تولید مازاد دردسر جدید مرغداران/ تزریق مرغ‌منجمد وارداتی هم‌زمان با مازاد تولید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه مرغ مازاد در بازار عامل افت شدید قیمت شده است،‌گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم در این زمینه اقدام مناسب انجام نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدتی است قیمت مرغ در بازار حدود 11 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی رسیده و عاملی برای انتقاد تولیدکنندگان شده است. آنها می‌گویند فروش مرغ به این قیمت‌ برای آنها ضرر است و ادامه این وضع باعث کاهش تولید خواهد شد.

اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران، لحظاتی پیش در شبکه خبر صدا و سیما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد: علاوه بر اینکه مرغ مازاد در بازار وجود دارد، گوشت منجمد وارداتی مربوط به سال قبل نیز به بازار تزریق می‌شود که این هم عامل دیگری برای افت شدید قیمت شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه تاریخ مصرف گوشت‌های وارداتی از سال قبل رو به پایان است، به این دلیل مجبور هستند، قبل از انقضای مهلت گوشت‌ها را به بازار عرضه کنند و این به ضرر تولیدکنندگان تمام شده است، در حالی که هیچ‌کدام از مرغداران مسئول سوءمدیریت‌هایی که قبلا در واردات اتفاق افتاده، نیستند.

اسدالله نژاد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در جمع‌آوری مرغ‌های مازاد نیز انتقاد کرد و گفت: با وجود آنکه تولیدکنندگان از 6 ماه پیش مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده‌اند، اما هنوز پول آن را تحویل نگرفته‌اند.

وی تمرکز وزارت جهاد کشاورزی روی نژاد مرغ آرین را عامل دیگری برای وجود مرغ مازاد اعلام کرد و گفت: تنها صادرات مرغ نژاد آرین به کشورهای همسایه انجام می‌شود و یا اینکه مرغ نژاد آرین توسط شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری می‌شود و تقاضای ما این است که این اقدامات بدون توجه به نژاد مرغ انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میزان جوجه‌ریزی آبان ماه را 120 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: این میزان جوجه‌ریزی هم در مقایسه با مصرف کشور که با 105 میلیون قطعه تامین می‌شود، بیشتر است و این عاملی بر مازاد در بازار خواهد شد و وزارت جهاد کشاورزی باید اقدام لازم برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار ایجاد کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از نژاد مرغ ایرانی آرین که سال‌ها فراموش شده بود، خرید آن را در اولویت قرار داده است.

از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان نسبت به عملکرد این نژاد انتقاد دارند و می‌گویند باید اصلاحات در آن صورت بگیرد و به این دلیل تعداد مرغدارانی که از این نژاد استفاده می‌کنند کمتر است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه