واشنگتن: آلمان را مجبور به ارسال تانک به اوکراین نمی‌کنیم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا، برلین را مجبور به ارسال تانک برای اوکراین نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، علی‌رغم درخواست‌های مقامات کی‌یف از آمریکا برای مجبور کردن آلمان به ارسال تانک‌های «لئوپارد» به اوکراین، واشنگتن اما گفت چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت که آمریکا، برلین را مجبور به ارسال تانک برای اوکراین نمی‌کند.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگار «سی‌ان‌ان»، توضیح داد: «اینکه آلمان چه کاری را انجام می‌دهد، به خودش مربوط است. آنها باید این کار را طبق حق حاکمیتی خود انجام دهند، ما کسی را به دادن چیزی بیشتر از آنچه که می‌خواهد، مجبور نمی‌کنیم».

پیش از این یک منبع در دولت آلمان گفته بود که «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور در گفتگو با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده که برلین فقط به شرطی با ارسال تانک به اوکراین موافقت می‌کند که واشنگتن نیز ابتدا تانک‌های خودش را به کی‌یف بفرستد.

مقامات برلین البته اعلام کرده‌اند که آماده دادن پاسخ مثبت به کشورهایی هستند که قصد دارند تانک‌های لئوپاردی را که قبلا از آلمان خریداری کرده بودند به اوکراین بفرستند.

این در حالی است که پیشتر گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا با تشکیل ائتلافی به رهبری لهستان، به آلمان برای ارسال تانک به اوکراین فشار آورده بودند ولی برلین مخالفت کرده بود.

«استفن هبستریت» سخنگوی دولت آلمان در نشست خبری در برلین گفته بود برلین  در حال حاضر قصد ندارد تانک‌های لئوپارد-۲ را به اوکراین بدهد. آلمان نگران است که اوکراین از تانک‌های ارسالی برای حمله مستقیم به خاک روسیه از آن استفاده کند و همین امر از نظر مسکو به‌عنوان تجاوز کشورهای کمک‌کننده به کی‌یف، به این کشور محسوب شود.

روز دوشنبه نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با هشدار به کشورهای غربی درباره ارسال تانک به کی‌یف، گفت این کار فقط درد و رنج اوکراینی‌ها را افزایش می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/خ

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه