چرایی اشتباه‌های زیاد داوران در لیگ برتر/ مربیان و نیمکت نشینان بیشتر از بازیکنان داخل زمین اخطار می گیرند!

کارشناس داوری فوتبال گفت:در شرایطی هم که لیگ ما بدون تماشاگر برگزار می شد مربیان و نیمکت نشینان بیشترین اعتراض و هجمه را به داوران انجام می‌دهند.

نادر جعفری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در مورد اشتباه‌های زیاد داوران در شروع نیم فصل دوم لیگ برتر و حتی اعتراف رئیس کمیته داوران فدراسیون به این مساله اظهار داشت: بخشی از این اشتباهات طبیعی است به همین دلیل فیفا به دنبال دخالت تکنولوژی در قضاوت فوتبال شده است و در سایر رشته‌های دیگر هم تکنولوژی به کمک قضاوت آمده است از تکواندو و شمشیربازی گرفته تا والیبال و کشتی ولی هنوز در فوتبال ما کمک داور ویدئویی وارد نشده است از سویی دیگر داوران ما حتی هدست درست و کاملی هم در اختیار ندارند که باهم به خوبی در ارتباط باشند.

وی افزود: در شرایطی هم که لیگ ما بدون تماشاگر برگزار می شد مربیان و نیمکت نشینان بیشترین اعتراض و هجمه را به داوران انجام می‌دهند. با اعتراض کادرفنی و نیمکت نشینان به داور، فضا ملتهب می شود و داور در جوی متشنج اشتباهش بیشتر می‌شود. برخی از مربیان به دنبال ایجاد االتهاب و تنش به سمت داور هستند تا از این فضا به سود خود سوء استفاد کنند. متاسفانه بیشترین اخطار و اخراج را مربیان در این هفته‌های بدون تماشاگر می‌گیرند.

این کارشناس داوری تاکید کرد: در همین هفته شانزدهم دیدید که سیدمهدی رحمتی با موبایل به سمت داور رفت تا اشتباهش را ثابت کند این حرکت، بی احترامی به داور تلقی می شود. از طرفی دیگر چون فوتبال حرفه‌ای شده نتایج در عملکرد مربیان تاثیرگذار است وئ آنها نیز بخاطر نتایج تحت فشار قرار می‌گیرند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که داوران مرتکب اشتباه می شوند با این حال من معتقدم که اشتباهات داوران ما نسبت به داوران کشورهایی که هنوز VAR ندارند خیلی بالا نیست.

جعفری با اشاره به اینکه جرایم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای حمایت از داوران در مقابل اعتراض‌ها بازدارنده نیست گفت: وقتی بازیکن و مربی 20 میلیون یا 40 میلیون تومان جریمه می‌شوند این جرایم مالی برای بازیکن و مربی که دستمزد میلیاردی می‌گیرند بازدارنده محسوب نمی‌شود اگر میزان جرایم مالی افزایش پیدا کند اعتراض ‌ها به داوری ها هم بسیار کمتر خواهد شد.

وی در مورد اینکه اما کمک داور بازی مس رفسنجان و نساجی مازندران یک گل کاملا صحیح را مرود و آفساید اعلام کرد، اظهار داشت: این مساله هم به دلیل این است که گاهی داوران ما از استان‌هایی هستند که کمتر فوتبال خیز هستند و به همین دلیل نمی‌توانند اشتباه‌های خود را به طور دقیق تصحیح کنند.  شما ببینید در جام جهانی هم اکثر داوران اروپایی و آمریکایی که فوتبال شان رشد و توسعه پیدا کرده بیشترین قضاوت ها را داشتند و داوران آسیایی کمتر قضاوت کردند زیرا این فوتبال پیشرفته است که داور را پرورش می‌دهد. البته استثنا‌هایی هم همیشه وجود دارد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه