بازار اصفهان یک خطر بالقوه است/ رونمایی از پلاک ایمنی ساختمان‌ها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان اصفهان گفت: وضعیت بازار اصفهان به شدت مهم است، بازار اصفهان یک خطر بالقوه است و اگر حادثه ای رخ دهد و آتش‌نشانان نتوانند مهار کنند فاجعه‌ای مانند بازار تبریز رخ می‌دهد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اصفهان، ابراهیم مطلبی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در یک سال اخیر نیز همانند گذشته بیشترین حریق و حادثه را در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد داشتیم، اظهار داشت: در این مدت به دلیل کاهش قطعی‌های برق نسبت به سال گذشته، حوادث آسانسور بسیار کاهش پیدا کرد.

وی افزود: بیشترین حوادث در شهر اصفهان بین ساعات ۱۲ تا ۲ بعدازظهر و ۶ تا ۸ شب اتفاق افتاده است و ۵۵۱ هزار و ۵۸۳ تماس با سامانه ۱۲۵ ثبت شده که از این تعداد، ۱۲ هزار و ۱۵۲ تماس به عملیات منجر شد و ۵ هزار و ۴۴ حریق، ۴ هزار و ۹۶۶ حادثه و ۲ هزار و ۱۴۲ خدمات ایمنی در محل بوده است.

کاهش حوادث آسانسور به دلیل کاهش قطعی‌های برق

مطلبی عنوان کرد: اگر آمار مهر ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ را در کنار آمار مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ بررسی کنیم، کاهش ۳۰ درصدی حوادث آسانسور و کاهش ۲۵ درصدی حوادث کوه را داشته‌ایم که این کاهش آمار به دلیل ایمن‌سازی در کوه صفه است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان اصفهان با بیان اینکه استقرار در کوه صفه را افزایش داده‌ایم، گفت: در این زمینه سیستم کوهستان را تقویت کرده‌ایم و مسیر ایمن را به مردم نشان داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمار رؤیت مار ۸ درصد بوده است، عنوان کرد: در ماه‌های اردیبهشت تا مرداد ماه بیشترین آمار رؤیت مار را داریم، به این دلیل که مارها در این زمان از محل زندگی خود خارج می‌شوند و خود را نشان می‌دهند اما تا زمانی که آسیبی به آن‌ها نرسانیم، مشکلی ایجاد نمی‌کنند، مار همیشه از مردم فراری است و فقط نباید آن را اذیت کرد.

مطلبی ادامه داد: همیشه شکایت رؤیت مار را داریم نه نیش مار، مردم عادی نباید مار را صید کنند، نیروهای ما با روش خاص خود آن‌ها را زنده‌گیری یا صید می‌کنند و به این شکل مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما در سازمان در یک سال گذشته این بوده که به جد وارد بحث ایمنی اصناف شدیم و از بازار گرفته تا اماکن تجاری جلسات بسیاری را برگزار کرده‌ایم و به همین دلیل آمار مثبتی را به ثبت رساندند.

وی عنوان کرد: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مسکن و شهرسازی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران، نظام مهندسی تشکیل شده که هر چهارشنبه جلسه دارند و نسبت به شناسایی مراکز ناایمن اقدام می‌کنند و به سمت اقدامات بازدارنده پیش رفته است، در مسیر کار با مقاومت اصناف مواجه شدیم اما کار را به سرانجام می‌رسانیم تا به ایمنی برسیم.

 

وضعیت ناایمن بازارهای اصفهان

مطلبی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی بازارهای سطح شهر گفت: برای مثال ورودی پاساژ شکری اصفهان ترک داشت اما در آتش‌نشانی سازوکاری نداریم تا اقدامی داشته باشیم، ما ضابط قضایی نیستیم و نمی‌توانیم اقدامی داشته باشیم، البته باید در نظر داشت که با پلمب بازار کسبه محل چه سرنوشتی خواهند داشت، تلاش ما این است که به ایمنی حداکثری برسیم که در صورت بروز حادثه، فاجعه شهرهای دیگر تکرار نشود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به کاهش ۴ درصدی حریق وسایل نقلیه گفت: ساختمان‌های بالای ۵ طبقه باید از سازمان آتش‌نشانی تاییدیه بگیرند اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی ما به محل حریق رفته‌ایم که آن را تأیید هم کرده بودیم، می‌دیدیم که دستگاه اطفا حریق خاموش است، پمپ آب وجود ندارد و به آب شرب وصل شده، این باعث شده که حادثه‌ای که با یک کپسول جبران می‌شود، چندین واحد از ساختمان را خراب کند.

مالکان ساختمان‌های بلندمرتبه برای تجهیزات آتش‌نشانی هزینه نمی‌کنند

وی با بیان اینکه بحث اطفا حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه بسیار مهم است، افزود: وضعیت بازار اصفهان به شدت مهم است، بازار اصفهان یک خطر بالقوه است و اگر حادثه ای رخ دهد و آتش‌نشانان نتوانند مهار کنند فاجعه‌ای مانند بازار تبریز رخ می‌دهد؛ در ساختمان‌های بلند مرتبه نیز این مسأله وجود دارد اما اکثر مالکان برای کاهش هزینه‌ها نمی‌خواهند برای تجهیزات ایمنی هزینه کنند.

رونمایی از پلاک ایمنی ساختمان‌ها

مطلبی تصریح کرد: فردا پنجشنبه ۷ مهر ماه از پلاک ایمنی ساختمان‌ها رونمایی خواهد شد و طی آن به ساختمان‌های ایمن پلاک مخصوص اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: در پروژه پلاک ایمنی یک کار دانشگاهی انجام دادیم تا بتوانیم نتیجه خوبی را داشته باشیم، این درخواست سال‌های گذشته نیز به صورت نیمه‌تمام انجام شده بود.

وی اضافه کرد: برای دریافت این پلاک، تمام مردم می‌توانند وارد سایت «اصفهان من» شوند و درخواست ثبت کنند تا پس از آن از ساختمان بازدید کنیم و در صورت نیاز پلاک ایمنی به آن می‌دهیم.

مطلبی در توضیح چگونگی اعطای این پلاک گفت: براساس ضوابط و سال ساخت امتیازی به این ساختمان می‌دهیم، پلاک ایمنی یک، دو، سه و چهار ستاره به آن‌ها تعلق می‌گیرد، همچنین پلاک ایمنی کاملاً رایگان است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در یکسال اخیر ۴ هزار و ۶۵۸ مورد نجات‌یافته داشته‌ایم، گفت: بیشترین آمار حریق مربوط به منطقه ۸ شهرداری است که بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار حوادث خیابانی نیز مربوط به منطقه ۵ است.

 

متوسط زمان رسیدن به حادثه ۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه است

وی بیان کرد: متوسط زمان رسیدن ۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه است که این میزان واقعیت است زیرا آمارهای کاذب را از این آمارها حذف کردیم تا به واقعیت نزدیک شود، در کل نیز ۳ دقیقه تا ۵ دقیقه زمان رسیدن به محل حادثه است که در کلانشهرها جزو دو کلانشهر اول هستیم.

مطلبی ادامه داد: تنها آتش‌نشانی که به وسیله تماس موبایل منطقه را مشخص می‌کند، اصفهان است، بسیار تلاش شد تا این امکان ایجاد شود و با این قابلیت به راحتی با تماس با موبایل آدرس و لوکیشن را مشخص می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ۶۹۱ نفر پرسنل در آتش‌نشانی مشغول هستند که به میزان ۵۰ درصد کسری داریم و به دنبال استخدام ۵۰۰ نفری هستیم که موافقت‌ها گرفته شده و به سازمان استخدامی کشور رسیده است، فردا جلسه‌ای با رئیس جمهور داریم که طی آن دنبال هستیم تا موافقت را از ایشان بگیریم.

وی با اعلام اینکه فردا از سامانه پایش زمان رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: این سامانه برای محک زدن خود آتش نشانان است و از سمت ستاد فرماندهی پایش می‌شود.

مطلبی با اشاره به برنامه‌های روزانه آتش‌نشانان و سختی کار آن‌ها گفت: این ورزش‌هایی که در برنامه آتش‌نشانان است در سین برنامه‌های روزانه است و تفریح نیست، اتفاقاً اگر این ورزش‌ها انجام نشود تخلف خواهد بود و بازخواست می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان درخصوص اقدامات انجام شده در یک سال گذشته برای آتش‌نشانان بیان کرد: در این سال مأموریت برخورد با آب‌های خروشان را برای ۲۸۰ نفر برگزار کردیم، در بحث تکریم خانواده‌ها تندیس‌هایی به نام همسر خود آتش‌نشان آماده شد و امکانات تفریحی و رفاهی نیز تدارک دیده شد.

آزمایشگاه حریق به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که به دنبال آن بودیم که هفتم مهرماه افتتاح شود اما نرسید، پروژه آزمایشگاه حریق بود که در خاورمیانه این آزمایشگاه را نداریم و چندین سال است که روی این پروژه کار می‌کنیم، برای آن یک تفاهم‌نامه با دانشگاه اصفهان به کمک دانشکده شیمی داشته‌ایم که به زودی این آزمایشگاه نیز افتتاح می‌شود که در آن علت حریق را مشخص می‌کنند و کل کشور می‌توانند از آن استفاده کنند.

مطلبی ادامه داد: در تلاش هستیم تا آتش‌نشانی اصفهان به عنوان دومین آتش‌نشانی کشور بتواند سیستم بی‌سیم را از سیستم آنالوگ به دیجیتال تبدیل کند که در این صورت پوشش رادیویی خوبی را خواهد داشت، تقریباً نیمی از تجهیزات خریداری شده و در حال آماده سازی هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است، افزود: تلاش شد تا تعداد ایستگاه‌ها افزایش یابد، ایستگاه چهارباغ ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسید که نقطه کور را پوشش داد، هر چه ایستگاه‌ها بیشتر شود ضریب ایمنی نیز بیشتر می‌شود، در منطقه ۱۳ و ۹ اصفهان نیز زمین تملک می‌کنیم تا تأسیس ایستگاه را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی ایستگاه قدیمی نیز داریم که به بحث تخریب و بازسازی آن‌ها وارد شدیم تا بهسازی و نوسازی را داشته باشیم، گفت: درحال خرید یک سری تجهیزات خاص هستیم، یکی از این تجهیزات خودروی مرکز فرماندهی است که در صورت بروز مشکل برای مراکز فرماندهی این خودرو با تجهیزات خود جایگزین مرکز فرماندهی خواهد شد.

تجهیز یک ایستگاه هسته‌ای آتش‌نشانی در منطقه هسته‌ای اصفهان

مطلبی ادامه داد: شهر اصفهان یک شهر صنعتی، شیمیایی، توریستی، هسته‌ای، ساحلی و تاریخی است که باید در ایمنی تمام جوانب آن وارد شویم، در بحث هسته‌ای در حال طراحی یک خودرو هستیم، یک ایستگاه آتش‌نشانی به عنوان ایستگاه هسته‌ای نیز در نزدیک منطقه هسته‌ای در حال تجهیز است که سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در تجهیز ناوگان‌ها ۲ دستگاه موتور خریداری شده تا در مناطق کم عرض و باریک و صعب‌العبور استفاده شود، سمینار و وبینارهای بسیاری نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: فردا ۷ مهر ماه رژه تجهیزات و خودرو داریم که رأس ساعت ۹ صبح حرکت می‌کنند و به سمت خیابان‌های شهدا، کاوه، پل چمران می‌روند و متفرق می‌شوند، همچنین طی برنامه‌ریزی‌ها تعدادی از خودروها نیز به گلستان شهدا می‌روند و با شهدا و امام شهدا تجدید میثاق می‌کنند.

مطلبی عنوان داشت: میانگین عمر ناوگان ۱۵ سال است که با توجه به خریدها پایین‌تر نیز می‌آید و استاندارد هم روی ۸ سال است اما ماشینی هم داریم که ۳۰ ساله است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: بعد از قضیه پلاسکو کارگروه ساختمان‌های آسیب‌پذیر آغاز به کار کرد که جلسات آن هر چهارشنبه به‌طور ثابت برگزار می‌شود، حدود ۳۲۰ ساختمان غیرایمن شناسایی شده که البته هیچکدام شبیه به ساختمان متروپل نیست و موارد مختلفی بررسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای عملیات روزانه تجهیزات را بررسی می‌کنند، عمر تجهیزات بالا است اما آماده به کار هستند؛ به دنبال مناقصه ۱۰ میلیاردی هستیم زیرا طبق استانداردها تجهیزاتی که داریم یک عمری دارد و باید بروزرسانی شود.

خلأ وجود آتش‌نشان خانم احساس می‌شود اما زیرساخت نداریم

مطلبی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع حضور نیروهای بانوی آتش‌نشانی احساس می‌شود، گفت: اجرای آن را در تعدادی از استان‌ها داشتیم اما این طرح موفق نبود و صرفاً به صورت یک کار نمادین انجام می‌شد، زیرساخت خوبی نیاز است که ما نداریم، خلا وجود بانوان آتش‌نشان احساس می‌شود اما نیاز است که زیرساخت‌ها هم مهیا شود که از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در خصوص فرونشست، سازمان آتش‌نشانی در زمینه حادثه و حریق و ایستایی ساختمان با همکاری شهرداری اقداماتی دارد و طی آن‌ها خطرات احصا می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل ایمنی بازار اصفهان یک بغض گلوگیر برای ما است، افزود: این میراث سالم به دست ما رسیده و ما نیز باید سالم به دست آیندگان برسانیم اما آتش‌نشانی در این راه تنها است.

مطلبی با بیان اینکه متولی بازار میراث فرهنگی است اما هیچ کاری انجام نمی‌شود، گفت: آن‌ها می‌گویند که ما مالک معنوی بازار هستیم و کمکی نمی‌کنند، شهرداری کمک می‌کند پلاکی خریداری می‌کند تا تجهیزات دپو کند اما در مقابل اصناف هم به بهانه اینکه آتش‌نشانی به دنبال درآمدزایی است، همکاری نمی‌کنند.

بازار اصفهان جای خطرناکی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: تعدادی کپسول آتش‌نشانی خریداری و جانمایی کردیم اما الان خبری از این‌ها نیست، آمار بالای حریق به دلیل بحث برق است اما برای خرید یک تجهیزات ساده و ارزان قیمت هم مقاومت می‌کنند؛ بازار اصفهان در حال حاضر جای خطرناکی است و قطعاً باید همه دست به دست هم دهند تا ایمنی بازار اصفهان تأمین شود.

وی گفت: بارها جلسه گذاشتیم تا مشکل حل شود، فقط شهرداری برای ایمنی در حال تلاش است و در کنار آن آتش‌نشانی که یک میلیارد تومان هزینه کرده و موتور چهار چرخ خریده تا در صورت بروز مشکل به کار آید.

مطلبی درخصوص پروژه‌های مطالعاتی انجام شده، افزود: دو ابر پروژه مطالعاتی داشتیم که یکی از آن‌ها پروژه ارزیابی ریسک خطر است که تمام معیارها بررسی شده و با همکاری نماینده یونسکو در ایران انجام شده و فاز اول تمام و برای فاز دوم هم در حال انعقاد قرارداد هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مورد بعد هم پهنه‌بندی خطر حریق استان اصفهان که طبق ۳۲ معیار بررسی کرده و به نقشه پهنه‌بندی شهر اصفهان می‌رسد که یکی از خروجی‌ها می‌تواند نقاط استراتژیک باشد و یکی می‌تواند اعلام به مناطق باشد که برای مثال ظرفیت منابع حریق تمام شده و دیگر پروژه جدید مثل پمپ بنزین در این منطقه نداشته باشید.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه