از آتش بر جان‌ِ نی‌های هورالعظیم تا آسمانی که در خوزستان خاکستری است

آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم سبب ایجاد دود غلیظ و بوی نامطبوع در آسمان شهرهای استان خوزستان می‌شود که این معضل از اواخر خردادماه سال جاری نفس کشیدن را برای مردم شهر و روستا سخت کرده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اهواز، هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران است. این تالابِ پوشیده از نی در میان دو کشور ایران و عراق واقع شده است و کم‌آبی ناشی از احداث سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به هورالعظیم، این زیستگاه را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

در ماه گذشته بی‌آبی چنان بر جانِ نی‌های تالاب چنگ انداخته بود که بخش عراقی این تالاب را بارها و بارها دچار حریق کرد. حریقی که زبانه‌هایش سر به فلک کشید. نی‌ها را آتش زد و خاکستر سیاه و دوداندوش را روانه آسمان خوزستان کرد.

امروز پهنه‌ی وسیعی از این تالاب طعمه‌ی آتشبارِ تابستان شده است. آتشباری که خاکسترهای بی‌امانش زندگی را در کوچه‌های شهرمان انباشه از غبار ساخته است. دود سوختن هورالعظیم بارِ سنگین آلودگی صنایع بزرگ و کوچک و ریزگردها را در هوای شرجی‌زده‌ی خوزستان سنگین‌تر کرده است و گویی سایه‌ی محنت‌بار آلودگی قصد رخت بربستن از هوای این دیار را ندارد.

هور که می‌سوزد دودی سیاه آسمان را می‌شکافد و به سمتِ مرکز استان خوزستان می‌آید. بنا بر گفته علی‌بنی‌عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در ابتدای ماه گذشته دود آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم شهرهای خوزستان را تحت تاثیر قرار داد.

تهدید سلامت خوزستانی‌ها با دودِ هورالعظیم

بنی‌عگبه با اشاره به آثار سوء آتش‌سوزی در هورالعظیم بر سلامت مردم خوزستان گفت: در هفته‌های گذشته با توجه به سنگینی دود با مشکل تامین سلامت شهروندان روبه‌رو شدیم.

وی ادامه داد: از این رو مسئولان بر لزوم رسیدگی به این معضل، خاموش کردن آتش و ساماندهی وضعیت هورالعظیم در بخش عراقی با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی تاکید دارند تا بیش از این دود آتش در کشور همسایه به چشم و ریه شهروندان خوزستانی نرود.

سید عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در ماه گذشته گفت: امسال حدود ۳۵۰ هکتار از عرصه بخش ایرانی تالاب هورالعظیم دچار حریق شده است. البته هر زمان حریق رخ داده سریعاً آتش مهار شده است اما در همین مدت حدود ۲۲ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب نیز دچار حریق شده است.

وی افزود: اثر منفی حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از جمله سرایت آتش‌سوزی به بخش ایرانی و انتشار دود آن که گاهی علاوه بر شهرهای مرزی، اهواز را هم درگیر می‌کند، بر ایران نیز تأثیر می‌گذارد. در سطح ملی مکاتبات به منظور کمک برای مهار حریق در بخش عراقی انجام شده اما هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده و عراق همکاری لازم را نداشته است.

وی با بیان اینکه عمده این آتش‌سوزی‌ها به دلایل انسانی و طبیعی رخ می‌دهد، ادامه داد: از بین بردن علوفه‌های خشک و قدیمی برای استفاده دام یا باز کردن عرصه‌ها به منظور دید و تردد بهتر، از مواردی هستند که در عراق قابل کنترل نیستند. با توجه به خشکی، تالاب مستعد حریق است و دمای بالا و دیگر عوامل طبیعی نیز در وقوع این حریق‌ها تأثیر دارند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود شدید آب در تالاب هورالعظیم، گفت: در مخزن شماره ۵ در جنوبی‌ترین بخش تالاب هورالعظیم هیچ آبی وجود ندارد و کاملا خشک است. در حال حاضر وضعیت آبی تالاب هورالعظیم خوب نیست و حدود ۷ هزار هکتار از وسعت این تالاب با کمبود شدید آب مواجه است.

وی با اشاره به اینکه میزان ورود آب به هورالعظیم بسیار کم، دما بالا و تبخیر زیاد است، گفت: زنگ خطر وضعیت تالاب هورالظیم به صدا درآمده و هشدارها داده شده است. مکاتبات زیادی برای تامین حداقل آب تالاب و برداشت نکردن آب از بالادست با توجه به کشت‌های پاییزه پیش رو انجام شده است و باید ببینم چه اتفاقی پیش می‌آید.

آلودگی 16 برابر حدمجاز در سوسنگرد

علیرضا آذریان مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به آلودگی هوای چهار شهرستان خوزستان به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم طی ماه گذشته گفت: دود ناشی از این آتش‌سوزی باعث افزایش آلودگی هوا در اهواز تا ۶ برابر و در سوسنگرد تا ۱۶ برابر حدمجاز شد.

وی بیان کرد: بر اساس ردیابی‌ها و بررسی‌ صورت گرفته دودی که طی روزهای گذشته در آسمان شهرهای سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و اهواز مشاهده شده ناشی از ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم است که با توجه به جهت باد این شهرها را از خود متاثر ساخت.

این کارشناس با اشاره به اینکه با استفاده از هواپیمای آبپاش می‌توان آتش را خاموش کرد، گفت: به کارگیری هواپیماهای خاموش کردن آتش از مواردی است که قرار بر پیگیری بود و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان این موضوع را دنبال کرده است. البته با توجه به اینکه آتش‌سوزی‌ها در بخش عراقی تالاب و در محدوده سخت گذر رخ داده نیاز به رایزنی دارد.

آذریان اضافه کرد: گسترده شدن آتش‌سوزی در اطراف کریدورهای مرزی ما نیز زنگ خطر را برای آینده به خطر انداخته و ممکن است بخش ایرانی تالاب نیز درگیر این آتش سوزی شود.

اهواز آلوده‌ترین شهر کشور در ماه گذشته

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم سبب ایجاد دود غلیظ و بوی نامطبوع در آسمان شهرهای استان خوزستان می‌شود که این معضل از اواخر خردادماه سال جاری نفس کشیدن را برای مردم شهر و روستا در این استان سخت کرده است.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره کیفیت هوای هشت کلانشهر کشور، در نیمه شهریورماه آلاینده شاخص هوای اهواز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با میانگین ۱۵۳ بوده است و این شهر به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر کشور در وضعیت ناسالم برای همه مردم قرار گرفته است.

پایان پیام/

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه