وجود بیش از ۲ هزار موقوفه ثبتی در بابل

رئیس اداره اوقاف بابل با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار موقوفه ثبتی در شهرستان گفت: در سال جدید دو مورد وقف جدید داشتیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شهرستان بابل، حسن برزگر امشب در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد وقف مربوط به ماه رمضان، محرم و صفر است، اظهار کرد: امسال برنامه‌های مذهبی مساجد و تکایا به صورت عادی بازگشت و با تلاش‌های صورت گرفته هیأت امنا مراسم‌ها به نحو احسنت پیش رفت و اداره اوقاف آنچه را در توان داشت برای این ایام گذاشت.

وی گفت: حدود ۴ میلیارد تومان از بخش متصرفی به تکایای ذینفع پرداخت شد، مبلغ ۴ میلیارد تومان غیرمتصرفی هم به ذینفعان پرداخت شد، بیش از ۲۰۰ خانه مخروبه در بابل وجود دارد که هزینه ترمیم و بازسازی را نداریم و طبق سیاست جدید سازمان ۵۰ درصد از عواید  برای بازسازی مخروبه‌ها انجام گیرد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بابل با اشاره به احیا موقوفات مخروبه تکایا و مساجد ذینفع مستغنی خواهند شد،گفت: با ساختمان‌های ثبت شده در میراث فرهنگی کاری نداریم و اولویت سازمان با هماهنگی بازسازی همان مکان است، سرمایه‌های وقف شده به مساجد باید احیا شود.

 برزگر اظهار کرد: از محل دریافتی ما از اماکن مذهبی ۳۲ درصد تحویل همان مکان، ۵۰ درصد برای ذخیره عمران و آبادی، ۱۰ درصد خزانه، هشت درصد هم برای تعمیرات همان مکان هزینه می‌شود.

وی گفت: بیش از ۲ هزار موقوفه ثبتی در شهرستان داریم، در سال جدید دو مورد وقف جدید داشتیم، واحد فرهنگی آماده مشاوره دادن به مردم برای انجام وقف است، باید وقف‌ها را به سمت مسائل روز ببریم.

وی بیان کرد؛ حاضریم برای شفاف‌سازی با حضور دهیاران یا شوراهای روستاها مستندات وقف را در اختیارشان قرار دهیم و حتی حاضریم در روستاها هم حضور پیدا کنیم و مستندات را برای روشنگری تبادل کنیم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بابل اظهار کرد؛ درآمد در حوزه موقوفات متصرفی ۲۵ میلیارد بوده است، در بحث در آمد رشد داشتیم ولی در بخش هزینه رشدی نداشته‌ایم، ما باید دلسوزان وقف باشیم، وقف را نمی‌شود بخشید، پولی که به مساجد محلات داده می‌شود در آمد حاصله از موقوفات همان محل است.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه