گفتگو با نوازنده پیشکسوت شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی نواحی/ صدای کرنا از فاصله 5 کیلومتری هم شنیده می‌شود!+فیلم

سبزعلی خجسته کرنانواز شرکت کننده در آخرین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گفتگو با فارس گفت: امسال استقبال مردم خیلی خوب بود به نحوی که حتی بین راهرو سرپا هم مخاطبین به تماشای برنامه ما ایستاده بودند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ گروه موسیقی: کرنا ساز بادی محلی کهن ایرانی است که در بسیاری از مناطق کشورمان نواخته می‌شود. کرنای آخرین روز جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی اما این بار از سمت و سوی استان چهارمحال و بختیاری نواخته شد.

*روایت مقام‌های موسیقی از حیدرآقا تا زنگ شتر

سبزعلی خجسته نوازنده پیشکسوت و شناخته شده ساز کرنا با همراهی دهل نوازی رحمان خجسته یکی از اجراهای درخشان واپسین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهر گرگان بودند. این اجرا در سالن اسعد گرگانی به صحنه رفت. در این برنامه مقام‌های «حیدرآقا»(دستمال بازی)، «دی‌بلال(دوبیتی)، «قطعه چوب بازی»، «مقام عقیلی» «مقام زنگ شتر» و چند نغمه و مقام دیگر پیش روی مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت که با استقبال فراوان تماشاچیان همراه بود. 

*استقبال آنچنان بود که بسیاری سرپا ایستاده بودند

سبزعلی خجسته در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موسیقی فارس گفت: جشنواره امسال خیلی خوب بود. استقبال واقعا مطلوب بود به گونه‌ای که بسیاری از بیننده‌ها سرپا به تماشای برنامه ما ایستاده بودند و جا برای نشستن نبود. مخاطبین از اجرای ما ابراز خرسندی کردند و ابراز داشتند که از اول تا آخر برنامه را لذت برده‌اند.

*الان پس از کرونا به تدریج اوضاع در حال بهبود است

این نوازنده پیشکسوت با اشاره به این مساله که اجراها و رویدادهای موسیقی با ظهور کرونا به شدت کم شده‌اند افزود: تا قبل از کرونا ما در طول سال چندین بار در رویدادهای مختلف در جای جای ایران از لرستان گرفته تا خراسان و مازندران و کردستان به اجرای برنامه می‌پرداختیم که همین جشنواره سالانه موسیقی نواحی هم یکی از ده‌ها برنامه‌ای بود که ما در طول سال می‌رفتیم و اجرا می‌کردیم که متاسفانه کرونا تمام برنامه‌ها را کنسل کرد و البته الان شرایط و اوضاع در حال بهبود است و رویدادهای موسیقایی به تدریج در حال بازگشت هستند. ما حتی در بسیاری از نمایشگاهها حتی نمایشگاه‌های کتاب هم برنامه اجرا می‌کردیم.

*به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم در فرانسه با کرنا اجرا کردم

نوازنده کرنا و سرنای بختیاری در خصوص اجرا در خارج از کشور توضیح داد: من در بسیاری از رویدادها و فستیوال‌های خارجی موسیقی رکت کرده‌ام که در بین آن‌ها اجرای کشور فرانسه برایم جالب توجه بود به چند دلیل. اول اینکه این اجرا به مناسبت پایان جنگ جهانی و آزادی فرانسه از دست آلمان نازی بود و دوم اینکه مخاطبین فرانسوی به شدت از اجرای ما لذت می بردند و موسیقی ما را واقعا ستایش می‌کردند. ما علاوه بر آن در مقر اصلی یونسکو هم به اجرای برنامه پرداختیم که یکی از اجراهای مهم زندگی‌ام محسوب می‌شود. آخرین اجرای خارجی من در کشور امارات و شهر دبی بود که در نمایشگاه جهانی اکسپو 2022 شرکت و برنامه اجرا کردیم. یکی از دلایل انتخاب ما برای این اجرا که به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم بود این بود که کرنا قدیمی‌ترین سازی است که در جنگ‌ها و نبردهای باستان برای اعلان‌ها و روحیه مبارزان از آن استفاده می شده است ضمن اینکه کرنا صدایی بسیار رسا دارد و حتی صدایش از فاصله 5 کیلومتری هم شنیده می‌شود.

*وضعیت معیشتی ما تعریفی ندارد

استاد خجسته در مورد وضعیت معیشتی خود و هنرمندان موسیقی نواحی افزود: حقیقتا وضعیت معیشتی ما تعریفی ندارد هرچند دستمان به دهانمان می‌رسد ولی آنطور که باید نیست. بالاخره زندگی‌مان می‌گذرد ولی در حداقل امکانات و شرایط زیست می‌کنیم.

وی در مورد بهره از خدمات نهادهای فرهنگی توضیح داد: من خودم هنر کارت گرفته‌ام و تا کنون نیز دو بار و هر بار یک میلیون و پانصد هزار تومان و دوبار دیگر هم هر بار یک میلیون تومان به هنرکارتم واریز شده است که این در یک بازه زمانی دو ساله بوده است که باز خدارا شکر می‌کنم.

*پسرم با 25 سال کار حرفه‌ای موسیقی هنوز هنرکارت نگرفته

نوازنده کرنای بختیاری با گلایه از مسولین صندوق هنر افزود: متاسفانه پسرم که بیش از 25 سال است که به صورت حرفه‌ای نوازندگی می‌کند و برادرزاده‌ام که الان در همین جشنواره نوازندگی دهل را با من داشته هنوز هنرکارت دریافت نکرده‌اند و من این را اجحاف در حق آنان می‌دانم و این حداقل حقی است که می‌توانست به آن‌ها تعلق گیرد ولی هر سری یک بهانه می‌آورند و می‌گویند که فلان مدارک نیاز است و هنوز هنر کارت دریافت نکرده‌اند و از مسولین محترم تقاضامندم که نسبت به این مساله التفات داشته باشند.

وی در ادامه توضیحاتش در مورد وضعیت معیشتی افزود: قبلا کار ما اوضاع و بازار بهتری داشت. در مجموع همیشه در فصل سرما کارمان کساد می‌شود بخصوص منطقه ما که کلا سردسیر است و بیشتر سال هوا سرد است. در ماه‌های حرام محرم و صفر هم که فعالیتی نداریم از این رو تعداد ماه‌های سال که فعالیت هنری می‌کنیم محدود به ماه‌های گرم‌تر هوا می‌شود که آن هم به لطف ورود بندها و گروه‌های مدرن موسیقی سفره‌مان با آن‌ها تقسیم شده است یعنی تقریبا به ازای هر اجرا یک اجرا هم به آ‌ن‌ها می‌رسد. البته من راضیم به رضای خدا و خدا خودش روزی هر کسی را می‌دهد.

*موسیقی محلی باید زنده بماند تا آیندگان از این طریق با فرهنگ و هنر پیشینیان آشنا شوند

استاد خجسته در مورد اهمیت زنده ماندن موسیقی محلی گفت: موسیقی محلی باید زنده بماند تا آیندگان از این طریق با فرهنگ گذشتگان خود آشنا شوند چراکه بخشی از اعتبار هر قوم و ملیتی به گذشته‌اش است.  ازاینرو بعد از من این هنر باید زنده بماند. خداراشکر پسرهایم و برادرزاده‌هایم هم نوازندگان چیره‌دستی در ساز کرنا، سرنا و دهل هستند و با علاقه راه من را دنبال می‌کنند و از این بابت خیالم راحت است.

*لطفا ما را از نظر مالی حمایت کنید اگر من اوضاع خوبی داشته باشم نسل بعدی هم با اشتیاق سراغ این هنر می‌آید

این استاد موسیقی نواحی خطاب به مسولین ذیربط در حوزه موسیقی تاکید کرد: لطفا ما را حمایت کنید. ما از نظر مالی نیاز به حمایت داریم و اگر الان من نوعی هنرمند اوضاع خوبی داشته باشم اطرافیانم هم به این هنر گرایش می‌یابند ولی اگر من اوضاع خوبی نداشته باشم فرزندان و خویشاوندان نسل بعدی هم از این هنر بد می برند و به سمت آن نمی‌آیند زیرا می‌ترسند به آینده من دچار شوند ولی اگر اوضاع مالی و جایگاهی من خوب باشد آن‌ها هم با افتخار و اطمینان پا جای پای من خواهند گذاشت و این هنر و فرهنگ مانا خواهد شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه