افزایش 25درصدی اعتبارعمرانی آذربایجان‌غربی در سال آینده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی گفت: اعتبار عمرانی سال ۱۴۰۲ استان آذربایجان‌غربی به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است.

حسین سپهری  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در ارومیه، در تشریح مزیت‌های مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: از شاخصه‌های مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲  تفویض اختیار به استان‌ها و تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت و تمرکززدایی است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده برمبنای سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با موضوع پیشرفت اقتصادی توام با عدالت، معیشت مردم، امنیت غذایی، اصلاح ساختار بودجه، مشارکت عمومی و خصوصی در تکمیل طرح‌های عمرانی، انضباط مالی و اجرای نظام یکپارچه سازی نظام مالی دولت و اصلاح نظام وجود دارد.

سپهری تصریح کرد: اختیارات و پاسخگویی و نظارت‌پذیری شدن دولت، برنامه محوری به جای هزینه محوری ، شفافیت بین درآمد و هزینه‌ها و سند تحولی دولت به عنوان سیاست کلان اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه حمایت از بخش تولید و اشتغال با کاهش ۷ درصدی مالیات در این بخش‌ها و افزایش درآمد مالیات از طریق فرارهای مالیاتی است که کاهش ۷ درصدی تعرفه مالیاتی فشار را بر مردم و بخش تولید کم خواهد کرد و افزایش مالیات بر خام فروشی‌ها که قطعا تاثیر لازم را برای جلوگیری از خام فروشی خواهد گذاشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توجه به موضوع تفویض اختیار به استان‌ها و نظام درآمد هزینه استان با تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت یکی از مزیت‌های مهم و تاثیر گذار است بیان کرد: در رشد اقتصادی رفع عقب ماندگی و رفع نابرابری‌های منطقه ای در استان هاست و ایجاد صندوق به رشد متوازن اقتصادی در استان و تمرکززدایی که استان بتواند بر اساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های خود رشد پایدار اقتصادی را دنبال کند، کمک خواهد کرد و انگیزه استان را برای ایجاد رشد مازاد درامد سالانه و فروش اموال مازاد و سایر درامدها دوچندان می‌کند.

سپهری در راستای توجه دولت به تمرکزدایی و افزایش اختیارات به استان‌ها به موضوع واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ای ملی در سطح استان به استان اشاره کردند و ایفای نقش تاثیر گذارشورای برنامه و توسعه استان در موضوعات کلان توسعه استان  در این راستا را مورد تاکید قرار دادند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه افزایش ۲۰ درصدی ضریب حقوق و افزایش پایه حقوق به ۷ میلیون تومان و معافیت مالیاتی تا ۷ میلیون و افزایش ۵۰ درصدی حق عایله مندی و ۱۰۰ درصدی حق اولاد در راستای حمایت از قانون حمایت از جمعیت و خانواده است.

سپهری ادامه داد: حمایت دولت به صنعت گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی با افزایش اعتبارات این حوزه و توجه به موضوع سلامت و معیشت مردم و حمایت از بخش آب و کشاورزی از جمله مزیت های دیگر لایحه بودجه است .

سپهری گفت: شفافیت بین درامدها و هزینه‌های دولت از نکات قابل توجه لایحه است که دولت مردمی سیزدهم با توجه به محدودیت منابع اولویت‌های مهم و مسائل اساسی را مورد توجه قرار داده است و موضوع بعدی که به عنوان مزیت‌های لایحه می‌توان بر شمرد عمده درآمد دولت بر مبنای درامدهای مالیات، درآمدهای گمرکی و فروش اموال مازاد دولت گذاشته شده و کمتر به درآمدهای نفتی تکیه شده است.

وی اضافه کرد: موضوع نظارت پذیری و اجرای نظام یکپارچه سازی نظام مالی نیز از نکات قابل اهمیت  است از اینکه نظارت شود بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود کجا هزینه شده  و چقدر هزینه شده و با اصلاح فرایندها و کنترل اعتبارات در کمترین زمان اعتبار به ذی نفع نهایی رسیده یا در حساب دستگاه مانده و بعد در تبادل بودجه چه خروجی تحویل گرفته که موافقتنامه مبنای نظام یکپارچه قرار می‌گیرد و نکته آخر اینکه آیا مردم از خدمات رضایت دارند و سپس ارزیابی به رضایت مندی مردم مشروط می شود که این موضوع مهمی است که دستگاه‌ها را در قبال اختیارات. پاسخگو خواهد ساخت.

سپهری تصریح کرد: اعتبار عمرانی سال ۱۴۰۲ استان آذربایجان‌غربی  به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است و از لحاظ منابع در آمدی نیز برای سال ۱۴۰۲ مبلغ  ۵۱ هزار میلیارد ریال در نظرگرفته شده که رشد درامد نسبت به سال جاری به میزان ۴۳ درصد می باشد که سهم مالیاتی از رقم ۳۴ هزار میلیارد ریال به ۴۹ هزار میلیارد ریال و سهم سایر دستگاه‌ها نیز از ۳۲۰ میلیارد ۴۲۰ میلیارد رسیده است.

وی گفت: استان از لحاظ رشد درامدی رتبه ۱۴ کشور واز لحاظ سهم اعتبار عمرانی رتبه ۶ را بین استان‌های کشور شامل شده است.

پایان پیام

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه