نگاهی به برنامه«عصر شیرین»؛ گسترش حال خوب زنانه

«عصر شیرین» در قالب یک برنامه گفت و گو محور در هرقسمت میزبان زنانی از قشرها و شغل‌های مختلف است، زنانی که بی پرده و صمیمانه از تجارب و موفقیت‌هایشان می‌گویند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گروه تلویزیون: مهمترین چالش پیش روی زنان در سطح اجتماع، بازنمایی نامطلوب از نقش آنان در جامعه در برنامه‌ها و رسانه‌های هنری است. بازنمایی نامطلوب از نقش زن در رسانه‌ها، از جمله در سریال‌های تلویزیونی، خود به بازتولید نوعی از نگاه به نقش زن در جامعه منجر می شود که به هیچ روی نمی توان گفت برای بهبود وضعیت زنان است. نمایش زنان با خصوصیات اخلاقی ضعیف، منفعل در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی و یا غرق در کار و فعالیت اجتماعی و غافل از همسر و فرزندان با ژست‌های روشنفکری به وفور در سریال‌ها قابل مشاهده است.

این امر به ساخته شدن تصویری از زن در جامعه می انجامد که قابل اتکا و حمایت نیست. چنین تصویری نه تنها نمی تواند به بهبود شخصیت خصوصی و اجتماعی زنان و گسترش خصوصیات مثبت در آن ها کمک کند، بلکه مانعی در برابر جامعه نسبت به توان مندی ها و شایستگی‌های زنان و نقش‌های مثبتی است که می‌توانند در رشد و توسعه داشته باشند. این تصویر الکن و مخدوش از یک زن چه در نقش دختر چه همسر و چه مادر خودباوری زنان را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و اعتماد‌ به نفس و عزت نفس آنان را که از ضروریات موفقیت و پیشرفت است، خدشه‌دار دار می‌سازد.

جای خالی تصویر یک زن موفق و اثرگذار با المان‌های مذهبی و البته ایرانی در آثار نمایشی ما به شدت محسوس است. بخصوص در این برهه که دشمنان در تلاشند تا از طریق رسانه الگوی یک زن غربی بدور از باورهای مذهبی و عرفی جامعه ایرانی _ اسلامی   را به جامعه تزریق کنند.

سختی‌های برنامه سازی برای زنان

برنامه سازان با تجربه خوب می‌دانند که برنامه ساختن و سخن گفتن درباره زنان مانند تیغ دو لبه است؛ از یک سو باید مراقبت کرد به سمت فمینیسم غربی نروند و از سوی دیگر ممکن است مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را پس بزند، لذا باید به سمتی حرکت کنند که هم بیننده آن را بپذیرد و هم حرف قابل استنادی زده باشند و مخاطب زنانه خود را با وجوه دیگری از زن بودن آشنا سازند؛ وجوهی که به رشد هویتی و شناختی و کسب مهارت‌های جدید و جالب برای بانوان منجر شود.
در چند سال اخیر باتوجه به اینکه زنان کلیدی‌ترین نقش را در ایجاد آرامش و نشاط در خانواده ایرانی دارند، برنامه‌های خوب اما کمی مختص زنان ساخته شده است از " خانمی که شما باشید " و " ما خانوما " گرفته تا " نفس " و " مامان‌ها ". جدیدترین برنامه تخصصی سیما در خصوص بانوان " عصر شیرین " است.

معرفی برنامه «عصر شیرین»

این برنامه‌ با هدف تقویت خودباوری در بین بانوان و رشد هویت آن‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی به مسائلی چون تعامل، گفتگو و مهرورزی در کانون خانواده، مدیریت مالی و ...می‌پردازد.

بنای«عصر شیرین»همانطور که ترانه تیتراژ آن نیز می‌گوید این است که به خانم‌ها برای رسیدن به یک حال خوب کمک کند؛ چراکه اگر خانم‌ها حالشان خوب باشد، در هرجایگاهی که باشند مثل همسر، مادر و یا فرزند حال آن خانه هم حال خوبی خواهد بود و وقتی حال خانه‌ها خوب و پر از نشاط و صمیمت و در حقیقت حس زندگی باشد، به طبع آن حال جامعه هم بهتر خواهد شد.

«عصر شیرین» در قالب یک برنامه گفت و گو محور در هرقسمت میزبان زنانی از قشرها و شغل‌های مختلف است، زنانی که بی پرده و صمیمانه از تجارب و موفقیت‌هایشان می‌گویند. نکته مهم در روند گزینش مهمانان برنامه است که «عصر شیرین» بنابه گفته کارگردانش زنانی را انتخاب می‌کند که فعالیت‌هایشان با ذات زنانه شان در نسبت درستی باشد‌.

دکور مناسب برنامه که شبیه به یک خانه است با آشپزخانه و پذیرایی و پرده‌ای که با وسایل هماهنگی دارد و گلدان‌های زیبایی که در این خانه چیده شده‌اند و میزبانی دلنشین فاطمه سادات متولیان موجب حس نزدیکی میان مخاطب با برنامه می‌شود.
«عصر شیرین» بعد از پشت سرگذاشتن دو فصل موفق حالا در فصل سوم خود به سراغ نوجوانان و دغدغه‌های آنان هم رفته است و سعی دارد دنیای نوجوانان و چالش‌های این دوران مهم را برای مخاطب به تصویر بکشد، چالش‌هایی که معمولا والدین و بویژه مادران با نوجوانان خود تجربه می‌کنند.

امید است ساخت چنین برنامه‌هایی برای بانوان با تلاش و جدیت و حمایت بیشتر ادامه یابد تا بتواند به رشد هویتی زنان جامعه براساس ارزش‌های عرفی، دینی و اخلاقی کمک کند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه