فارس‌من| مصوبه جدید کنکور؛ سپر دفاعی کنکوری‌ها در برابر سودجویان

برخی سودجویان (با وجود اینکه امسال نحوه پذیرش داوطلبان به دانشگاه تغییر کرده است)، به اشکال مختلف در پی سودجویی از احساسات داوطلبان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «کنکور» این غول ورود به آموزش عالی که با تمام برنامه‌ریزی‌های مسوولان برای کاهش استرس‌های ناشی از آن، همچنان حساسی‌های خود را در میان جوانان کشور دارد، حتی دستمایه سواستفاده سودجویان نیز قرار می‌گیرد؛ به این شکل که برخی سودجویان با تحت تاثیر قرار دادن حساسیت‌های داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان و افزایش استرس در آن‌ها پکیج‌هایی را به عنوان پکیج‌های تضمینی قبولی کنکور معرفی کرده و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.

کافی است واژه کنکور را در شبکه‌های مجازی جستجو کنی تا انواع و اقسام کانال‌های کنکوری از مشاوره‌های بیهوده تا فروش سوالات کنکور را به شما معرفی کنند.

به هر یک از این کانال هم که وارد شوی تعداد اعضای ۱۰۰ هزار نفر به بالا را می‌بینی، در حالیکه بیش از ۹۰۰ هزار نفر برای شرکت در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند فقط اعضای یک کانال فروش سوال کنکور به تعداد یک نهم تعداد کل داوطلبان کنکور است.

البته سال‌های گذشته هم کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های مجازی با عنوان کانال‌های فروش سوالات کنکور بود و ادمین‌های این کانال‌ها دستگیر شدند.

امسال علاوه بر نظارت بیشتر مسوولان، روش برگزاری کنکور نیز تغییر کرده و سهم بیشتری برای نمره امتحانات نهایی در نظر گرفته شده است.

اما این سودجویان به شکلی پیش رفته‌اند که در کانال‌هایشان فروش سوالات امتحانات نهایی پیش از برگزاری امتحانات را هم به راه انداختند.

* سودجویی از احساسات داوطلبان تحت تاثیر

با یکی از داوطلبان کنکور در این باره گفت‌وگو کردیم، وی گفت: داوطلبان از ابتدا می‌دانند که این کانال‌ها جز سودجویی برای خودشان به دنبال هیچ چیز دیگری نیستند اما آنقدر تحت تاثیر استرس کنکور هستند که خود را در معرض سودجویی این افراد قرار می‌دهند به امید اینکه شاید یک درصد راست گفته باشند.

* نظارت مسوولان بر تخلفات

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، البته مسوولان به طور مداوم بر هر عملکردی در زمینه کنکور نظارت داشته و شبکه‌های تقلب را شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌کنند.

چند روز پیش عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از کشف شبکه تقلب کنکوری خبر داده و گفته بود: در آزمون رفع شبهه‌ای که برای حدود ۷۰۰ داوطلب کنکور ۱۴۰۱ برگزار شد، متأسفانه عده‌ای فکر می‌کردند که می‌توانند دوباره تقلب کنند، با وجود اینکه اطلاع رسانی تقویمی صورت نگرفته بود اما این شبکه فعالیت خود را انجام داده بود، نکته مهم این بود که به دلیل محدود بودن تعداد داوطلبانی که باید در این آزمون شرکت می‌کردند، تا شب آزمون، سوالات مشخص نبود و لحظه آخر سوالات آزمون نهایی شد.

با پورعباس درباره نحوه برخورد با این شبکه‌ها صحبت کردیم، وی گفت: مسوولان این شبکه‌ها به هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها معرفی می‌شوند و احتمالاً محکوم می‌شوند.

پورعباس همچنین پیش از این اعلام کرده بود که عضویت در شبکه های اجتماعی متخلف کنکوری نیز جرم تلقی می‌شود بنابراین داوطلبان کنکور حتی اگر بنا به احساساتشان مورد سودجویی این شبکه‌ها قرار می‌گیرند باید بدانند این کارشان جرم است.

* مصوبه جدید کنکور؛ سپر دفاعی کنکوری‌ها در برابر سودجویان

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی از امسال نحوه پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه تغییر می‌کند، براین اساس سهم آزمون سراسری در پذیرش دانشجویان به ۴٠ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مابقی به سوابق تحصیلی مرتبط شود، این روند به صورت تدریجی از سال ١۴٠٢ تا ١۴٠۵ اجرایی می‌شود؛ همچنین براساس این مصوبه آزمون سراسری دوبار در سال و با اعتبار دو ساله برگزار می‌شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.

مسوولان معتقدند با این روش تخلفات در کنکور کم و کمتر می‌شود.

سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از هجمه سودجویان با درآمد ۸۰ هزار میلیاردی کنکور در مخالفت با مصوبه اخیر کنکور خبر داده و گفت: برگزاری کنکور به شکل سال‌های گذشته علاوه بر افزایش استرس برای داوطلبان و خانواده‌های آنان عده‌ای از سودجویان را نیز به درآمدهای هنگفت با بهره برداری از احساسات داوطلبان می‌رساند اما با اجرای روش جدید کنکور چنین اتفاقاتی کاهش می‌یابد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، برخی کاربران سامانه نیز مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را استفاده از ظرفیت موجود برای ایجاد آموزش یکسان و برابر برای همه و بخصوص مناطق محروم دانسته و اعلام کرده بودند که با اجرای این مصوبه، شرایط تقلب برای داوطلبان کاهش می‌یابد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه