جزئیات برگزاری انتخابات مجمع کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران‌

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران از برگزاری انتخابات این مجمع خبر داد و گفت: بعد از طی مراحل قانونی اعتبارنامه افراد منتخب صادر می‌شود.

توفیق اختک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در مورد انتخابات کانون عالی کارگران ایران اظهار داشت: در پی درج آگاهی در روزنامه، انتخابات مجمع کانون عالی انجمن‌های صفنی کارگران ایران در تهران برگزار و اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.

وی افزود: کانون عالی باید هر سه سال یکبار مجمع برگزار کند، اما آخرین مجمع آن در سال 97 بود و به دلیل شرایط کرونایی در سال‌های 99 و 1400 برگزار نشد و وزارت کار اجازه داد که برگزاری مجمع با تأخیر و بعد از دو سال و رفع شرایط کرونایی انجام شود.

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران گفت: مجمع کانون عالی باید کانون‌های مختلف کارگری را دعوت کند که علاوه بر انتشار آگهی در روزنامه برای افرادی که از انجمن‌های صنفی کارگران بوده‌اند از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی دعوت شد، از همه کانون‌های تخصصی کارگری کشور مانند کانون کارگران ساختمانی، کانون انجمن صنفی رانندگان، کانون انجمن صنفی کارگران نسخه‌پیچ داروخانه و سایر کانون‌ها شرکت می‌کنند. 

اختک اضافه کرد:‌ در کانون‌های صفنی کارگران به اعضای آنها هم اعلام کرده‌ایم و بیش از 90 درصد انجمن‌های کارگری کشور از طریق تماس تلفنی و پیامک اطلاع‌رسانی شده در حالی که قانون می‌گوید برای بررسی مجمع صرفاً‌ از طریق درج باید اقدام شود.

وی افزود: پیروی قانون و اساسنامه انجمن‌هایی که می‌خواهند در انتخابات مجمع شرکت کنند باید یک هفته قبل مدارک و اساسنامه کانون خود را اعلام کنند و از بین 600 انجمن صنفی در سراسر کشور اعلام آمادگی برای ارسال مدارک و عضویت در انتخابات مجمع کردند و از بین 600 انجمن حدود 60 نفر با وکالت از انجمن‌های مختلف در این انتخابات شرکت کردند.

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران ادامه داد: به عنوان مثال 14 انجمن آذربایجان غربی به یک نفر وکالت دادند که در انتخابات شرکت کردند و به این ترتیب 60 نفر به وکالت از 600 انجمن عضو کانون عالی کارگران در این انتخابات شرکت کردند. البته تعداد 10 نفر از نمایندگان انجمن‌های کشور حاضر به برگزاری مجمع نشدند اما با توجه به رأی اکثریت نمایندگان کشور مجمع در 28 دی‌ماه در محل ساختمان نگین متعلق به وزارت کار در تهران برگزار شد و در نهایت با رأی نمایندگان انجمن‌ها که شامل 480 انجمن صنفی کارگری کشور بود تعداد 9 نفر به عنوان اعضای هیأت مدیره کانون و دو نفر به عنوان بازرس انتخاب شدند. همچنین دو نفر علی‌البدل برای هیأت مدیره و دو نفر علی‌البدل برای بازرسی انتخاب شدند که هیأت مدیره به مدت سه سال و بازرسان به مدت یکسال انتخاب شدند.

اختک در مورد اینکه جایگاه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران چیست، اظهار داشت: در واقع این قانون ارتباط بین کارگران در صنوف مختلف کشور و دولت را برقرار می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا با اعضای شورای عالی کار هم  ارتباطی دارید، عنوان کرد: نمایندگان شورای عالی کار در مورد تعیین حداقل مزد کارگران تصمیم‌گیری می‌کنند و احتمالاً یکی دو نفر از اعضای کانون عالی کارگران برای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار انتخاب می‌شوند.

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران در مورد اینکه در جلسه اخیر شورای عالی کار آیا نمایندگانی از کانون عالی کارگران شرکت کردند، گفت:‌ هنوز اعتبارنامه ما صادر نشده و طبق قانون یک هفته فرصت وجود دارد که ثبت اعتراض‌ها انجام و بررسی شود و سپس اعتبارنامه اعضای منتخب کانون عالی صادر خواهد شد. 

اختک این را هم گفت: کانون عالی کارگران ایران یک تشکل رسمی است که از این تشکل رسمی‌تر نداریم. خانه کارگر یک حزب است که سازمان بین‌المللی کار آن را قبول ندارد بلکه می‌گوید تشکل‌هایی که با رأی کارگران به صورت انتخاباتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند را به رسمیت می‌شناسد. 

وی در مورد کانون عالی کارگران ایران اظهار داشت: من به عنوان رئیس هیأت رئیسه مجمع می‌توانم در مورد نحوه این انتخابات اظهارنظر کنم حوزه‌های کاری شورای عالی کار و سازمان‌های جهانی کار باید در مورد تشکل‌‌ها اظهارنظر کنند.

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران در مورد اینکه آیا شرایط قانونی برای انتخابات رعایت شده است، گفت: اگر قانون رعایت شود کانون عالی کارگران به عنوان هماهنگ‌کننده همه برنامه‌های وزارت کار و خدماتی که قرار است به کارگران ارائه شوند به عنوان رابط عمل می‌کنند و کانون عالی کارگران مدافع حقوق مشروع همه کارگران ایران چه به عنوان عضو یا غیر عضو عمل می‌کند. مانند رئیس جمهوری که رأی می‌آورد در برابر کل مردم کشور مسئول است ما هم در برابر همه کارگران مسئول هستیم.

اختک ادامه داد:‌ مطابق ماده 131 قانون کار، کانون عالی کارگران تشکیل می‌شود و به عنوان یک تشکل صنفی به رسمیت شناخته می‌شود و این کانون با رأی تخصصی کانون‌های استانی سپس کانون‌های عالی انجمن صنفی کارگران ایران تشکیل می‌شود و قانون و آیین‌نامه آن در مورد چگونگی تشکیل انجمن‌ها و کانون‌های کارگری و کارفرمایی کشور اظهارنظر می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ همه تشکل‌های صنفی کاملاً مستقل  هستند، در مورد بسیج کارگری هم هیچ دخل و تصرفی در تشکل‌های کارگری ندارند اما به عنوان همکاری در برگزاری سمینارها و مراسم ملی تشکل‌های صنفی با بسیج کارگری همکاری می‌کنند اما در انتخابات به صورت کاملاً مستقل عمل می‌کنیم.

رئیس هیأت رئیسه مجمع کانون‌ عالی کارگران ایران در پاسخ به این پرسش که اگر یک کارگر در یک کارگاه دچار مشکل شود شما چگونه مشکل او را رفع می‌کنید، گفت: طبق قانون کار در کارخانه‌ها باید شورای اسلامی کار وجود داشته باشد که به نمایندگی از کارگران و با انتخاب خود کارگران تشکیل می‌شود و اعضای شورای اسلامی در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف در ادارات کار حضور دارند و وقتی اختلافی بین کارگر و کارفرما پیش بیاید از حقوق مشروع کارگر باید دفاع کنند. مثلاً بین 10 تا 20 کارخانه یک نماینده به عنوان شورای اسلامی در اداره کار معرفی می‌کنند. همچنین انجمن صنفی کارگران برای کارگران سیار مانند کارگران خویش‌فرما، رانندگان و کارگران ساختمانی خدمات ارائه می‌کنند. 

اختک در مورد اینکه اعتبارنامه اعضای منتخب کانون عالی کارگران چه موقع صادر می‌شود، عنوان کرد: یک هفته بعد از انتخابات فرصت اعتراض وجود دارد. اگر اعتراضی به هیأت رئیسه و یا وزارت کار ارائه شود بررسی می‌شود. چنانچه اعتراض وارد باشد و انتخابات مجمع نقصی داشته باشد مجمع و انتخابات باطل و مجدد برگزار می‌شود اما اگر اعتراض وارد نباشد وزارت کار انتخابات را تأیید و اعتبارنامه اعضای منتخب را صادر می‌کند. یعنی انتخابات با نظارت ناظران وزارت کار به صورت سالم برگزار شده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه