مراسم افتتاح ۱۱۰ مرکز مشاوره و ۵۰ محله کرامت در سازمان بسیج برگزار شد

مراسم افتتاح ۱۱۰ مرکز مشاوره و ۵۰محله کرامت،دوم آذر در سازمان بسیج برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد؛ به مناسبت هفته بسیج، مراسم  افتتاح ۱۱۰ مرکز مشاوره و ۵۰محله کرامت، چهارشنبه، دوم آذر در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

در این مراسم که به صورت نشست خبری برگزار شد، ابتدا ناحیه‌های مختلف بسیج استانها به صورت وبینار، گزارش فعالیت‌های خود در  حوزه خانواده و جوانان را به سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج کشور، ارائه دادند.

آسیب اجتماعی باید بزرگترین غم مسئول جمهوری اسلامی باشد

در ادامه این نشست محمد عباسی؛ معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی صحبت کرد و گفت: شاهد اقدامات بسیار خوب در بسیج استانها هستیم. به عنوان مثال در استان فارس طرح مشاوره خانواده بسیار جامع و مفید برنامه‌ریزی شده است و قرار شد که از این طرح برای کل کشور استفاده بشود.

 

وی افزود: برنامه‌های جامع و جدی باید برای همه مردم ایران باشد. همه وظیفه داریم از مردم در برابر نفوذ دشمن حراست کنیم. رهبری هم فرمودند آسیب‌های اجتماعی بزرگترین غم مدیر و مسئول جمهوری اسلامی است.

عباسی گفت: بنابراین باید این اقدام مردم‌پایه که سند اعتلای بسیج را قدر بدانیم و ارج بنهیم.

سند اعتلای بسیج، مردم‌پایه و تخصصی است

در ادامه سرهنگ میثم رضوانپور؛ معاون اجتماعی بسیج، با اشاره به تخصصی بودن سند اعتلای بسیج گفت: درست است که می‌گوییم این سند مردم‌پایه است اما این دلیل بر غیرتخصصی بودن آن نیست. این سند کاملا تخصصی و همچنین دین‌پایه است.

وی افزود: گام اول و در واقع کف میزانی که در سند اعتلای بسیج پیش‌بینی شده است افتتاح ۵۰۰ مرکز مشاوره است، اما می‌بینیم که مثلا در استان اصفهان که افتتاح ۳مرکز در دستور کار قرار داشته است، ۱۰مرکز افتتاح شده است.

 

سرهنگ رضوانپور همچنین گفت: ما در ابتدا خدمات مشاوره و کاهش آسیبهای اجتماعی در استانها را به صورت آزمایشی انجام دادیم. به همین خاطر در گزارشهای استانی دیدیم که دوستان از عناوینی چون خانه سبز و یا خانه مهر نام بردند. اما اکنون همه این مراکز تحت عنوان ، مراکز خدمات مشاوره خانواده فعالیت می‌کنند.

مراجعه به روانشناس نباید محدود به مواقع بیماری باشد

سخنران بعدی این نشست محمد حاتمی؛ رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور بود. وی درباره مسئله آسیب‌های اجتماعی و ورود بسیج به این مسئله گفت: مقابله با آسیبهای اجتماعی و روانی یک ضرورت ملی است و من ازین جهت ورود بسیج به آن را بسیار مبارک می‌دانم.

حاتمی ادامه داد: ما در نشست‌هایی در وزارت کشور، آسیبهای اجتماعی و به خصوص موارد حاصل از ایام کرونا را دسته‌بندی کرده‌ایم. نکته‌ای که باید به آن اذعان کرد این است که نهادهای مربوط برای مقابله با آسیبهای اجتماعی آنطور که باید اقدامات به‌هنگام را انجام نداده و عملکرد رضایت‌بخشی در این زمینه نداشته‌اند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در کشورهای دنیا آسیبهای اجتماعی حاصل از کرونا، ۱۰درصد افزایش پیدا کرده است.

 

وی گفت: مراجعه به روانشناس و مشاور را نباید محدود به مواردی دانست که بیماری روانی پیش آمده است، بلکه باید پیش‌گیری کرد و این دست مراجعات باید برای بهتر زندگی کردن و راهکار گرفتن باشد.

درگیر جنگ ترکیبی هستیم

سخنران پایانی این نشست، سردار غلامرضا سلیمانی ضمن تبریک هفته بسیج گفت: ما اکنون درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم. جنگ ترکیبی، ترکیبی است از همه مولفه‌هایی که در جنگ نرم، جنگ نیمه سخت و جنگ سخت به کار گرفته می‌شود.  همین حوادثی که این روزها در کشور مشاهده کردیم نشان می‌دهد که در بعد رسانه، فضای مجازی و مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی، تمرکز بر جنگ ترکیبی بالا رفته است.

سردار سلیمانی افزود: دشمن تلاش می‌کند از مولفه‌های امنیتی هم بر علیه جمهوری اسلامی استفاده کند. اما از آنجایی که اقتدار نظام جمهوری بالاست و در برابر تهدیدات امنیتی و نظامی قدرت بالایی داریم کاری از پیش نمی‌برند. و این در جنگ ترکیبی برای ما تهدید محسوب نمی‌شود. اما مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی در این بین مهم است چون در شناخت آنها نیاز به دقت، حساسیت و پژوهش‌های بیشتری دارند.

رئیس سازمان بسیج گفت: باید ظرفیت‌های حاکمیتی را کنار هم بیاوریم و از مردم هم کمک بگیریم. چون مردم باید به صحنه بیاند تا در مواجهه با آسیبهای اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی  نقش داشته باشند. این رویکرد قابل ستایش در جنگ ترکیبی است.

آنچه ممکن است به ما ضربه بزند، یورش سهمگین روانی است

وی افزود: هرکس امروز در این مراکز مشاوره حضور  پیدا می‌کند یک سرباز دفاع مقدس است و ما اکنون در شرایط دفاع مقدس هستیم. دشمن نمی‌تواند برای ما کار نظامی و امنیتی انجام بدهد. اما آنچه ممکن است خدای ناکرده به ما ضربه بزند در مولفه‌های جنگ نرم است. من اسم آن را یورش‌های سهمگین روانی گذاشته‌ام. آنچه رسانه دشمن با دروغ و ایجاد شک و شبهه در اذهان می‌سازد مصداق یورش سهمگین روانی و رسانه‌ای است.

سردار سلیمانی گفت: ما شبکه گسترده افکارسنجی در کشور داریم که مرتب پایش‌هایی را انجام می‌دهد که ما براساس آنها در تلاش هستیم آسیب‌هایی مثل طلاق، بیکاری، مشکلاتی که در دوران کرونا به وجود آمده و... را پیشگیری و درمان کنیم.

رئیس سازمان بسیج افزود:  بسیج به عنوان تشکیلات مردم‌پایه انقلاب با کمک گرفتن از مردم، دستگاه‌های مسئول، مراکز علمی و دانشگاهی کشور و اندیشه‌ورزان کشور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار داده تا سرمایه اجتماعی انقلاب پیش از پیش بشود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه