راه حل اصلاح مشکلات کشور با همراهی مردم است/ قوانین دست و پاگیر اقتصادی حذف شود

امام جمعه همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مردم‌پایه است گفت: باید ساختارهای اقتصادی کشور تغییر کند و رشد اقتصادی ایجاد شود که راه اصلاح آن هم دست خود مردم و با همراهی آنهاست.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی دو نوع حکومت در دنیا مطرح بود اظهار کرد: یکی از آنها حکومت‌های دیکتاتوری و مستند چون حکومت پهلوی بود که بر اساس هوای نفس شاه جامعه اداره می‌شد و حکومت دیگر جمهوری یا دموکرات بودند.

وی افزود: چه حکومت دیکتاتوری و استبدادی و چه حکومت‌های دموکراسی قبل از انقلاب مبتنی بر معارف بشری و حذف خدا و حذف حرف او در جامعه بود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در حکومت شاهنشاهی، شاه می‌خواست خدایی کند تصریح کرد: امام خمینی(ره) در ترسیم اقدامات رژیم شاه از الفاظی چون جدایی دین از سیاست، جدا کردن مردم به ویژه جوانان از اسلام و مذهب، پایمال کردن ارزش‌های اسلامی، انحراف از راه مستقیم، اشاعه فساد و تعلیمات انحرافی در دانشگاه‌ها، سرگرم کردن جوانان و افراد مملکت به مسائل ویرانگری چون مواد مخدر و عیاشی استفاده کردند.

وی ادامه داد: در فضای ظلم و فساد که شاه می‌خواهد فرعون باشد و با بسط بهائیت، کشور را به سمت حذف دین می‌برد، سال ۴۰ مردم ایران وارد مبارزه با رژیم شاه می‌شوند و بسیاری از گروه‌ها چون نهضت آزادی با تاکید بر هویت اسلامی ـ ایرانی با هدف مبارزه با استبداد شکل گرفت و رهبری بخشی از حرکت را بر عهده گرفت.

شعبانی اظهار کرد: سازمان مجاهدین که بعدها به منافقین شناخت شدند و امروز نیز فعالیت دارند در سال ۴۴ در راستای مبارزه با شاه تشکیل شد و رویکرد مبارزه مسلحانه داشتند، بالغ بر ۲۰ حزب، شامل چپ‌گرا، ملی‌گرا و احزابی که اسلام‌گرا بودند یا جنبه روشنفکری، سازمان چریکی شکل گرفتند و خیلی از مردم به مبارزه با شاه ورود کردند.

وی گفت: حال سوال ما این است که آیا این احزاب توانستند اعتماد مردم را جلب کنند؟ آیا مردم به نهضت آزادی و مجاهدین خلق اعتماد کردند یا با توده‌ای‌ها همراه شدند؟ آیا به سازمان‌های چریکی پیوستند؟ پاسخ این است؛ هیچ یک از این گروه‌ها موفق نشدند.

انقلاب امام(ره) درون‌مایه دینی داشت 

امام جمعه همدان در تشریح دلیل این عدم موفقیت گفت: چون درون‌مایه آنها دینی نبود و رهبری دینی نداشتند موفق نشدند، در کش و قوس مبارزات با رژیم پهلوی، فرضیه سومی شکل گرفت تحت عنوان حاکمیت دینی توسط امام بزرگوار و درس‌خوانده حوزه علمیه قم.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) از سال ۴۲ به مبارزات وارد شد اگرچه پیش از این هم ایشان سیاسی بود اظهار کرد: امام خمینی(ره) در دوران جوانی از قم به تهران می‌رفت و مذاکرات مجلس را که مدرس حضور داشت را می‌شنید، در دوران ملی شدن نفت نیز به منزل آیت‌الله کاشانی رفت و آمد داشت و از نزدیک با مسائل سیاسی و اجتماعی آشنا بود، در تهران نیز به مجلس درس عرفان آیت‌الله شاه‌آبادی می‌رفت.

شعبانی افزود: پس از مشروطیت که علما ورود ناقصی به سیاست داشتند و موفقیت‌هایی به دست نیاوردند، امام بزرگوار وارد عرصه سیاسی شد و حاکمیت الهی و دینی که مبتنی بر معرفت الهی و حکومت قانون الهی است را مطرح کرد، ایشان تنها کسی بود که توانست حرکت مردمی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ جریانات سیاسی و مبارزاتی بسیاری شکل گرفت اما این امام بزرگوار بود که در میان این مجموعه‌ها انقلاب را به پیروزی رساند اظهار کرد: دلایل موفقیت ایشان این بود که کلامش حرف خدا بود و درون‌مایه دینی داشت و فعالیت سیاسی مردم با رهبری دینی گره خورد. 

 امام با قیام خود شجاعت ملت را زنده کرد

امام جمعه همدان ادامه داد: امام با قیام خود به واسطه اعتماد به خدا و همراهی مردم وحدت ایجاد کرد و  شجاعت در ملتی که نفس او زیر تازیانه‌‌های ظلم به شماره افتاده بود را زنده کرد، آنها توانستند نفس بکشند و احیا شوند.

وی امام خمینی(ره) و رهبری ایشان را یکی از اساسی‌ترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: سایر تجربه‌ها در مشروطیت و ملی شدن نفت موفق نشدند اما امام(ره) سخنش فصل‌الخطاب بود، او توان وحدت مردم و انسجام توده‌ها را داشت و با یک بیانیه در نجف، کل کشور را حرکت می‌داد.

شعبانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم این اتفاق افتاد، در دهه اول انقلاب تفرقه‌های سیاسی و بگومگوهای سیاسی بین برخی مسئولان بود و این امام بود که انسجام کشور و انقلاب را نگاه داشت.

 تمرکز دشمن بر تخریب ولایت فقیه است

وی با بیان اینکه باید دقت کنیم که چرا امروز دشمن تمام توان خود را در مبارزه با ولایت فقیه گذاشته است اظهار کرد: آنها کوتاهی دیگران را گردن ولی فقیه می‌اندازند چراکه تمرکزشان بر تخریب ولایت فقیه است، آنها به خوبی می‌دانند این مرجع دینی است که اگر مرجعیت سیاسی‌اش حفظ شود نظام حفظ می‌شود چنان که امام بزرگوار فصل‌الخطاب بود و محور وحدت و حفظ انقلاب، امروز هم ولی فقیه محور وحدت و انسجام است.

امام جمعه همدان افزود: امروز هم که مردم در صحنه هستند به خاطر ولی فقیه است وگرنه مسئولانی که گاهی کوتاهی می‌کنند یا احزاب سیاسی، توان نگاه داشتن مردم را ندارند. 

وی با اشاره به اینکه این مردم بودند که به خاطر اعتماد به رهبری انقلاب را پیروز و حفظ کردند تصریح کرد: امروز هم دشمن می‌خواهد این اعتماد را از بین ببرد و به پایگاه حفظ و مراقبت از انقلاب حمله می‌کند.

مرجعیت دینی و ولی فقیه پایگاه حفظ نظام اسلامی است

شعبانی ادامه داد: امروز مرجعیت دینی و ولی فقیه مرجع و پایگاه حفظ نظام اسلامی است بنابراین دشمن تمام توان خود را می‌گذارد تا این پایگاه را از بین می‌برد، اگر این شیرازه از هم بپاشد و این اعتماد عمومی سلب شود، کسی توان حفظ انقلاب را ندارد، بنابراین باید مردم واقعا در این زمینه مراقبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن با کپی‌برداری از اقدامات امام و شعارنویسی می‌خواهد به خیال خود براندازی کند یا به تعبیر خود انقلاب کند، اما باید بداند شاه با پول نفت و نیروی نظامی می‌خواست در مقابل مردم بایستد ولی این نظام مردم‌پایه است و مردم هم آن را حفظ کرده‌اند.

امام جمعه همدان تاکید کرد: البته مردم انتقاداتی دارند که به جاست؛ باید ساختارهای اقتصادی تغییر کند و رشد اقتصادی ایجاد شود، مشکلات محسوس است اما راه اصلاح آن هم دست خود مردم است، راهش این نیست که برخی می‌خواهند کل نظام را زیر سئوال ببرند.

وی با تأکید بر اینکه براندازها جمهوری اسلامی مردم‌پایه است و نمی‌تواند در این کشور به خیال خودشان انقلاب کنند گفت: مسئولی که به گفتمان انقلاب اسلامی معتقد نیست و به آرمان‌های امام اعتقاد ندارد، آسیبی به مراتب بیشتر از آشوب‌ها دارد که در این زمینه باید مراق باشیم. 

گزارش مسئولان در نماز جمعه راستی‌آزمایی می‌شود

شعبانی با تأکید بر اینکه مولدسازی که دولت به دنبال آن است ضرورتا فروش اموال نیست و باید میزان بهره‌وری افزایش یابد اظهار کرد: رهبر انقلاب بر رشد اقتصادی تاکید ویژه دارند، باید فرایند اقتصاد مردمی تسهیل شود و قوانین دست و پاگیر هم اصلاح شود.

وی گفت: مسئولانی که می‌آیند و در نماز جمعه سخنرانی می‌کنند به مردم گزارش می‌دهند توجه کنند که هر گزارش راستی‌آزمایی می‌شود.

امام جمعه همدان تاکید کرد: یکی از گلایه‌های مردم وضعیت باغ بهشت است که باید به آن رسیدگی شود که مردم دچار زحمت می‌شوند، اوقاف و شهرداری باید در این زمینه ورود کنند.

پایان پیام/۸۹۰۴۰

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه