جنجالی‌های هفته| از گل طلایی آزمون تا افشاگری یک مربی لیگ برتری/ برکناری یک قهرمان و وحشت حریفان از برد تیم ملی

در اتفاقات جنجالی‌ این هفته ورزش سردار آزمون هم به قهرمان آفریقا گل زد و هم یک گل طلایی وارد دروازه رسانه‌ سعودی لندن نشین کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اتفاقات جنجالی هفته‌ای که گذشت کم نبود. نگاهی به مهم‌ترین‌ اتفاق‌های جنجالی می‌اندازیم؛

* هشدار AFC در مورد وضعیت مالی باشگاه‌ها

سمینار سالانه مدیران صدور مجوز باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا  برگزار شد و دو نماینده از کشورمان در این سمینار دو روزه حضور داشتند، در این سمینار داتو ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: علی رغم همه‌گیری کرونا، پیشرفت‌های بسیار خوبی در صدور مجوز فدراسیون‌های عضو شاهد بوده‌ایم. هدف‌مان این است که صدور مجوز برای فوتسال و فوتبال بانوان نیز به صورت جدی پیگیری شود.

سپس ماها جان، رئیس دپارتمان صدور مجوز باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: در سال 2012 تنها 10 کشور در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کردند اما در سال 2021، 23 کشور در این لیگ حضور دارند.

 وی شرایط توسعه فوتسال و فوتبال بانوان را به وسیله صدور مجوز باشگاهی، یکی از اهداف مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا دانست و گفت: از سال 2024 تمام باشگاه‌های شرکت کننده در فوتبال بانوان و از سال 2025 همه باشگاه‌های فوتسال شرکت کننده در رقابت‌های آسیایی باید مجوز باشگاهی دریافت کنند. با توجه به ضرورت اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا از وضعیت مالی باشگاه‌های فوتبال این قاره، ارسال اطلاعات مالی تمام باشگاه‌های شرکت کننده در لیگ‌های برتر کشورهای عضو در سال جاری به کنفدراسیون فوتبال آسیا الزامی است.

فارس: به این ترتیب مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه باشگاه‌های فوتبال کشور باید تسویه حساب طلبکاران باشد تا حداقل این باشگاه‌ها بدهکاری بخصوص بدهی بین‌المللی نداشته باشند و بعد از آن باید به فکر قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی باشند زیرا با تاکید AFC باشگاه‌های بدهکار بعید است حتی در صورت قهرمانی هم مجوز حضور در اسیا را کسب کنند.

* وحشت رسانه‌های انگلیسی از پیروزی بزرگ ایران!

رسانه های انگلیسی بابت شکست تیم ملی کشورشان مقابل ایتالیا و پیروزی ایران برابر اروگوئه، حسابی ناامید شده اند. پیروزی برابر تیم پرستاره اروگوئه، باعث حیرت رسانه های انگلیسی شده است. آنها تصور می کردند که بازی آسانی را مقابل تیم ملی ایران خواهند داشت اما سه شیرها در پنج بازی رسمی و متوالی خود، هرگز رنگ پیروزی را ندیده اند و همین مسئله باعث نگرانی آنها از دیدار با شاگردان کی روش شده است.پیروزی ایران برابر تیم قدرتمند اروگوئه، با شکست سه شیرها مقابل ایتالیا همزمان شد و حالا 2 رسانه معروف و پرمخاطب انگلیسی به دیدارهای روز گذشته واکنش نشان داده اند.

* دیلی میل انگلیس:

گل مهدی طارمی باعث شد تا رقیب انگلیس در جام جهانی، در دیداری دوستانه با شکست دادن تیم پرستاره اروگوئه از جمله داروین نونز و لوئیز سوارز، به شاگردان گرت ساوت گیت هشدار جدی بدهد. ایران، اولین حریف انگلیس در مرحله گروهی جام جهانی، نشان داد که بازیکنان گرت ساوت گیت 58 روز دیگر با چالش سختی روبرو هستند، زیرا آنها تیم قدرتمند اروگوئه را شکست دادند.

مهدی طارمی، گلزن مداوم چندین سال اخیر پورتو، پس از یک حرکت تیمی که نشان دهنده مهارت فنی ایرانیان بود و دریافت یک پاس خوب، گل برتری را به ثمر رساند. سامان قدوس بازیکن برنتفورد که در این فصل هیچ بازی در لیگ برتر نداشته است نیز در این بازی حضور داشت.

* تاک اسپورت:

ایران با پیروزی مقابل تیم اروگوئه که با قدرت کامل و حضور بازیکنانی چون داروین نونیز از لیورپول، رودریگو بنتانکور از تاتنهام و فدریکو والورده از رئال مادرید به میدان رفته بود، به انگلیس هشدار داد. با این پیروزی، ایران نشان داد که در جام جهانی نباید آنها را دست کم گرفت.سه شیرها جام جهانی قطر را با بازی در برابر ایرانی ها آغاز می کنند که بسیاری آن را قرعه ای مطلوب برای تیم گرت ساوت گیت می‌دانند.

با این حال، در حالی که انگلیس با شکست یک بر صفر مقابل ایتالیا از گروه خود در لیگ ملت ها سقوط کرد، شاگردان کارلوس کی روش با شکست دادن یک تیم کاملاً قدرتمند مانند اروگوئه ثابت کردند که تیم ضعیفی نیستند.

* برکناری قهرمان سابق جهان از ریاست

فدراسیون کشتی در حکمی امید شایگان را بعنوان سرپرست هیئت کشتی استان مازندران به جای عسگری محمدیان منصوب کرد. محمدیان پیشکسوت کشتی ایران و دارنده مدال های نقره جهان و المپیک ریاست از   ۴ تیر ۹۹ به عنوان رییس هیات کشتی مازندران انتخاب شده بود اما پیش از پایان مدت ۴ ساله از سمت خود کنار رفت.

ظاهرا دلیل برکناری او عملکرد 27 ماهه اش عنوان شده برخی رسانه‌ ها مدعی شدند؛  محمدیان در ابتدای کار وعده جذب بخش خصوصی برای تامین مالی کشتی مازندران و کمک به باشگاه‌ها، مربیان و کشتی‌گیران در استان کشتی‌خیز مازندران را داده بود اما این اتفاق پس از گذشت ۲۷ ماه و علی رغم بارها پیگیری مسئولان فدراسیون کشتی عملی نشد و حتی احداث و تجهیز خانه کشتی ساری نیز مطابق با انتظار فدراسیون پیش نرفت.

* قیمت بلیت‌های جام جهانی 2022

قیمت بلیت مسابقات جام جهانی از مرحله مقدماتی تا نیمه‌نهایی به شرح زیر است:

مرحله گروهی:
درجه ۳: ۲۵۰ ریال (تقریبا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)
درجه ۲: ۶۰۰ ریال (تقریبا ۵ میلیون تومان)
درجه ۱: ۸۰۰ ریال (۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان)

مرحله یک هشتم نهایی:
درجه ۳: ۳۵۰ ریال (۳ میلیون تومان)
درجه ۲: ۷۵۰ ریال(۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان)
درجه ۱: هزار ریال (۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان)

مرحله یک چهارم نهایی:

درجه ۳: ۷۵۰ ریال (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان)
درجه ۲: ۱۰۵۰ ریال (۹ میلیون تومان)
درجه ۱: ۱۵۵۰ ریال (۱۳ میلیون تومان)

مرحله نیمه نهایی:
درجه ۳: ۱۳۰۰ ریال (۱۱ میلیون تومان)
درجه ۲: ۲۴۰۰ ریال (۲۰ میلیون تومان)
درجه ۱: ۳۴۸۰ ریال (۳۰ میلیون تومان)

فارس: فقط مرور این قیمت‌ها نشان می‌دهد که حضور در جام جهانی برای همه اقشار فوتبالدوست جامعه ممکن نیست.

* والیبال هم مثل فوتبال شد

کنگره فدراسیون جهانی والیبال از یکم تا سوم مهرماه با حضور تمامی اعضا از جمله محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران در شهر آرنهم هلند برگزار شد.

در این کنگره، قانونی بازنگری و تأیید شد که به فدراسیون جهانی مجوز می‌دهد با ورود به اختلافات داخلی فدراسیون ملی اطمینان حاصل کند تا این رشته ورزشی در کشورها هرگز تحت تاثیر مسایل حاکمیتی قرار نگیرد. در حقیقت می توان این گونه برداشت کرد که دخالت دولت در والیبال و مسائل داخلی این رشته ورزشی مثل فوتبال ممنوع شد.

* سکوت اسکوچیچ شکست؛ اخراج شدم اما قیمت بالا رفت!

دراگان اسکوچیچ با حضور در یک برنامه تلویزیونی کشورش در مورد برکناری از تیم ملی صحبت‌هایی را به شرح زیر مطرح کرد:

با تیم ملی ایران بهترین عملکرد ممکن را در مسابقات انتخابی جام جهانی در آسیا داشتم. ما بازی‌های زیادی را بردیم و رکوردهایی را به ثبت رساندیم. پس از آن، روزی رئیس (مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران) تصمیم به اخراج من گرفت. من تصمیم او (مهدی تاج) را پذیرفتم و اکنون اینجا هستم، بدون کار. قصد دارم برای چند ماه استراحت کنم.

پس از کسب نتایج عالی در ایران، قیمت و ارزش من به عنوان مربی افزایش یافت و پیشنهاداتی هم دارم؛ اما قبل از هر تصمیمی در مورد آینده ام وقت زیادی می‌گذارم تا با بررسی شرایط بهترین انتخاب ممکن را داشته باشم.آنها (فدراسیون ایران) جام جهانی را از من گرفتند اما نتیجه و رکوردها جزوی از تاریخ تیم ملی ایران خواهد ماند. امیدوارم ایران در جام جهانی کار بزرگی انجام دهد.

* گل طلایی آزمون

رسانه سعودی و بیگانه ایران اینترنشنال یکی دو روز روی استوری سردار ازمون مانور خبری داد و گفت کار آزمون مثل شماره‌اش 20 بود! اما سردار ازمون بعد از گلزنی به سنگال قهرمان افریقا  مصاحبه‌ای کرد و آب پاکی را روی بدخواهان ملت ایران ریخت و با زدن یک گل طلایی گفت: «هیچ اختلاف و دودستگی در تیم ملی وجود ندارد. ما همه اعضای یک خانواده هستیم و کسانی مطالب تخیلی نوشتند که برای نوشتن استوری بین ما دودستگی شده درحالیکه اصلا کسی نمی‌دانست من می‌خواهم استوری بگذارم.

کسانی که این دروغ‌ها را نوشتند تا برای تیم ملی حاشیه سازی کنند به خدا واگذار می‌‌کنم. یک جلسه هم به خاطر مصدومیت جزئی با صلاحدید کادر فنی تمرین نکردم و باز هم دروغ نوشتند که خط خورده‌ام.

ضمنا باید از بازیکنان تیم ملی عذرخواهی کنم. چون این کار عجولانه من باعث اذیت شدن دوستان عزیزم شد و از جانب بعضی کاربران، اهانت هایی به ملی پوشان شده که به هیچ وجه منصفانه نبود و اشتباه از من بوده. در این خصوص خودم را مقصر می‌دانم و مقابل همه اعضای تیم ملی و کادر فنی که باعث شدم نظم و آرامش تیم به هم بخورد شرمنده‌ام.

خدا را شکر نتایج خیلی خوبی در برابر دو تا از بهترین تیم‌های دنیا گرفتیم و همگی به دور از تمام حاشیه‌ها برای شادی و رضایت مردم در جام جهانی تمام تلاشمان را می‌کنیم.»

* افشاگری یکی از مربیان لیگ برتر

قیمت فوتبالیست‌ها روز به روز افزایش پیدا کرده و  فوتبالی‌ها می‌گویند در دنیا قراردادها بالاست اما اشاره‌ای نمی‌کنند آنجا کیفیت فوتبال هم بالاست و شبیه به این چیزی نیست که آنها بازی می‌کنند. فقط قرارداد بازیکنان داخلی بالا نیست. بارها و بارها اتفاق افتاده بازیکنی که نهایت ۵۰ تا ۷۰هزار دلار می‌ارزیده، در فوتبال ایران ۵۰۰، ۶۰۰ هزار دلار قرارداد بسته است.

یکی از مربیان لیگ برتر در این باره دست به افشاگری بزرگی زده  و برای جام‌جم چیزهایی تعریف می‌کند که گواه از زد و بندهای بزرگ در بعضی باشگاه‌هاست: «بازیکنی می‌خواستم از آمریکای جنوبی. خیلی فوتبالیست خوبی بود. مستقیما با او تماس گرفتم. گفتم چقدر می‌خواهی تا به لیگ برتر ایران بیایی؟ گفت ۷۵هزار دلار سالانه. رقم را درست فهمیدید، یک سال ۷۵هزار دلار. بازیکن کارساز و خوبی بود. با باشگاه صحبت کردم. گفتم فلان بازیکن عالی است. خودم بدون واسطه با او صحبت کرده‌ام. قیمتش خیلی کمتر از بازیکنان داخلی است.گفتند پیگیری می‌کنیم.» 

حالا روند ماجرا عوض می‌شود: «ظاهرا نباید می‌گفتم خودم مستقیم با او حرف زده‌ام. شاید باید کارهای دیگری می‌کردم. خلاصه بعد از چند روز دیدم یک دلال به من زنگ زد. گفت اگر فلان بازیکن را می‌خواهی، می‌توانم او را بیاورم. حالا یک رقمی به شما گفته ولی الان شرایطش کمی فرق کرده. از تعجب شاخ درآوردم. گفتم شما چکاره هستی؟ من خودم با آن بازیکن حرف زده‌ام و سر مبلغ به توافق رسیده‌ایم. گفت من مدیر برنامه‌ او هستم! به بازیکن زنگ زدم و گفتم فلانی را می‌شناسی؟ گفت نه!» 

مربی شاکی از این اتفاق، سر وقت یکی از مدیران باشگاه رفت: «به آقای مدیری که پیگیر کار بود گفتم یعنی چه که آقای دلال زنگ زده به بازیکنی که من با او صحبت کرده‌ام؟ وقتی با بازیکن توافق کرده‌ام او چکاره است؟ گفت حالا شما سخت نگیر! آنجا بود که فهمیدم ماجرا چیست. گفتم آقا خودم صحبت کرده‌ام. چرا باید دلال وسط باشد و رقم بازیکن را سه چهار برابر کند؟ بازیکن همین الان حاضر است بیاید برایمان بازی کند. گفت خیالت راحت. حواسم هست و پیگیری می‌کنم.» 

و اما آخر قصه: «بعد از چند روز همان مدیر که دید من اصرار به خرید مستقیم بازیکن دارم، گفت او به تیم و شرایط ما نمی‌خورد و متاسفانه نمی‌توانیم جذبش کنیم! گفتم من سرمربی هستم شما تعیین تکلیف می‌کنی؟ فهمیدم که دوستان ماشاءا... زورشان زیاد است. هر سال هم از این کارها می‌کنند. بازیکن خارجی می‌گیرند و آدم واسطه می‌کنند. تا ته ماجرا را خودتان بخوانید.» 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه