| احداث مسیر گردشگری، شهرکرد را به شهر جهانی نمد نزدیک می‌کند

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد گفت: دبیرخانه مسیری را به عنوان مسیر گردشگری، فرهنگ و هنر در شهرکرد پیشنهاد داده است که کمک بزرگی به جهانی شدن شهر ملی نمد می‌کند اما هنوز متولی ندارد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شهرکرد، جمعی از مردم شهرکرد و فعالان حوزه صنایع دستی سوژه «علت عدم همکاری مسئولان با ثبت شهر جهانی نمد چیست؟» را در سامانه فارس من ثبت کردند و این سوژه تا کنون ۲۱۹ امضا گرفته است.

در گام نخست به منظور اطلاع از اقدامات دبیرخانه شهر ملی نمد با رئیس آن گفت‌وگو کردیم.(اینجابخوانید)

علی‌اکبر راستین در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در شهرکرد گفت: صنایع دستی و گردشگری جز اولویت‌های دولت و مجلس قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز جایگاه خاصی دارد.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد ادامه داد: معافیت‌های مالی گسترده‌ای از طریق دولت به صنایع دستی اختصاص پیدا کرده و تعرفه‌های مصرفی نظیر آب و برق مشترکین این حوزه‌ها از تجاری به صنعتی تبدیل شده و گاز این مراکز نیز با عنوان گاز مراکز خدماتی محاسبه می‌شود که این موارد کمک‌های خوبی در این حوزه است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در شهرکرد صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری طی ادوار گذشته تا کنون در اولویت نبوده تا حدی که هنگام سفر وزیر مربوطه به استان، نماینده شهرکرد در جلسات حضور نداشت و دفاعی از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مغفول مانده شهرکرد صورت نگرفت.

راستین بیان داشت: در صورتی که شهرکرد شهر ملی نمد و دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی، کشاورزی، فرهنگی و مذهبی است اما گذرهای اجتماعی و صنایع دستی این شهر مغفول مانده‌ و پیگیری بابت ثبت این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است.

مالیات شرکت‌ها در حوزه گردشگری هزینه شود

وی توضیح داد: پیگیری بابت جذب بودجه اجرای طرح‌های گردشگری انجام نشده است، همچنین دستورالعمل‌های هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بر اساس قانون بودجه کشور باید توسط نماینده مجلس، وزارت میراث فرهنگی، سازمان امور مالیاتی استان و کشور تعریف شود تا هزینه‌های مالیات‌های قابل قبولی که از شرکت‌ها و مراکز دریافت می‌شود در حوزه گردشگری و صنایع دستی هزینه شود.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد بیان داشت: استانداری کارگروه‌ها و کمیسیون‌های متفاوتی در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد که این کارگروه طی ۱۲ سال اخیر فقط موازی‌کاری کرده و منجر به ایجاد سیاست‌گذاری‌های ناموفق و عدم ترویج صنایع دستی در شهرکرد شده است.

وی افزود: نهادهای فرهنگی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جبهه فرهنگی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغات اسلامی و ... در امر میراث فرهنگی شهرکرد کوتاهی کرده‌اند.

راستین گفت: میراث فرهنگی یعنی تاریخ فرهنگ، اصالت و هویت شهری که فرهنگ شهرکرد فرهنگ اسلامی است و در مساجد و مکان‌های مذهبی ریشه دارد اما امامزاده و مساجد قدیمی شهر به فراموشی سپرده شده‌اند.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد توضیح داد: شهرکرد دارای بافت تاریخی، فرهنگی و سنتی است که محدوده مسجد جامع، حمام خان، مسجد سید آقا بزرگ، مسجد نو و مسجد ابومحمد(ص) از مکان‌های تاریخی شهر هستند و نهادهای فرهنگی چنین ظرفیت‌هایی را فراموش کرده‌اند.

راستین با بیان اینکه احیای هویت به مراتب مقرون به‌صرفه‌تر از تولید هویت است، اظهار داشت: دبیرخانه شهر ملی نمد مسیری را به عنوان مسیر گردشگری، فرهنگ و هنر در شهرکرد پیشنهاد داده است که کمک بزرگی به جهانی شدن شهر ملی نمد می‌کند اما هنوز متولی ندارد.

وی افزود: تحقق این امر مستلزم تصویب طرح در شهرداری و شورا، داشتن متولی، عمل به مصوبه صادر شده بافت‌های فرسوده استانداری و حرکت طبق مصوبه وزیر در خصوص تغییر کاربری‌ها، تعرفه عوارض و صدور مجوز مشاغل مرتبط با نمد در این مسیر است.

ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی شهرکرد در مسیر گردشگری 

وی افزود: ظرفیت‌های فرهنگی از جمله مسجد اتابکان، مسجد ابومحمد، مسجد جامع، مسجد سیدآقا بزرگ، امامزاده دو خاتون، سقاخانه و حوزه علمیه و ظرفیت‌های تاریخی از جمله اتاق آینه، بازارچه حاج احمد، کوی نمدمال و سه حمام نیز در این مسیر قرار دارند.

رییس دبیرخانه شهر ملی نمد بیان داشت: این مکان‌ها پتانسیل و ظرفیت‌هایی هستند که از لحاظ فیزیکی و هویتی در حال تخریب هستند و با احیا کردن آن‌ها همان هویت فرهنگی و مذهبی که به دنبالش هستیم نیز احیا می‌شود.

راستین گفت: دبیرخانه شهر ملی نمد اولین گام برای مردمی شدن صنایع دستی استان است یعنی هزینه‌های شهرداری در این حوزه در مسیر خود پیش رود تا مردم از این اقدامات استفاده کنند و سرمایه‌گذاری‌ها هدفمند شود که حوزه معاونت صنایع دستی میراث‌فرهنگی در این مسیر شکل گرفته است اما کافی نیست.

چرا اداره‌کل میراث فرهنگی انجمن خیری تشکیل نمی‌دهد؟

راستین بیان داشت: اولویت حفظ با اماکن تاریخی است که شهرداری در این بخش کمک‌هایی می‌دهد اما خود سازه در حال نابودی است که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قدمی در این راه برنمی‌دارد و عدم بودجه را بهانه کار خود اعلام می‌کند در صورتی که با تشکیل انجمن خیری می‌تواند کمک بزرگی در این مسیر انجام دهد.

راستین توضیح داد: به طور مثال میدان فردوسی تا میدان بوعلی سینا بازار فرش شهرکرد است که زنجیره تولید فرش را به نمایش گذاشته است که متأسفانه مغفول مانده و پاسکاری بین ۲ دستگاه میراث فرهنگی و شهرداری سبب عدم رونق بازارهای صنایع دستی شده است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی و بافت تاریخی نباید در یک مکان خلاصه شود بلکه باید صنایع دستی و هنر مردم این شهر در بازارچه‌های قدیمی به نمایش گذاشته شود که با حضور سرمایه‌گذار در این حوزه شغل‌های سبز و مشاغل پایدار شکل می‌گیرند و مراکزی مانند بوم‌گردی، رستوران، خانه‌های صنایع دستی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در شهرکرد فعال می‌شود.

بازارچه میدان قدس اصولی نیست

راستین گفت: متاسفانه اداره‌کل میراث فرهنگی ۱۰ سال پیش بدون رعایت کردن اصول اولیه بازارچه صنایع دستی بازارچه‌ای سکوریت در این حوزه در میدان قدس افتتاح کرده است که بخاطر عدم رعایت اصول، مشتری در این بازارچه وجود ندارد، استقبالی از آن نشده و سرمایه شهرداری و میراث فرهنگی در این محل نیز از بین رفته است.

رییس دبیرخانه شهر ملی نمد ادامه داد: اولین معیار انتخاب مکان برای ایجاد بازارچه صنایع دستی استان اصالت و هویت منطقه است یعنی در محور قدیم شهر احداث شود که این نکته در این بازار میدان قدس رعایت نشده است.

ادارات متولی شهرسازی در گردشگری کمک کنند

وی گفت: حوزه شهرسازی، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و ادارات متولی شهرسازی باید به گردشگری شهر شهرکرد کمک کنند، به طور مثال تدوین سند بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گیرد.

راستین بیان داشت: همچنین می‌شود مطالعات موضوعی محلات شکل گیرد که افراد در محله‌ها توانمند شوند و گردشگری به معنای حقیقی خود برسد.

راستین با بیان اینکه واگذاری ۲۰ و ۳۰ ساله بناهای تاریخی شهرکرد و چالشتر به بخش خصوصی غلط است، گفت: خلاصه شدن گردشگری به بنای یک هتل یا تفرجگاه غلط است.

رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد بیان داشت: شهرداری و شورای شهر در خصوص گردشگری و صنایع دستی و فرهنگی شهرکرد مشاور و شناخت خوبی ندارند که بعضاً سبب می‌شود هزینه‌هایی با عنوان صنایع دستی و بافت‌های تاریخی انجام شود که فقط برای رزومه‌سازی است و مردم از آن‌ بهره نمی‌برند.

وی در پایان این سوال را مطرح کرد که برنامه شورای اسلامی شهرکرد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری به عنوان دبیر ملی این شهر در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی که از ۱۶ تا ۲۰ بهمن در تهران دایر است چه خواهد بود؟

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه