توکیو: شلیک موشک توسط کره شمالی غیرقابل توجیه است

وزیر دفاع ژاپن ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی کره شمالی، گفت این اقدامات غیرقابل توجیه و نقض مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، شلیک موشک بالستیک کوتاه‌برد توسط کره شمالی در بامداد یکشنبه با واکنش تند وزارت دفاع ژاپن همراه شد.

«یاسوکازو هامادا» وزیر دفاع ژاپن طی نشست خبری که برای صحبت درباره این آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ ترتیب داده بود، گفت توکیو از طریق کانال‌های دیپلماتیک، اعتراض رسمی خود را نسبت به این اقدام کره شمالی ابلاغ کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، هامادا در این‌باره توضیح داد: «پرتاب موشک توسط کره شمالی در شرایط فعلی بحران اوکراین، کاملا غیرقابل توجیه است. این اقدام، نقض مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. ما به شدت این اقدامات را محکوم می‌کنیم».

وی اظهار داشت که بر اساس برآوردهای نظامی، موشک پرتاب شده توسط کره شمالی ۴۰۰ کیلومتر مسافت را با حداکثر ارتفاع ۵۰ کیلومتر در آسمان پرواز کرده و خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرده است.

طبق این گزارش، وزیر دفاع ژاپن همچنین خبر داد: «نخست وزیر [فومیو کیشیدا] نیز به‌نوبه خود به ادارات مسئول دستور داد تا در سه جهت عمل کنند: تمام تلاش ممکن برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و اطلاع رسانی به‌موقع به مردم، اطمینان یافتن از ایمنی حمل و نقل هوایی و دریایی و همچنین اتخاذ تمام تدابیر لازم در صورت بروز شرایط غیرمترقبه».

بامداد یکشنبه بود که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که نظامیان پیونگ‌یانگ یک فروند موشک بالستیک نامشخص به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

پیش از این، کره شمالی حداقل ۲۰ دور آزمایش تسلیحاتی شامل شلیک موشک‌های بالستیک و کروز در سال جاری انجام داده است که نشان دهنده افزایش ذخایر زرادخانه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

روز گذشته بود که ارتش کره جنوبی از بروز نشانه هایی مبنی بر آمادگی پیونگ یانگ در پرتاب احتمالی یک موشک بالستیک در سواحل شرقی خود  خبر داده بود.

پایان پیام/خ

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه