سید مقتدی الصدر: در روند سیاسی مشارکت نکرده و مذاکره هم نمی‌کنم

رهبر جریان صدر همزمان با از سرگیری جلسات پارلمان پس از وقفه دو ماهه بار دیگر بر عدم مشارکت خود در روند سیاسی تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، سید مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق، امروز (چهارشنبه) همزمان با از سرگیری جلسات پارلمان، در بیانیه‌ای شدیداللحن به شدت علیه دیگر گروهها و احزاب سیاسی موضع گرفت.

به نوشته وبگاه السومریه نیوز، این بیانیه در شرایطی صادر شد که تمامی تلاش‌های جریان صدر برای انحلال پارلمان از جمله، حمله به دیوان عالی دادگستری در دو ماه گذشته به ناکامی منجر شد.

در بیانیه مقتدی الصدر آمده است: «وطن مهم‌تر از مناصب، قدرت، سلاح، طرح‌ها و اموال شماست. ما هرگز از وطن بی نیاز نیستیم و هرگز با شما مشارکت نکرده و صلح نمی‌کنیم و مذاکره هم نمی‌‌کنیم».

او تأکید کرد که با فرمول فعلی حاضر به مشارکت نیست و تا زمانی که افراد و سیستم فعلی و قانون اساسی و ساز و کار فعلی حکمفرماست، حاضر به سازش نیست.

پیش از این بیانیه نیز آشوبگران حامی جریان صدر بار دیگر از صبح امروز (چهارشنبه) مقابل منطقه سبز بغداد تجمع کرده و بعد از ظهر امروز همزمان با آغاز جلسه پارلمان، قصد ورود به منطقه سبز را داشتند که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، دهها تن از افرادی که حامیان جریان صدر شناخته می‌شوند، از شب گذشته وارد مناطق اطراف منطقه سبز شدند. نیروهای امنیتی نیز اقدام به بستن خیابان‌های منتهی به میدان التحریر کرده و موانع سیمانی کار گذاشتند.

در همین حال پل‌های «الجمهوری» و «السنک» که به منطقه سبز وصل می‌شود نیز مسدود شده و خیابان‌های بغداد شاهد ترافیک سنگینی است.

در اطراف منطقه سبز نیز همزمان با آغاز جلسه پارلمان، میان آشوبگران و نیروهای امنیتی درگیری شدیدی رخ داد. به گفته برخی منابع افراد تجمع کرده همه از حامیان مقتدی الصدر نیستند و برخی از آن‌ها از نخست‌وزیر عراق خط می‌گیرند.

در همین حال در شرایطی که احتمال می‌رفت نمایندگان در پارلمان حضور نیافته و به حد نصاب قانونی نرسید، اما نشست پارلمان عراق ابتدا با حضور ۲۰۳ نماینده آغاز شد اما کم کم بر شمار نمایندگان حاضر در صحن مجلس افزوده شد و طبق اعلام اداره اطلاع‌رسانی پارلمان، ۲۴۰ نماینده در پارلمان حضور یافتند.

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر جدید انتخاب نشده است. حامیان جریان صدر پیش از این نیز در هشتم مرداد ماه با یورش به منطقه سبز وارد صحن پارلمان شده و به مدت دو هفته در داخل و خارج ساختمان پارلمان تحصن کرده بودند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه