توافق عراق، اردن، سوریه و لبنان برای افزایش سقف مبادلات تجاری و امنیت غذایی‌

وزیران کشاورزی عراق، اردن، سوریه و لبنان طی نشستی در امان بر لزوم افزایش سقف مبادلات تجاری میان این کشورها به منظور دستیابی کشورهای منطقه به خودکفایی و ایجاد امنیت غذایی تاکید کردند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، «محمد قطنا» وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه، خواستار تسهیل تبادل کالاها و محصولات میان کشورش با اردن، عراق و لبنان شد.

قطنا طی نشست با همتایان لبنانی، عراقی و اردنی خود در امان بر ضرورت تمرکز بر گام‌هایی تاکید کرد که چهار کشور را به سمت دستیابی به امنیت غذایی سوق می‌دهد.

‌وی از جمله این اقدامات را تسهیل تبادل محصولات و اطلاعات و همکاری مشترک برای توسعه تولید و افزایش کارایی استفاده از نهاده‌ها و منابع طبیعی خواند و گفت: برای سوریه، اردن، عراق و لبنان مفید است که توافقی داشته باشند که همکاری مشترک را برای تسهیل جریان کالا بین آنها افزایش دهد و دیگر کشورهای عربی را هم به پیوستن به این ائتلاف چهارجانبه دعوت می‌کنم.

وزیر کشاورزی سوریه تاکید کرد: همکاری مشترک و یکپارچگی اقتصادی کشاورزی بین چهار کشور، توانایی‌های آنها را برای مقابله با بحران‌های نوظهور جهانی و  پیامدهای آن از نظر کمبود مواد غذایی، اختلال در بازارها و قمت های انرژی و مواد غذایی و دشواری های حمل و نقل بالا می‌برد. علاوه بر تاثیری که تغییرات اقلیمی بر منابع طبیعی و فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند داشته باشد و این همکاری می‌کند تاب‌آوری را افزایش می‌دهد، پیامدهای این بحران‌ها را در بر گیرد و از اثرات آن رهایی یابد.

نشست چهارجانبه وزرای کشاورزی سوریه، اردن، عراق و لبنان از امروز در امان پایتخت اردن آغاز شد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

‌عباس الحاج حسن، وزیر کشاورزی لبنان نیز به نوبه خود گفت: برگزاری این جلسات بیانگر اعتقاد مطلق ما است که بحران از همه محاسبات بزرگ‌تر است و امنیت غذایی مرز و تضاد نمی‌شناسد و تلاش مشترک ما برای ایجاد یک گروه چهارجانبه است که امیدواریم روزی همه  کشورهای عربی را شامل شود.

الحاج حسن بر لزوم دستیابی به اهداف مشترک در مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی، حمایت از تبادل محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به عنوان اولویت برای پیشبرد اقتصادهای ملی عربی تاکید کرد.

این نشست در ادامه جلساتی است که در ژوئیه گذشته در بیروت و در حمایت از تلاش‌های کشورهای شرکت‌کننده برای تحقق اهداف بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی در میان آنها انجام شد.

لزوم ایجاد رصدخانه امنیت غذایی منطقه‌ای

خالد الحنیفات وزیر کشاورزی اردن نیز بر اهمیت ایجاد رصدخانه امنیت غذایی منطقه‌ای به عنوان یک بنای منطقه‌ای تاکید کرد که در آن تجارب و دیدگاه‌های محلی و بین المللی  جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌شود و تصمیم گیرندگان در کشورهای منطقه را قادر می‌سازد تا بحران‌های غذایی را پیش‌بینی کرده و سیاست‌های مناسب برای اجتناب از وقوع آن یا راه حل‌های موثر و فوری برای آن ترسیم شود.

محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی عراق نیز  با اشاره به لزوم استفاده از همه منابع سرمایه گذاری مشترک در بخش‌های کشاورزی، گیاهی و دامی در کشورهای شرکت کننده و ایجاد قاعده‌ای برای سیستم امنیت غذایی پایدار در منطقه و عدم اتکا به واردات تاکید کرد و گفت: در سایه تهدید مسیرهای عرضه جهانی و دستمزدهای بالای حمل و نقل، احیای کشت علوفه، دامپروری و پروژ‌ های مشترک یکپارچه برای کاهش هزینه‌های تولید پروتئین، کود، آفت کش‌ها، واکسن‌ها، داروهای دامپزشکی  و برنامه‌های کنترل آفات و کنترل بیماری‌ها ضروری است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه