ابوالفتح: جمهوری‌خواهان نتوانستند موج قرمز به‌راه اندازند

یک کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد که حزب جمهوری‌خواه آمریکا نتوانست در انتخابات اخیر میان‌دوره‌ای این کشور آن‌گونه که انتظار آن می‌رفت، یک «موج قرمز» به‌راه اندازد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، کمتر از یک‌ماه به آغاز رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا زمان مانده است. رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده بعد از مشخص شدن همه اعضای مجلس نمایندگان این کشور شروع می‌شود. هشتم نوامبر ۲۰۲۴ (۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱) انتخابات مجلس نمایندگان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا این کشور شروع و اکنون وضعیت انتخابات در مجلس نمایندگان و سنای این کشور مشخص شده است.

سه شنبه ۲۴ آبان‌ماه (۱۵ نوامبر ۲۰۲۲) دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا برای ورود به کاخ سفید اعلام نامزدی کرد. ترامپ نامزد جمهوری‌خواه در ویلای ساحلی خود در فلوریدا در جمعی از هواداران و خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: «برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه بسازم، امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم.» او در آن سخنرانی تلاش کرد تا جمهوری‌خواهان را متقاعد کند برای به دست آوردن کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۴ باید به او رای دهند. او گفت: «اگر حزب می‌خواهد کاخ سفید را به‌دست آورد، نمی‌تواند یک سیاستمدار یا یک فرد متعارف را (غیر از او) نامزد کند.» ترامپ بعد از آنکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا اعلام نامزدی کرد، کمپین انتخاباتی خود را هم تشکیل داد.  

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، گفت: با نگاهی به نتایج آرا در مجلس نمایندگان و مجلس سنا باید گفت که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در انتخابات 2022 برنده و بازنده شدند. برنده از این جهت که جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان توانسته‌اند اکثریت آرا که 218 کرسی است را به دست آوردند. در مجلس سنا هم دموکرات‌ها توانستند به پیروزی برسند. جمهوری‌خواهان نتوانستند موج قرمز را آنطور که پیش‌بینی می‌کردند راه‌اندازی کنند.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، گفت: با توجه به اینکه رییس‌جمهوری مستقر از حزب دموکرات است، اگر اعلام نامزدی کند کاندیدای دیگری در حزب دموکرات معرفی نخواهد شد. بر همین اساس شرایط انتخابات ۲۰۲۴ برای دموکرات‌ها مسیر راحت‌تری است. اما جمهوری‌خواهان از وضعیت بسیار سهمگینی عبور خواهند کرد تا نامزد مورد نظر مشخص شود. با توجه به اینکه دونالد ترامپ بسیار زودتر از نامزدهای انتخاباتی که جزو گزینه‌های اصلی هستند، اعلام کاندیداتوری کرده است، به نظر می‌رسد که جنگ و دعوای سنگینی در حزب صورت می‌گیرد تا نامزد نهایی مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر جدی‌ترین رقیب برای ترامپ «ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا است. اکنون بسیار زود است که چشم‌انداز روشنی از انتخابات دو سال آینده داشته باشیم. تاریخ انتخابات در آمریکا نشان می‌دهد که افرادی بودند که بسیار قدرتمند به نظر می‌رسیدند اما در انتخابات شکست خوردند. برای مثال در سال ۲۰۱۶  «جب بوش» که هم پسر یک رییس‌جمهور بود و هم برادر یک رییس‌جمهور و در کل اعتبار خاندان بوش بود، ناتوانی خود را نشان داد و از رقابت‌های انتخاباتی حذف شد. در حالیکه در انتخابات آن سال ترامپ فردی غیر محتمل بود و حضور او در آن انتخابات شبیه یک شوخی بود، اما به پیروزی رسید.

این کارشناس مسائل آمریکا، بیان کرد: سال ۲۰۱۶ سران حزب جمهوری‌خواه حامی ترامپ نبودند و سرمایه گذاران در حزب جمهوری‌خواه هم از او حمایت نکردند، اما این موضوع سبب نشد که او به پیروزی نرسد. ممکن است که در انتخابات ۲۰۲۴ ترامپ حمایت سران حزب را نداشته باشد. اما او پایگاه رای قوی دارد. در انتخابات آینده ترامپ نیازی ندارد که خیلی از منابع مالی خودش استفاده کند، همانطور که در سال ۲۰۱۶ استفاده نکرد. پایگاه رای و بدنه اجتماعی که ترامپ در آمریکا دارد، می‌تواند در انتخابات برای او سرمایه گذاری کند. در انتخابات ۲۰۰۸ که اوباما به پیروزی رسید، بخش عمده هزینه‌ انتخاباتش از اعانه‌های ۲۰ تا ۳۰ دلاری مردم در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی جمع شد. احتمال دارد که حامیان مالی بزرگ در حزب جمهوری‌خواه از ترامپ حمایت نکنند. از سوی دیگر ترامپ از انتخابات ۲۰۱۶ منابع مالی هنگفتی در صندوق انتخابات دارد.

وی با اشاره به کمیته ششم ژانویه، گفت: با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان توانستند در مجلس نمایندگان اکثریت آرا را به دست بگیرند، کمیته ششم ژانویه از چند ماه آینده یا منحل یا بی‌اثر می‌شود. هرچقدر جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ باشند، دوست ندارند که رئیس‌جمهور هم‌حزب آن‌ها محکوم شود. بر همین اساس این کمیته شانسی برای اثرگذاری ندارد. اگر بر فرض این کمیته نتیجه‌ای را اعلام کند، نتایج آن باید به دادگاه رود. این پروسه بسیار طولانی است، اگر کار به دادگاه برسد، لشکری از وکلای دو طرف می‌آیند. مواجهه با چنین پرونده‌هایی می‌تواند اعتبار، سابقه و در نهایت چهره آن فرد را برای انتخابات تخریب کند.

ابوالفتح درباره چالش‌های پیش روی ترامپ در انتخابات که از سوی رقیب‌های او برجسته خواهد شد، گفت: ترامپ صحت و سلامت انتخابات 2020 را زیر سوال برده است و به عنوان شخصی است که نتایج انتخابات را نپذیرفته است. این موضوع خطای بزرگی است که ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده و آن را سالم ندانسته است. و به عنوان یک قانون شکن که به سوگند خود وفادار نبوده است، بیشترین نقد را به ترامپ وارد خواهد کرد. این موضوع  درون حزب جمهوری‌خواه هم مطرح است چه برسد به رقیبان او در حزب دموکرات.

در حالی ترامپ برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا اعلام نامزدی کرده است که مخالفانی جدی در میان نخبگان این حزب دارد. «لیز چنی»، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته تحقیقات ششم ژانویه و از مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ابراز اطمینان کرد که این او «هرگز بار دیگر رئیس جمهور نخواهد شد.»

لیز چنی در سخنرانی در محل «اجلاس زنان جهانی» که از سوی «واشنگتن پست» برگزار شد، ابتدا به اظهار نظر درباره انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر کنگره آمریکا که روز سه‌شنبه هفته قبل برگزار شد، پرداخت. او گفت: «این انتخابات فرصتی بود برای اینکه اطمینان حاصل کنیم جلوی قدرت گرفتن مجدد انکارکننده‌های انتخابات را می‌گیریم و رای دهندگان در بسیاری از رقابت‌های این انتخابات این کار را کردند.»

همچنین مایک پنس، معاون ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری او که در انتخابات به صورت قاطع از دونالد حمایت می‌کرد، در مصاحبه‌ای با اشاره به انتخابات 2024 این کشور گفت که «معتقد است؛ آمریکایی‌ها در آینده انتخاب‌های بهتری نسبت به دونالد ترامپ خواهند داشت.»

در حالیکه مایک پنس و لیز چنی از افراد تاثیر گذار در حزب جمهوری‌خواه مخالفت خود را با حضور ترامپ در انتخابات مطرح کرده‌اند، «تد کروز»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، گفت: «جمهوری‌خواهانی که با حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ مخالف‌اند یا «دروغ می‌گویند» یا «احمق» هستند.» با توجه به اینکه هنوز انتخابات به صورت رسمی شروع نشده است و افراد در دو حزب نامزدی خود را اعلام نکرده‌اند، درگیری میان حزب جمهوری‌خواه شروع شده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه