آتش‌نشانی بیرجند با کمبود نیرو مواجه است

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: کمبود نیرو یکی از مشکلات این سازمان است که برای رفع این مشکل موافقت شهرداری بیرجند برای جذب ۳۰ نیروی جدید اخذ شده و مراحل اداری آن در دست اقدام است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بیرجند، علی حیاتی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: اکنون ۸۸ نیروی عملیاتی به عنوان آتش‌نشان در این سازمان مشغول به کار هستند که با توجه به شاخص جمعیت نیاز به فعالیت ۱۱۵ نفر است.

وی گفت: از هفتم مهر سال گذشته تاکنون ۴۱۲ مورد حریق و ۹۲۱ مورد حادثه در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۴.۸ درصد کاهش و ۹.۱ درصد افزایش داشته است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: از مجموع حریق و حوادث رخ داده در این مدت، یک هزار و ۱۹۵ مورد داخل محدوده شهر و ۱۳۸ مورد در خارج محدوده شهری بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب کاهش سه و ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: در بازه زمانی یک سال اخیر ۱۵ مورد فوتی با ۳۶.۳ درصد افزایش، ۱۹۴ مورد مصدوم با ۴۵.۸ درصد کاهش و ۷۳۲ نفر نجات یافته از حریق و حوادث با ۶.۱ درصد افزایش در مرکز استان ثبت شده است.

حیاتی تعداد تماس‌های تلفنی با سامانه ۱۲۵ را  از هفتم مهر سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار و ۳۰۲ مرد اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۶ هزار و ۳۷۵ تماس واقعی و مابقی مزاحمت بوده‌ است.

وی میانگین زمان رسیدن به محل حادثه داخل شهر را سه دقیقه و ۳۳ ثانیه ذکر کرد و گفت: همچنین امسال میانگین زمان رسیدن به محل حادثه خارج از شهر ۶ دقیقه و ۵۳ ثانیه ثبت شده است.

لزوم تجهیز مغازه‌های بازار بیرجند به تجهیزات اطفای حریق

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم در این نشست از نبود همکاری اتاق اصناف خراسان جنوبی برای ایمن‌سازی بازار مرکزی بیرجند گلایه کرد و گفت: بسیاری از مغازه‌های بازار بیرجند حتی به خاموش‌کننده دستی اطفای حریق هم مجهز نیستند.

محمدرضا سلمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سه دقیقه اول وقوع حریق ممکن است بحران رخ دهد برقراری تماس تلفنی با آتش‌نشانی باید در لحظات اولیه انجام شود.

وی گفت: توصیه می‌شود ادارات، صاحبان منازل مسکونی و خودروها، به خاموش‌کننده‌های دستی اطفای حریق مجهز شوند تا زمان طلایی برای خاموش کردن حریق از دست نرود.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: وضعیت ایمنی پاساژ سادسی در بازار بیرجند با همکاری خوب کسبه در حال انجام است، استانداردهای لازم برق‌ مغازه‌های این پاساژ انجام شده و فقط سیستم تهویه و اعلام حریق آن مانده است.

وی گفت: تاکنون چهار جلسه ویژه بازار بیرجند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و معاون دادستان مرکز استان برگزار شده است.

سلمانی وضعیت سقف بازار بیرجند را از دیگر مشکلات ایمن‌سازی دانست و افزود: باید در هر ۱۰ متر مربع به اندازه یک متر مربع، فضای سقف بازار باز شود تا تهویه به درستی انجام شود زیرا مواد قابل اشتعال در انبارهای بازار زیاد است و در صورت بروز حریق، اطفای آن کار سختی است.

وی بر لزوم تشکیل جلسات کمیته مدیریت سوانح مدرسه در تمامی مدارس نیز تاکید کرد و گفت: این جلسه باید با حضور مدیر مدرسه و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان تشکیل و فهرست نهایی ایمنی به این سازمان اعلام شود.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار داشت: در یک ماه گذشته، بازدیدهای میدانی با معاون دادستان مرکز استان از برخی مدارس انجام شده و اکنون بیشترین مشکل مدارس، نبود تعبیه سامانه اطفای حریق بوده که این نواقص به مدیران مدرسه اعلام شده است.

وی برگزاری چهار هزار و ۲۴۲ نفر ساعت آموزش ویژه ادارات، ۶ هزار و ۷۹۵ نفرساعت ویژه مدارس و ۶۲۰ نفرساعت ویژه آتش‌نشانان افتخاری را از جمله اقدامات انجام شده در سازمان آتش‌نشانی بیرجند ذکر کرد.

سلمانی با بیان اینکه اطفای حریق در حوادث جاده‌ای متولی ندارد افزود: امدادرسانی در این حوادث با هلال احمر است و طبق اساسنامه آتش‌نشانی، وظیفه خدمات‌رسانی ما در محدوده شهری اعلام شده اما برای حریق‌های جاده‌ای نیز همکاران اعزام می‌شوند که به دلیل بعد مسافت، زمان طلایی را از دست می‌دهیم.

 انتهای پیام/۳۶۳۵

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه