وضعیت اقتصادی موقوفات چهارمحال و بختیاری رو به بهبود است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: اقداماتی نظر تعدیل اجاره بها و دریافت حکم تخلیه برای مستأجرانی که اجاره‌بها نمی‌دهند باعث شده که وضعیت اقتصادی موقوفات استان بهتر شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه وقف در زمینه‌های مختلف عامل توسعه است، گفت: وقف حوزه خاصی ندارد بلکه در همه حوزه‌ها گره‌گشاست و از اشتغالزایی تا رفع بزهکاری و هرآنچه که به حیات انسان مربوط شود اثرگذار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وقف انسان‌ساز است، افزود: در اقتصاد اسلامی به وقف کمتر پرداخته شده است اما متاسفانه نتوانستیم جایگاه وقف را آنگونه که پیامبر پایه‌گذاری کردند در جامعه نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: وقف پیشینه قوی دارد و فرهنگ گذشتگان ما را بیان می‌کند که خیلی از مواردی که امروز ما از اسلام می‌دانیم به واسطه همین وقف‌ها و امامزادگان است.

اوقاف متولی ۹۵ درصد از موقوفات استان

امیری اظهار داشت: یک درصد موقوفات کشور در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است که ۹۵ درصد این موقوفات تصرفی یعنی اوقاف متولی آن‌ها است، ۴ درصد غیرمتصرفی هستند و متولی خاص دارند و یک درصد از موقوفات نیز اشتراک تولیه دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه ۵۹ درصد موقوفات استان مسجد، ۱۸ درصد حسینیه و ۲۱ درصد از موقوفات دیگر هستند، بیان کرد: یک هزار و ۷۵۰ موقوفه در استان دارای تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ رقبه هستند.

امیری با بیان اینکه از سال ۹۸ تا کنون ۱۲۰ وقف در استان ثبت شده است، افزود: ۳۳ درصد موقوفات استان مذهبی، ۱۴ درصد اجتماعی، ۳۸ درصد امور خیریه و ۸ درصد موقوفات از حوزه علمیه هستند.

رشد ۳۰ درصدی نذورات امامزادگان در سال جاری 

وی ادامه داد: ۳۶ امامزاده در شهرستان شهرکرد، ۹ امامزاده در بروجن، ۱۳ امامزاده در فارسان و ۴۳ امامزاده در لردگان وجود دارد که میزان دریافت نذورات از این بقاع و موقوفات از سال ۹۸ به علت ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما در ۶ ماه سال جاری ۱۵۸ درصد در بحث نذورات امامزاده‌ها و ۳۰ درصد در حوزه موقوفات رشد داشته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حدود ۲۰۰ پرونده قضایی در استان باز است، گفت: اوضاع اقتصادی موقوفات و دریافت اجاره‌بها در استان روبه بهبودی است، اقداماتی نظر تعدیل اجاره‌بها و دریافت حکم تخلیه برای مستأجرانی که اجاره‌بها نمی‌دهند باعث شده که وضعیت اقتصادی بهتر شود و حدود ۲۰۰ پرونده قضایی در برخورد با مستاجرانی که از قانون تمکین نمی‌کنند در دادگاه‌های استان در حال بررسی است.

امیری گفت: با خارج کردن مستاجرانی که به وقف‌نامه توجهی نداشتند به سمت خارج کردن اوقاف از حالت اجاره‌ای رفته‌ایم و سرمایه‌گذاری‌ها در موقوفات از جمله پرورش ماهی، کشت لوبیا، گندم، بادام و... در حال انجام است.

اوضاع رقبه‌های موقوفه حاج عبدالله موسوی روبه بهبود است

وی ادامه داد: از موقوفاتی که مستأجران آن‌ها به قانون وقف توجهی نداشتند رقبه‌های موقوفه حاج عبدالله موسوی در چهارراه فصیحی شهرکرد بود که اوضاع اقتصادی این موقوفه رو به بهبودی است، ۲۱ مغازه در این موقوفه بود که با طرح بازسازی مغازه‌ها هر سه مغازه با بودجه حدود ۶۰۰ میلیون تومان تبدیل به یک مغازه شد، مزایده برگزار و به زودی مغازه‌ها به برنده‌های مزایده‌ها تحویل داده خواهد شد و حدود یک میلیارد و پانصد تومان درآمد از این مغازه‌ها کسب و همگی برای ایتام هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ مرکز افق در امامزاده‌ها تشکیل شده است، گفت: دفتر شمیم خدمت در مرکز امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد برپا شده تا در کارهای اجتماعی فعالیت کند که به کمک این دفتر تاکنون سه زندانی آزاد، ۳۰۰ شغل ایجاد شده و همچنین هزینه ازدواج ۱۰۰ زوج تامین شده است لازم به ذکر است که ۵۳ هزار بسته معیشتی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون و ۲ هزار بسته مهر تحصیل از سال گذشته در کل استان توسط مرکز افق امامزاده‌ها توزیع شده است.

موقوفات اقتصادی امین می‌پذیرند

امیری با بیان اینکه کاربری‌های مسکونی تجاری خیریه توسط شهرداری و شوراها به نازل‌ترین کاربری‌ها یعنی فضای سبز تبدیل شده که اکنون در حال تغییر کاربری و حرکت به سمت مسکونی تجاری هستیم، بیان داشت: استان به ۱۶ بلوک تقسیم و برای هر بلوک یک امین بر اساس تخصص و فعالیت‌های دانش‌بنیان انتخاب می‌شود که تاکنون ۹ امین برای موقوفات عمرانی انتخاب شده و اگر سود موقوفه‌ای نسبت به سال گذشته افزایش یابد از یک تا ۴ درصد سود به امین مجموعه تحویل داده می‌شود که علاقه‌مندان برای امین موقوفات می‌توانند به اداره‌کل مراجعه کنند.

پایان پیام/۶۸۰۳۶

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه