زندانیان متخصص در بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی مشغول به کار می‌شوند

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران از پیگیری این کمیسیون برای آزاد کردن دو تا سه هزار زندانی متخصص در سال و مشغول به کار کردن آن‌ها در بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی خبر داد.

تازه‌ترین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران به موضوع اهمیت کارآفرینی اجتماعی اختصاص داشت و در آن علاوه بر هیات رئیسه و اعضای این کمیسیون، نمایندگانی از سازمان ملی کارآفرینی، جامعه ابرار، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و مرکز نوآوری مجلس حضور داشتند.

در این جلسه محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با تأکید بر اینکه حاکمیت شرکتی جز ارکان اساسی اداره بنگاه‌هاست گفت: اگر این امر رعایت شود، عمل به مسئولیت اجتماعی نیز در دل آن نهفته است. اگر حاکمیت شرکتی به درستی اجرا شود و دستگاه‌های دولتی و خصوصی به طور جدی به آن بپردازند بسیاری از مسائل از جمله مسئله فساد حل خواهد شد.

او رویکرد این کمیسیون را آینده‌نگرانه توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه این رویکرد برای فعالان اقتصادی جذابیتی ندارد و کمتر ضرورت آن را درک می‌کنند. اما به عنوان مثال اگر عدم تعادل منطقه‌ای ایجاد نشود به واقع بخشی از کشور از دست می‌رود. مثلاً خشک شدن ارومیه نتیجه سیاست‌های چند دهه قبل است و اگر الان فکری نکنیم شاید در دهه آینده در برخی بخش‌های کشور امکان اینکه صنایعی را داشته باشیم وجود نداشته باشد. وظیفه ما هشدار درباره این مسائل است.

اولیایی با بیان اینکه کمیسیون مسئولیت اجتماعی از مسائل روز دور نمانده است افزود: کمیسیون مسئولیت اجتماعی آزاد کردن زندانیان متخصص و مشغول به کار کردن آن‌ها در بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده و امیدواریم با همکاری اتاق هر سال 2 تا 3 هزار زندانی متخصص را آزاد کنیم و مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم.

او از تصویب طرح تشکیل شورای عالی مسئولیت اجتماعی در پارلمان بخش خصوصی از سوی هیات رئیسه اتاق ایران خبر داده و ادامه داد: امیدواریم با تشکیل این شورا، سیاست‌گذاری منطقه‌ای درستی در راستای مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر در حوزه مسئولیت اجتماعی هر کسی از نگاه خود موضوع را می‌بیند. برخی به این حوزه به عنوان مسائل خیریه‌ای و برخی در قالب مسائل بلندمدت‌تر نگاه می‌کنند. ما هم به اقدامات فوری و هم اقدامات بلندمدت و میان‌مدت نیاز داریم و مدیریت این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است.

در بخشی از این جلسه موسوی نماینده سازمان ملی کارآفرینی با اشاره به اینکه تشکیل کمیسیون کارآفرینی اجتماعی در این سازمان با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی انجام شده است گفت: یکسان‌سازی تعاریف از کارآفرینی اجتماعی و شناخت نقاط و ضعف اکوسیستم کارآفرینی در ایران با توجه به مدل‌های جهانی در این کمیسیون آغاز شده است.

او با بیان اینکه باید کسب‌وکار اجتماعی را به مثابه مسئولیت اجتماعی ببینیم گفت: بر اساس این رویکرد طرح پایلوتی در NGO ندای ماندگار آغاز کردیم و با تفکیک فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی این تشکل شروع به عارضه‌یابی فعالیت‌های اقتصادیان در راستای پایداری هرچه بیشتر این فعالیت‌ها کردیم. در این مسیر مشخص شد کیفیت محصولات تولید شده آن نازل است که برای اصلاح آن نیاز به آموزش وجود داشت که این کار انجام شد. همچنین فعالیت‌های اقتصادی این تشکل از زیرساخت‌های مناسب مثل حسابداری و انبارداری و... برخوردار نبود که این نقاط ضعف نیز شناسایی و رفع شد. برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و توسعه بازار این تشکل اجتماعی-اقتصادی انجام دادیم تا فعالیت‌های آن به شکلی پیش برود که از کمک‌های مردمی بخش اجتماعی آن کمکی به بخش اقتصادی این تشکل نشود و به لحاظ اقتصادی بتواند بازدهی مناسب داشته باشد.

اولیایی هم در ادامه گفت: در حال حاضر کارآفرینی اجتماعی در بخش‌های مختلف انجام می‌شود اما متأسفانه هم‌افزایی بین این فعالیت‌ها وجود ندارد. باید از پراکنده‌کاری دوری کنیم و در قالب شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری این تجربیات را به هم پیوند بزنیم و آموزش بدهیم و همه تشکل‌های دیگر را در این مسیر وارد کنیم.

او ادامه داد: در خود اتاق ایران نیز قرار است واحدی برای کارآفرینی نوآورانه اجتماعی ایجاد کنیم که اقدامات اولیه آن انجام شده و در صورت اجرایی شدن آن می‌توان امیدوار بود که این واحد بتواند نقش تنظیم گری در فعالیت‌های کارآفرینی اجتماعی ایفا کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه