عزاداری میلیونی در شام غریبان متفاوت امام رضا (ع)+تصاویر

با حضور زائران و خادمان بارگاه منور رضوی، آئین شام غریبان شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد آیین شام غریبان شهادت حضرت امام رضا (ع) همانند سال‌های گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، مسئولان استانی و کشوری، خادمان و زائران بارگاه منور رضوی در شام شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) برگزار شد.

این مراسم برای نخستین بار از پایین خیابان و از خیابان نواب صفوی آغاز شد و خدام سوگوار بارگاه منور رضوی در حالی که شمعدان‌های سبز رنگ در دست داشتند با نوای مداحان کاظم غلامشاهی، ابراهیم احمدی، علیمردانی و هادی احمدی این مسیر را تا حرم مطهر طی کردند و سپس در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی گردهم آمده و مراسم عزاداری باشکوهی را برگزار کردند.

پس از حضور خادمان و خدمت‌گزاران حضرت رضا (ع) در صحن انقلاب علی ملائکه، محمد خوش چهره و مهدی رسولی از مرثیه‌سرایان و ذاکران مطرح کشور به مرثیه‌سرایی پرداختند و سراسر اماکن متبرکه رضوی غرق حزن و اندوه شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد طی روزهای اخیر بیش از ۱۲ میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی به ثبت رسیده که آمار تشرف زائران به صورت روزانه در ۱۶ ورودی حرم مطهر محاسبه می‌شود و بر اساس این آمار، تعداد تشرف ها در روزهای اخیر از عدد ۱۲ میلیون عبور کرده است. این آماری است که معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی هم آن را امروز اعلام کرد.

امشب از ضریح و گنبد تا گوشه و کنار صحن مملو از زائر بود

امروز و امشب گوشه گوشه حرم حس و حالی عجیب را تجربه می‌کند. اطراف مضجع شریف رضوی مملو است از عزادارانی که آمده‌اند تا هر طور که شده در روز شهادت امامشان، دست‌هایشان را به ضریح گره بزنند، تا گره‌های زندگی‌شان باز شود. گروهی دیگر که در صحن‌ها نشسته‌اند، چشم از گنبد حرم بر نمی‌دارند و آرام و بی‌صدا اشک‌های روی گونه‌هایشان را پاک می‌کنند. زائرانی هم هستند که کنج خلوتی برای خود دست و پا کرده‌اند و فرصت زیارت آقا در سالروز شهادتشان را مغتنم شمرده‌اند برای راز و نیازهایی عاشقانه و عارفانه.

سنگ‌تمام خادمان برای زوار

خادمان آقا هم که از هفته‌ها قبل خود را برای امروز مهیا کرده بودند، در این میزبانی سنگ تمام گذاشته‌اند. آخر آنها میزبانان اصلی این سوگواری عظیم هستند و باید دست بر سینه، به میهمانان این عزاداری خوشامد بگویند. گروهی خاک پای زائران را در ابتدای ورود به حرم توتیای چشم می‌کنند و گروهی با اسپند به استقبالشان می‌روند. در گوشه و کنار صحن‌ها و رواق‌ها، خادمان مشکی‌پوش در حال خدمت‌اند و البته هزاران خادم و خادمیار هم در پشت صحنه این حضور باشکوه، در تلاشند تا همه چیز مهیای امروز باشد.

عزاداری ویژه کودکان و نوجوانان

حرم مطهر رضوی امروز برای برخی مخاطبان خاص هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. از مراسم عزاداری ویژه نوجوانان، تا برنامه‌های مناسب زائران خردسال در رواق کودک. رواق حضرت رضا (ع) هم امروز جمعیت بیشتری از بانوان را میزبانی می‌کند، برای برپایی محافل عزاداری ویژه آنها. صحن غدیر حرم مطهر نیز میزبان عزاداران غیرایرانی است که در این ایام زائر امام رضا (ع) شده‌اند. حسینیه حرم در صحن قدس هم یک ایران کوچک است و هیئت‌هایی که از نقاط مختلف کشور به مشهد آمده‌اند، محافل عزاداری خاص و بومی خود را برپا می‌کنند.

پذیرایی از زائران در چایخانه و مهانسرا

امروز ظرفیت خدمت‌رسانی در چایخانه‌ها و مهمانسرای حضرت نیز به حداکثر رسیده و خادمان و خادمیاران رضوی بی‌قفه در حال خدمت به زائران هستند. توزیع چای، شربت، غذا و بسته‌های متبرک، خدمتی است که این خادمان ارائه می‌کنند، به امید عنایت آقا و رضایت زائران.

اینها فقط بخشی از شکوه و عظمت عزاداری‌های امروز و امشب است، چرا که حریم حرم با ده‌ها موکب و سطح شهر مشهد با صدها موکب مردمی نیز با پشتیبانی خادمان امام رضا (ع) برپا شده تا سالروز شهادت امام رضا (ع)، برای میلیون‌ها زائر و مجاور روزی باشد ماندگار و فرصتی برای تجدید پیمان و تمدید عاشقی.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه