عشایر فارس در انتظار خرید علوفه با تسهیلات حمایتی

این روزها به سبب خشکسالی و به دنبال آن کاهش پوشش گیاهی مراتع، در کنار گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، جمعیت دامدار و عشایر استان فارس که حرفه‌ای دیگر ندارند را با مشکلات زیادی مواجه کرده و این مشکلات نگرانی‌هایی در خصوص تامین معیشت برای آنها به وجود آورده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، کمبود نهاده‌های دامی در فصل زمستان مشکل همیشگی عشایر بوده است و امسال نیز با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، کمبود علوفه برای دام‌ها، بیشتر از پیش برای مردم عشایر استان فارس خودنمایی می‌کند و از مشکل به معضل تبدیل شده است، به خصوص که در فصل‌هایی مثل زمستان که فقر مراتع وجود دارد، آنها مجبور به تغذیه دستی دام‌های خود هستند که تغذیه دستی دام‌ها متأسفانه هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد که خود مشکل‌ساز و خارج از توان این قشر تولیدکننده کشور است.

در کنار این مشکلات، تغییر شرایط در زمینه نهاده‌های دامی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ و بازار کم‌رونق دام، هزینه بالای نگهداری و بازار کم رونق برای فروش دام، به عنوان بخشی از مشکلات این قشر زحمت کش عنوان می شود و عشایر فارس به دلیل عدم توان در زمینه تامین علوفه مجبور به فروش دام‌های خود شدند که در این میان دلالان با توجه به شرایط پیش آمده وارد بازار شده‌ و دام عشایر را با قیمت بسیار پایینی خریداری می‌کنند.

سایه سنگین افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر سر عشایر

افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های دامی، امسال سایه سنگین خود را بیش از پیش بر دامپروری عشایر انداخت از طرفی  اختلاف قیمت بین جو که از طریق دولتی توزیع می‌شد، با بازار بسیار زیاد شد و از طرفی نوسان قیمت گوشت و به صرفه نبودن نگهداری دام‌های به اصطلاح پرواری به خاطر کمبود نهادها به نگرانی عشایر دامن زد و این نگرانی ها سبب شده  آنها حتی دام های مولد را نیز به کشتارگاه بفرستند که این زنگ خطری برای آینده تولید گوشت قرمز در کشور است.

اجرای طرح خرید تضمینی، مطالبه اصلی عشایر

در همین راستا می‌توان گفت یکی از مهمترین مطالبات عشایر از مسئولین این است که طرح خرید تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت و فرمول مناسب و منطقی از عشایر و دامداران اجرا شود و همچنین رسیدگی به مشکلات دامداری‌ها از نظر سرمایه در گردش و حل مشکلات بازار، تأمین به موقع و مناسب نهاده‌های دامی انجام شود و یا با پرداخت تسهیلات کم بهره و طولانی مدت، از آنها حمایت گردد تا با مشکلات کمتری در نگهداری دام های خود در سال جاری مواجه شوند.

برای پیگیری این مطالبه مردمی و رفع نگرانی این قشر مظلوم جامعه همچنین اطلاع از تصمیمات و برنامه های پیش رو با مدیرکل امور عشایری استان فارس گفتگو کردیم که عبدالحمید کریمی گفت: در زمینه خرید 140 کیلو دام پرواری از عشایر، به زودی دستورالعملی صادر می‌شود و کارهای مهندسی برای خرید، از طریق اتحادیه دامداران و عشایر انجام شده و به محض اینکه مجوز از تهران صادر شود شروع به خرید می کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد خرید دام مازاد، راهکارهایی ارائه شده است ولی چون این راه ها مناسب برای خرید نیست، ادامه داد: در فکر پیدا کردن راه های مناسب برای خرید دام عشایر هستیم و به محض اینکه ابلاغ کنند که چگونه و چطور بخریم اطلاع رسانی می کنیم، که این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

کریمی اظهار داشت: بعد از آزادسازی یارانه ها و به خاطر شرایط، موقعیت بحرانی پیش آمد که علوفه یارانه‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با حمایت سازمان جهاد کشاورزی در بین عشایر توزیع کردیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مقداری خوراک دام آماده با قیمت تعادلی یعنی بین 9300 تومان تا 9500 تومان داریم که توزیع می‌کنیم، در کل بعد از تمام شدن این قضیه با توجه به بحث های دولت و یارانه، نهاده ها آماده هستند.

مدیر‌کل امور عشایری استان فارس اظهار داشت: شرایط به خاطر خشکسالی، سخت است و به دنبال چاره هستیم که بتوانیم کمکی به عشایر عزیز بکنیم، اکنون مراتع علوفه ندارند و تا آنجا که امکان داشت دام ها در مزارع چریده اند و  ما هم در بحث خوراک دام، حمایت کردیم ولی ناچیز بوده است.

خرید علوفه با تسهیلات حمایتی

کریمی با بیان اینکه با توجه به نیاز عشایر در عرصه حمایتی، دولت پیش‌بینی می‌کند که برای خرید علوفه در پاییز و زمستان با تسهیلات اقدام بشود، افزود: تسهیلات خوبی پیش بینی کرده‌ایم و عشایر در مورد حمایت های توزیع خوراک دام فصل پاییز و زمستان در آینده امیدوار باشند که در زمینه بسته حمایت های توزیع خوراک دام اقدام می‌شود و برای تسهیلات کم بهره و بلندمدت هم به آنها کمک کنیم.

وی بیان کرد: همه عشایر کل استان را را تحت پوشش قرار خواهیم داد که در همین خصوص موافقت های کلی انجام شده و با حمایت استاندار و حمایت سازمان امور عشایر کشور، با آمادگی کامل اقدامات حمایتی انجام می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر و روستایی در دولت قبل در سال ۹۹ با هدف حمایت از تولیدکنندگان و حذف دلالان و واسطه‌های غیرضرور تصویب شد و در پائیز سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، جزئیات اجرای این طرح را که در شورای قیمت گذاری، تصویب شده بود را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/ س

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه