بروکینز: امارات به طرز مشکوکی از سلاح‌های سایبری استفاده می‌کند

کارشناسان آمریکایی در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر دخالت امارات در امور سیاسی کشورشان، تصریح کردند که ابوظبی برای تبدیل شدن به یک قدرت سایبری، به طرز مشکوکی از سلاح‌های این حوزه استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گزارش اخیر «واشنگتن پست» به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، مبنی بر دخالت امارات در امور سیاسی آمریکا باعث واکنش برخی کارشناسان و محققان شده و آن‌ها تاکید دارند که این دخالت شامل هک رایانه‌ها و برخی سیستم‌های آمریکا نیز بوده است.

طبق گزارش وبگاه شبکه «المیادین»، «بروس ریدل» از مؤسسه «بروکینگز»، که قبلاً در شورای اطلاعات ملی خدمت می‌کرد و گزارشی را در این باره گردآوری کرده، در مخالفت با این گزارش‌ها، نوشت: «این گزارش یک آزمایش اطلاعاتی منحصر به فرد» از یک «نیروی (کشور) دوست» بود.

اما به گفته ریدل، این یادآوری نیز لازم است که «امارات متحده عربی به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت در فضای سایبری بوده و به طرز مشکوکی از سلاح‌های سایبری استفاده کرده است؛ از جمله با به‌کارگیری مقامات سابق آمریکایی که در کارهای جاسوسی علیه خود ایالات متحده فعالیت می‌کنند».

«جان هادسون» نیز درباره این موضوع اظهارنظر کرده و گفت: سه نفر که یک گزارش طبقه بندی شده را مطالعه کرده‌اند، به شرط ناشناس ماندن نام‌شان تصریح کرده‌اند فعالیت‌هایی که در گزارش به امارات نسبت داده شده‌اند، فراتر از نفوذ هستند.

بر اساس گزارش قبلی واشنگتن پست، یکی از وقیحانه‌ترین سوء استفاده‌های ابوظبی، استخدام سه مقام اطلاعاتی و نظامی سابق آمریکا برای کمک به امارات در جهت نظارت بر مخالفان، سیاستمداران، روزنامه نگاران و شرکت‌های آمریکایی بوده است.

حالا برخی از کارشناسان آمریکایی می‌گویند که این افراد به امارات کمک کرده‌اند تا به رایانه‌ها و سیستم‌هایی در ایالات متحده و سایر کشورها نفوذ کنند.

واشنگتن‌پست روزهای گذشته در مقاله‌ای به نقل از یک گزارش اطلاعاتی، از دخالت امارات عربی متحده در امور سیاسی آمریکا خبر داد. به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش محرمانه‌ای را تدوین کرده‌اند که در آن تلاش‌های گسترده ابوظبی برای اثرگذاری در نظامی سیاسی ایالات متحده به‌دقت ذکر شده است.

در این گزارش آمده بود که فعالیت‌های امارات شامل اقدامات قانونی و غیرقانونی برای هدایت سیاست خارجی آمریکا در مسیر مطلوب ابوظبی و تلاش برای سوءاستفاده از خلأها و نقاط آسیب‌پذیر در دولت آمریکا می‌شود.

این گزارش با بیان اینکه قدرت‌های مخالف با آمریکا شامل روسیه، چین یا ایران هم مانند امارات که یکی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن محسوب می‌شود، چنین تلاشی برای عملیات نفوذ در این کشور نداشته‌اند، تاکید می‌کند که یکی از دلایل آسان بودن چنین اقدامی برای ابوظبی، عدم اصلاح قوانین مربوط به نفوذ کشورهای خارجی در دولت است.

واکنش‌ها به این گزارش در حالی افزایش می‌یابد که  «لاورن فراست» سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی و مقامات وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به سوالات واشنگتن‌پست درباره این گزارش امتناع کرده است.

پایان پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه