| کمبود آب اصلی‌ترین دلیل مخالفت اهالی روستای «ویدر» با احداث کارخانه سیمان

اهالی روستای «ویدر» در استان مرکزی کمبود آب و همچنین نزدیکی محل احداث کارخانه سوم سیمان با روستا را از دلایل مخالفت خود با راه‌اندازی آن مطرح می‌کنند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ زرندیه؛ روستای ویدر یکی از روستاهای بخش خرقان زرندیه است که در ۷۰ کیلومتری ساوه و مامونیه و ۱۷۰ کیلومتری تهران و در منطقه‌ای خوش آب و هوا واقع شده است.

علاوه بر طبیعت روستا، کوچه باغات و دشت‌ها، غار ویدر که در جنوب روستا قرار گرفته است می‌تواند تجربه طبیعت‌گردی خاصی را برای گردشگران رقم بزند.

دسترسی به غار روستا به آسانی میسر می‌شود و با رسیدن به غار می‌توان در مقابل خود ویدر را به صورت کامل دید که دارای چشم‌اندازی زیباست.

ویدر در واقع در میان کوه‌ها واقع شده است، به همین جهت آب و هوا و طبیعت ویژه‌ای دارد که گزینه مناسبی برای گردشگری و گذران فراغت است.

قلعه خانلوق یکی از قلعه‌های تاریخی روستا مربوط به دوره قاجار است که در گذشته برج و بارو و عمارتی با تالارهای بزرگ و پنجره‌های مشبک و رنگی و ستون‌های چوبی و حکاکی‌های بسیار زیبا داشته است، اما امروز فقط حمام آن با عنوان کلبعلی(کربلایی علی)خان خلج باقی مانده است که در سال ۵۴ ثبت ملی شد.

در ورودی روستای ویدر یک کارخانه سیمان سفید در حال ساخت است، این در حالی است که در روستا دو کارخانه بزرگ سیمان سفید و سیمان خاکستری ساوه وجود دارد و اهالی روستا معتقد هستند به دلیل اینکه منطقه از لحاظ آب در شرایط بحرانی و در وضعیت قرمز قرار دارد و از انجا که تولید صنعت سیمان آب‌بر است، احداث این کارخانه می‌تواند حیات اهالی روستا را با تهدید مواجه کند.

 

از سویی دیگر کارخانه در بدترین نقطه ترافیکی و حادثه‌خیزترین نقطه جاده ساخته شده است که می‌تواند باعث افزایش تصادفات و  مرگ و میر ناشی از تصادفات شود.

از لحاظ محیط زیستی و نزدیکی به رودخانه فصلی و باغات و منازل نیز احداث این کارخانه می‌تواند صدمات جدی به محیط‌زیست وارد کند.

فرماندار زرندیه در گفت وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در زرندیه با اشاره به این که روستای ویدر از توابع بخش خرقان این شهرستان، مستعد سرمایه گذاری به شرط تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز است، گفت: فعالان محیط زیستی معترض احداث یک کارخانه سیمان سفید در این منطقه هستند زیرا احداث کارخانه سوم در این روستا را موجب نابودی طبیعت و فضای سبز ویدر می‌دانند.

داود آذری افزود: نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفت خود را با این موضوع به علت نابودی طبیعت اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که جاده‌های منتهی به این منطقه با هزینه‌های کلانی بهسازی شده است، اظهار کرد: جاده‌های این شهرستان نیازمند توسعه و ترمیم است و رفت و آمد خودروهای سنگین آسیب بیشتری به آن وارد می‌کند.

فرماندار زرندیه با اشاره به صنایع و معادن متعدد در این منطقه وجود دارد، بیان کرد: صاحبان برخی صنایع نسبت به وظایف اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، از امکانات استفاده کرده اما خدماتی به مردم ارائه نمی‌دهند و این نگرانی وجود دارد که احداث کارخانه سوم آسیب‌های فراوانی به روستا وارد کند.

 

 

آذری گفت: همان‌گونه که از صنایع در تولید و اشتغال حمایت می‌شود انتظار ادای وظیفه در قبال مسئولیت اجتماعی نیز می‌رود و متأسفانه صنایع در این خصوص فعال نیستند و این امر باعث بروز نگاه منفی مردم شده است.

وی با تأکید بر تحقق ۱۵ درصد سهم معادن به توسعه مناطق افزود: عدم اجرای این امر از سوی صاحبان معادن باعث کندی توسعه در بخش‌های مختلف شده است.  

رئیس شورای اسلامی روستای ویدر نیز با بیان این که شورای این روستا به نمایندگی از اهالی روستا، مخالف راه اندازی کارخانه سوم سیمان در این منطقه است، گفت: در حال حاضر دو کارخانه سیمان سفید و خاکستری در خطه خرقان وجود دارد.

مهدی ابروزن افزود: کمبود آب، آسیب رساندن به طبیعت متنوع، نزدیک بودن کارخانه به روستا و رودخانه فصلی و عدم رعایت حریم آن از جمله دلایل مخالفت برای احداث این کارخانه است.

وی نزدیکی به جاده، ایجاد آلایندگی، عدم موافقت کارشناسان محیط زیست با احداث این کارخانه را از دیگر دلایل مخالفت با راه اندازی این کارخانه دانست و ادامه داد: در این خصوص رایزنی و پیگیری با مسئولان ارشد محلی انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای ویدر با تاکید بر این که شورا و مردم این روستا با توسعه این خطه مخالف نیستند، تصریح کرد: روستای ویدر را چهار معدن احاطه کرده و دیگر نیازی به احداث یک کارخانه سیمان نیست، هر چند می‌توان کارخانه‌های دیگری مانند صنایع غذایی و... و کم آب بر در روستا احداث و راه‌اندازی کرد.

عضو دیگر شورای اسلامی روستای ویدر نیز گفت: مردم به شدت با راه‌اندازی کارخانه سوم سیمان در این منطقه به لحاظ فراهم نبودن زیرساخت‌ها مخالف هستند.

عباس رنجبر نزدیکی به روستا، کمبود آب و ایجاد آلایندگی در نهایت نابودی مزارع و اراضی کشاورزی، افزایش وقوع تصادفات رانندگی ناشی از تردد روزانه دهها کامیون از راه روستائی را از مهم‌ترین علل مخالفت مردم با احداث این کارخانه برشمرد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد «نه به کارخانه سیمان در روستای ویدر» سوژه‌ای است که در سامانه توسط مخاطبین ثبت شده بود.

انتهای پیام/ 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه