فواد ایزدی: نخبگان جمهوری‌خواه به دنبال رقیب برای ترامپ هستند

یک کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد که نخبگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا مخالف ترامپ بوده و به دنبال رقیب انتخاباتی برای او هستند.

 به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، طبق جدیدترین نتایج پایگاه real clear politics از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، جمهوری‌خواهان تا این لحظه توانسته‌اند ۲۱۶ کرسی از ۲۱۸ کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان این کشور را تصاحب کنند تا همانطور که پیش‌بینی می‌شود کنترل این مجلس را برای دو سال آینده از دست دموکرات‌ها خارج کنند. دموکرات‌ها تاکنون موفق به تصاحب ۲۰۶ کرسی شده‌اند. از سوی دیگر امروز قرار است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا به‌طور رسمی برای ریاست جمهوری سال 2024 اعلام نامزدی کند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا هم قرار است که در انتخابات آینده شرکت کند، البته او هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده است. 

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا درباره انتخابات هفته پیش کنگره آمریکا، عنوان کرد: انتخابات کنگره هفته گذشته آمریکا میان تمام انتخاباتی که تاکنون در ایالات متحده برگزار شده است، رکورد تازه‌ای برجای گذاشت. بیش از 16 میلیارد دلار در این انتخابات هزینه شد. این مشکلی هست که در انتخابات آمریکا مشاهده می‌شود. در انتخابات آمریکا چه کنگره باشد چه ریاست جمهوری، هزینه‌های بسیار هنگفتی صورت می‌گیرد. این هزینه‌ها از سوی یک درصدی‌های جامعه پرداخت می‌شود و منفعتی برای این افراد دارد. در عمل رییس جمهوری آمریکا در استخدام یک درصدی‌های آن کشور است. در انتخابات 2024 ریاست جمهوری هم شاهد چنین موضوعی خواهیم بود.

وی افزود: در آمریکا پژوهشی درباره برنده انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت و مشخص شد که در 94 درصد موارد، نامزدی پیروز انتخابات است که هزینه بیشتری را انجام داده باشد. این موضوع را در انتخابات هفته گذشته ایالت پنسیلوانیا مشاهده کردیم. در پنسلیوانیا نماینده‌‌ دموکراتی که سکته کرده بود و وضعیت جسمانی مناسبی نداشت و در مناظرات بسیار ضعیف ظاهر شده بود به دلیل اینکه هزینه بیشتری کرده بود به پیروزی رسید.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در جورجیا هم که انتخابات به دور دوم کشیده شده  به این شکل است که سیل از عظیمی از پول به آن ایالت سرازیر می‌شود  و در نهایت پول است که نتیجه انتخابات را مشخص خواهد کرد.

وی درباره وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات 2024 آمریکا، بیان کرد: وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات آینده هنوز مشخص نیست. گرچه بایدن گفته است که قصد دارد در انتخابات شرکت ریاست جمهوری آینده شرکت کند، اما هنوز قطعی نیست. با توجه به وضعیت جسمانی او، این سوال جدی مطرح می‌شود که او می‌آید یا خیر؟ اگر او اعلام کاندیداتوری نکند این امکان وجود دارد که «کامالا هریس» نامزد انتخابات شود. دموکرات‌ها به او انتقاد دارند چرا که به عنوان معاون رییس جمهوری ضعیف ظاهر شده است.

وی با اشاره به وضعیت جمهوری‌خواهان گفت: ترامپ قرار است امروز به طور رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام کاندیداتوری کند. نخبگان حزب جمهوری‌خواه از ابتدا دل خوشی از ترامپ نداشتند. ترامپ در درون حزب دارای یک عقبه مردمی است. اما نخبگان به دنبال فردی بودند که با ترامپ رقابت کند، این فرد در انتخابات سال 2016 پیدا نشد. ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا در انتخابات هفته پیش پیروز شد و گفته می‌شود که در میان جمهوری‌خواهان رقیب ترامپ می‌شود. گرچه هنوز این موضوع مشخص نشده است. اما ترامپ حملات خود را به او به مدت چند هفته است که شروع کرده است.

وی درباره شخصیت ترامپ، گفت: سبک صحبت و نوع شخصیت ترامپ به گونه‌ای است که افراد را مسخره و اسم مستعار برای آن‌ها انتخاب می‌کند. او برای دیسانتیس هم اسم مستعار انتخاب کرده است. آمریکایی‌ها به فردی که مذهبی است و عملکرد اخلاقی از خود نشان می‌دهد سنتنیس می‌گویند او برای «ران دیسانتیس» اسم مستعار «دی سنتینیس» تقریبا به معنای ریاکار را انتخاب کرده است. در واقع یعنی فردی که خود را مذهبی نشان  می‌دهد اما آن‌طور نیست.

وی درباره رقابت میان جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024، گفت: اگر دیسانتیس در انتخابات آینده شرکت نکند عده‌ای در حزب جمهوری‌خواه علاقمند هستند که با ترامپ رقابت کنند. به طور معمول در آمریکا اگر رییس جمهوری مستقر حضور داشته باشد آن حزب رقابت درون حزبی نخواهد داشت. 

وی افزود: رقابت میان جمهوری خواهان زمانی که رییس جمهور مستقر نداشته باشند، طبیعی است. اما ترامپ آدم طبیعی نیست. در انتخابات هفته گذشته اکثر افرادی که توسط ترامپ تایید شده بودند، رای نیاوردند. ترامپ از افراد تندرو در حزب جمهوری‌خواه حمایت کرد.. بر همین اساس نه تنها ترامپ چهره خوبی در میان نخبگان جمهوری‌خواه ندارد، بلکه افراد مورد تایید او نیز چهره خوبی نداشته‌اند.

ایزدی عنوان کرد: ترامپ در جامعه آمریکا حالت دو قطبی ایجاد کرده است. عده‌ای به شدت از ترامپ متنفر هستند و عده‌ای هم به شدت به او علاقمند هستند. از دلایلی هم که او در انتخابات 2016 به پیروزی رسید همین موضوع بود. افرادی از جامعه آمریکا که به ترامپ علاقمند شدند، هنوز هم علاقمند هستند. در انتخابات 2016 نخبگان حزب جمهوری‌خواه در عمل نتوانستند مانع حضور او به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان شوند. نخبگان حزب جمهوری‌خواه از اهرم مالی برای حمایت از نامزد مورد نظر استفاده می‌کنند. اگر فردی را بخواهند از صحنه بیرون کنند، پول‌هایی را که آن نامزد برای انتخابات نیاز دارد از او دور می‌کنند و  آن نامزد در انتخابات شکست می‌خورد. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته  از منابع مالی خودش هزینه کرد و به این علت راهکارهای نخبگان حزب جمهوری‌خواه برای متوقف کردن ترامپ مفید نبود.

کارشناس مسائل آمریکا در تحلیل انتخابات2024، اظهار داشت: با توجه به موقعیتی که آمریکا در حال حاضر در آن قرار گرفته است نمی‌توان درباره برنده انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده به طور قطعی نظر داد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقد بودند که جمهوری‌خواهان با فاصله زیادی از دموکرات‌ها کرسی‌های کنگره را به دست خواهند آورد. اما اکنون مشخص شده است که اگر آنان اکثریت را به دست آورند با فاصله کمی از دموکرات‌ها این اتفاق افتاده است. بر همین اساس پیش‌بینی‌ها لزوما صحیح نیست. این پیش‌بینی‌ها یک هفته قبل از انتخابات کنگره صورت گرفته است.

وی افزود: پرسشی که برای انتخابات 2024 مطرح است، این است که با توجه به شکستی که ترامپ در انتخابات خورده است، مخالفان او در حزب جمهوری‌خواه می‌توانند به اندازه کافی علیه او رای جمع کنند یا خیر؟ در حال حاضر ترامپ شاخص‌ترین چهره جمهوری‌خواه برای انتخابات آینده ریاست جمهوری است. البته این در حالیست که دیسانتیس هنوز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی نکرده است. مخالفان اصلی ترامپ به دنبال رقیب جدی برای او در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند. اگر این گروه از نخبگان فرد مورد نظر را به طور جدی رقیب ترامپ تشخیص دهند از او حمایت مالی انجام می‌دهند. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه