درخواست روسیه در نشست بعدی اوپک پلاس چیست؟

منابع آگاه می‌گویند، روسیه احتمالا در نشست بعدی گروه اوپک پلاس در هفته بعد پیشنهاد می کند تا این گروه تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت، روسیه احتمالا در نشست بعدی این گروه در ماه اکتبر، به اوپک پلاس پیشنهاد می کند تا تولید نفت را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

نشست 5 اکتبر اوپک پلاس در حالی برگزار می شود که قیمت نفت کاهش یافته و بازار، ماه ها با بی ثباتی روبرو بوده است؛ به طوری که این شرایط عربستان را بر آن داشت تا بگوید که این گروه می تواند تولید را بیشتر کاهش دهد.

4 منبع آگاه به رویترز گفتند، گفت و گوها میان وزرای این گروه در آستانه نشست هفته بعد هنوز آغاز نشده است.

اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه است، با وجود فشارهای آمریکا برای کاهش تولید به منظور کاهش قیمت نفت، از این کار سرباز زدند.

قیمت نفت در این ماه به علت نگرانی در مورد اقتصاد جهان و افزایش ارزش دلار آمریکا به علت بالا بردن نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، به شدت کاهش یافته است.

قیمت نفت برنت که در روز گذشته به علت وقوع طوفان در خلیج مکزیک و کاهش تولید، افزایش یافته بود امروز نیز با انتشار خبر احتمال درخواست روسیه برای کاهش تولید اوپک پلاس، بالا رفت.

به نوشته این گزارش، تأثیر هرگونه توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید احتمالا با عدم توانایی بسیاری از اعضای این گروه برای تولید به میزان مورد توافق، کاهش می یابد.

اوپک پلاس در ماه آگوست، 3.58 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده برای اعضا تولید داشت زیرا اعضا به علت تحریم و عدم سرمایه گذاری با چالش روبرو هستند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق روز دوشنبه گفت اوپک پلاس در حال رصد وضعیت قیمت ها هستند و می خواهند بازارها را متوازن کنند.

بانک جی پی مورگان در اوایل ماه جاری اعلام کرد، احتمالا اوپک پلاس نیازمند مداخله برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد تا « از روند کاهشی قیمت نفت را جلوگیری و بازارهای فیزیکی و کاغذی که به نظر می رسد ارتباطشان از یکدیگر قطع شده باشد، مجددا تنظیم کند.»

جیوانی استاونو، تحلیلگر بازار گفت: «تنها یک کاهش تولید توسط اوپک پلاس می تواند حرکت منفی (کاهشی قیمت) را در کوتاه مدت بشکند.»

روسیه برای حفظ تولید نفت به علت تحریم های غرب علیه بخش انرژی و مالی آن با چالش مواجه است.

کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، با شروع همه گیری کرونا به علت کاهش تقاضا، میزان تولید خود را حدود 10 میلیون بشکه در روز کاهش دادند، این گروه با بهبود تقاضا به تدریج این کاهش تولید را کم کردند.

با درگیری نظامی روسیه و اوکراین و تحریم های غرب علیه مسکو، آمریکا با هدف کاهش قیمت نفت تلاش کرد تا عربستان و امارات را متقاعد کند تولید خود افزایش دهند اما این دو کشور تمایلی برای انجام این کار ندارند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا در ماه سپتامبر 100 هزار بشکه در روز دیگر تولید خود را کاهش دهند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه