ادعای یونان؛ تقابل جنگنده‌های یونان با پهپاد جاسوسی ترکیه

وزارت دفاع یونان مدعی پرواز پهپاد جاسوسی ترکیه بر فراز یک جزیره یونانی در دریای اژه و رهگیری آن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رسانه‌های یونانی روز چهارشنبه از نقض حریم هوایی یونان و پرواز پهپاد جاسوسی ترکیه بر فراز جزایر این کشور در دریای اژه خبر دادند.

روزنامه «کاثیمرینی» به نقل از وزارت دفاع یونان نوشت که یک فروند پهپاد ارتش ترکیه روز چهارشنبه بر فراز جزیره «کیناروس» پرواز کرد. بنابر ادعای وزارت دفاع یونان، این پهپاد بعد ازظهر چهارشنبه به وقت محلی در ارتفاع ۱۹ هزار پایی پرواز کرد و اطلاعات پروازی آن در اختیار بخش شناسایی پروازی یونان قرار نگرفت.

وزارت دفاع یونان از شناسایی و رهگیری این پهپاد جاسوسی ترکیه از سوی جنگنده‌های یونانی بر اساس قوانین و مقررات هوانوردی خبر داد.

 در ادامه تنش بین این دو کشور، چندی قبل وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که رادارهای سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» یونان بر جنگنده‌های  ترکیه حین پرواز بر فراز دریای اژه قفل کردند.(جزئیات بیشتر)

 

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند و هر دو  در حال تجهیز نیروهای مسلح خود  به ویژه در بخش هوایی هستند. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد.

یونان و ترکیه همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند. 

ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه