محمدابراهیم: هیچ ممنوعیتی برای حضور هیأت‌ها در مساجد نداریم/ طرح «مسجدبرقرار» برای فعالیت 24 ساعته

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گفت: هیچ ممنوعیتی برای حضور هیأت‌ها در مساجد نداریم. هیأت‌های بسیاری هم‌اکنون در مساجد برقرار هستند البته برخی از هیأت‌های مذهبی بسیار پرجمعیت هستند و امکان حضور در مساجد را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، قالب جدید پایگاه تخصصی مسجد به نشانی masjed.ir صبح امروز چهارشنبه ۹ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام حسین محمدابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و معاون و مدیران این مرکز رونمایی شد.

پایگاه تخصصی مسجد ارتباط دو سویه مسجدی‌ها را فراهم می‌کند

در حاشیه این نشست، حجت‌الاسلام محمدابراهیم در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: پایگاه تخصصی مسجد وسیله ارتباطی ما با مخاطبان اعم از کنگشران مسجدی، امام جماعت، هیأت امنا، فعالان بسیج، اهالی مسجد و ... است. این پایگاه دایرةالمعارف مسجد خواهد بود که از چند سال گذشته هم فعال بوده است.

وی افزود: در رویکرد جدید، متخصصان امر طراحی جدیدی داشتند و بخش‌های بیش‌تری نیز اضافه شده است تا در فضای مجازی و سایبری ارتباط بیش‌تری با افراد داشته باشیم. افراد می‌توانند سوالات خود را در این سایت پاسخ بگیرند و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

مردم شکایات خود از مساجد را در پایگاه تخصصی مسجد ثبت کنند

محمدابراهیم تصریح کرد: ائمه جماعت مساجد هم می‌توانند مطالب و محتواهای خود را از این پایگاه دریافت کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به راه‌های ارتباطی مردم با این مرکز برای ارائه گزارش و انتقاد تصریح کرد: راه‌های متعددی در این زمینه پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها همین پایگاه تخصصی است. در این پایگاه مردم می‌توانند شکایت‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را مطرح کنند و حتی ایده‌های خود برای بهبود امور را هم قرار دهند.

طرح «مسجدبرقرار» برای فعالیت ۲۴ ساعته مساجد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح و برنامه این مرکز برای فعالیت مساجد در ساعت بیش‌تری از روز گفت: در این خصوص طرح «مسجدبرقرار» براساس یک مطالبه مقام معظم رهبری در دستور کار است که ایشان فرمودند مساجد باید برقرار باشند؛ به این معنا که مسجد دائماً باز باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

محمدابراهیم ادامه داد: رویکرد طرح «مسجدبرقرار» این است که قبل از اذان ظهر مسجد باز شود و بعد از نماز ظهر تا بعد از نماز عشاء باز باشد؛ زیرا این بازه، زمان مشترک است. این طرح در دستور کار است و شیوه‌‌نامه‌ای برای آن طراحی و به نواحی ۱۸ گانه و مساجد ارسال شده است. در نواحی، یکی از کارویژه‌ها «مسجدبرقرار» است. همه مساجد امکان برقرار بودن ندارند زیرا مثلاً مسجدی در محل سکونت مردم است و انتظار ندارند که مسجد باز باشد اما برخی مساجد در مکان‌های تجاری و رفت و آمد مردم است که بنا داریم آن‌ها برقرار باشند.

بررسی شکایات از مساجد در کمیته صیانت

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران افزود: در مرکز کمیته صیانتی ایجاد شده است تا در خصوص شکایات و مشکلات مسجد بررسی و تصمیم‌گیری کنند که در پی تصمیمات این کمیته تغییرات و تحولاتی در امام جماعت‌ها و هیأت‌ امناهای مسجد صورت گرفته است.

اجرای طرح راهبردی «پیوند مسجد و مدرسه» برای جذب نوجوانان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در خصوص جذب نوجوانان و جوانان در مساجد اظهارداشت: طرح راهبردی «پیوند مسجد و مدرسه» طراحی شده است که در این طرح، امام جماعت به عنوان روحانی و معلم امین در مدارس حضور پیدا می‌کنند. امامان جماعت در مدارس محل به عنوان معلم یا مسئول فرهنگی حضور پیدا کرده و سرکلاس می‌روند و با آنان ارتباط می‌گیرند. در این طرح امام جماعت، بچه‌ها را به مسجد دعوت می‌کند.

محمدابراهیم گفت: در وزارت کشور مصوب شد که طرح امین با ظرفیت 15 هزار طلبه اجرایی شود که در استان تهران، ۳ هزار طلبه خانم و آقا بنا شد در مدارس دخترانه و پسرانه حضور پیدا کنند. به ائمه جماعت مساجد ابلاغ شده است که در صورت وقت داشتن به عنوان روحانی امین وارد مدارس شوند. امام جماعتی که به دلیل کهولت سن یا مشغله نتواند وارد مدرسه شود، طلبه امین به عنوان نایب یا مسئول فرهنگی مسجد وارد مدارس خواهد شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران افزود: برخی از مساجد، مدرسه ایجاد کردند مانند مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرری که دانش‌آموزان بسیاری هم دارد. برخی از مساجد نیز به صورت جزئی و مشارکتی به فعالیت مشترک با مدارس پرداختند.

هیچ ممنوعیتی برای حضور هیأت‌ها در مساجد نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد درخصوص برنامه این مرکز برای حضور هیأت‌های مذهبی در مسجد و برگزاری مجالس گفت: هیچ ممنوعیتی برای حضور هیأت‌ها در مساجد نداریم. یکی از فعالیت‌های مساجد ما برگزاری هیأت در مسجد است. هیأت‌های بسیاری هم‌اکنون در مساجد برقرار هستند البته برخی از هیأت‌های مذهبی بسیار بزرگ و پرجمعیت هستند و امکان حضور در مساجد را ندارند.

محمدابراهیم افزود: هیأت محمدحسین پویانفر در مسجد گیاهی تجریش و یا هیأت حاج منصور ارضی در مسجد ارک برگزار می‌شود و هیچ ممنوعیتی برای حضور هیأت‌ها در مساجد نداریم.

نمی‌شود هیأت و بسیج در مسجد مدیریت کنند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گفت: هیأت باید ضوابط مساجد را رعایت کند. این امکان نیست که هیأت یا بسیج بخواهد مدیریت مسجد را در اختیار بگیرد. مدیر ذاتی مسجد امام جماعت است و باید تحت فرمان او باشند. هیأت‌ها و هر کنشگر دیگری با رعایت ضوابط و چهارچوب‌ها می‌توانند در مساجد حضور پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته قبول دارم که تنگ‌نظری‌هایی وجود دارد که از همه امامان جماعت تقاضا دارم با سعه صدر و آغوش باز از جوانان و هیأت‌های مذهبی استقبال کنند. اگر گزارشی درخصوص این تنگ‌نظری‌ها دریافت کنیم حتماً تذکر می‌دهیم و برخورد خواهیم کرد.

در پایان این مراسم از خبرنگاران حوزه مسجد خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، شبستان و صداوسیما تقدیر شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه