض است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در دیدار با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک گفت: «حصول یک راه‌حل صلح‌آمیز (بر سر مساله تایوان) با جدایی‌طلبی و استقلال تایوان ناسازگار است؛ هر چه تلاشها برای دستیابی به استقلال این جزیره کمتر مهار شوند، احتمال رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای موضوع تایوان کمتر می‌شود.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وانگ یی خاطر نشان کرد، در راستای محافظت از صلح و ثبات در تنگه تایوان، ضروری است با هرگونه اقدام در راستای دستیابی تایوان به استقلال مقابله و جلوی آن گرفته شود.

وزیر امور خارجه چین متذکر شد، چین و آمریکا منافعی مشترک و اختلافاتی عمیق دارند و هر دو طرف مطلعند که با کشوری با یک نظام سیاسی متفاوت سر و کار دارند «که این امر به هیچ وجه جلوی اینکه آنها بر مبنای منافع مشترک همکاری کنند را نگرفته و این موضوع نباید دلیلی برای مخالفت و تقابل بین پکن و واشنگتن باشد.»

وزیر امور خارجه چین اظهار امیدواری کرد، آمریکا درکش از چین را اصلاح کند، در سیاستش در قبال پکن تجدید نظر کند، از ارتباط برقرار کردن با مقامات چین از موضع قدرت دست بردارد و مانع توسعه چین نشود.

بعد از سفر تحریک آمیزی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه آگوست به تایوان داشت، وضعیت پیرامون این جزیره ملتهب شد. چین این سفر پلوسی را نشانه‌ای از حمایت از جدایی‌طلبی در تایوان دانسته و آن را محکوم کرد. چین در واکنش به این سفر دست به برپایی رزمایش‌های گسترده در اطراف تایوان زد. از آن زمان تا کنون چند کشور شامل فرانسه، لیتوانی، آمریکا و ژاپن، هیات‌هایی از برخی چهره‌ها و مقامات خود را به این جزیره اعزام کرده‌اند که این سفرها به نوبه خود تنشها در تنگه تایوان را افزایش داده‌اند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تا کنون به صورت خودمختار از چین اداره شده است. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خودش می‌داند و با هر گونه ارتباطات رسمی کشور‌های دیگر با تایپه مخالف است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه