ارسال 3100 اثر به هفدهمین جشنواره شعر فجر/ احمدوند: به مقوله شعر رویکرد جدی داریم

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: شعر دارای اهمیت ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است و در دولت جدید رویکردی جدی به مقوله شعر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اختتامیه هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و جمعی از شعرای داخلی و بین‌المللی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای برنامه درخصوص رشد آثار رسیده در این دوره گفت: بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ اثر از ۸۸۵ ناشر به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسید که در گروه‌های مختلف دسته بندی شدند تا ارزیابی شوند. اتفاقی که امسال ما شاهدش بودیم رشد حدود ۲۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه بود و این کار را برای داوران سخت‌تر می‌کرد. در این دوره ۱۵ نامزد از ۱۱ ناشر داریم و در میان نامزدها ۵ نامزد از میان بانوان هستند. در این دوره هم میزبان مهمانان بین‌المللی بودیم و در دهه گذشته جمعی از مهمانان کشورهای فارسی زبان در این جشنواره حضور پیدا کردند. شعر فجر بنا به پوشش شاعران فارسی زبان در سایر کشور‌ها را دارد و امسال از تمام کشورهای فارسی زبان مهمان داریم.

وی درخصوص دوره‌های آموزشی کلک خیال گفت: این دوره که همزمان با چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی همراه است رویدادی که برای ملت ما فوق‌العاده بود. ما در محافل که در سراسر کشور داشتیم تلاش شد مجموعه شعرای کشور درگیر این رویداد شوند. خانه کتاب تلاش کرد به صورت حداکثری در استان‌های مختلف جشنواره را برگزار کند و غریب به ۱۰۰ شاعر کشور در این رویداد درگیر بودند. ما در این دوره در خدمت بیش از ۹۰ نفر از ادب جویان بودیم. این افراد در سه روز از ۱۳ استاد آموزش دیدند. از وظایف آموزشی ما این است که به این حوزه توجه ویژه داشته باشیم چه به صورت مسقیم و چه به صورت غیر مستقیم.

یاسر احمدوند در ادامه درخصوص جایگاه شعر گفت: تعریف از رویدادها در دولت فقط برگزاری مراسم نیست. شعر فجر مجموعه‌ای از رویدادها و برنامه‌ها است. شعر دارای اهمیت ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است و در دولت جدید رویکردی جدی به مقوله شعر وجود دارد. شب عید غدیر امسال نیز که با جمعی از شعرا نزد رئیس جمهور بودیم اهتمام ویژه وی هم به شعر مشهود بود. در این دولت قرار است شعر در جایگاه ممتازی قرار بگیرد. تدابیری هم اتخاذ شده و برخی از آن‌ها هم اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه درخصوص نقش کلمه و شعر در انقلاب اسلامی بیان کرد: سربازان روح‌الله کلمات بودند و خداوند خمینی را با کلمه نصرت کرد، بروز نصرت در انقلاب کلمه بود و چیزی مؤثرتر از کلمه امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی نبود. در برخی از تفاسیر هم فرشتگان کلمه و کلمات دانستند خداوند می‌تواند فرشتگان را به کمک اولیاء الله برساند و آن هم کلمات است. توقع می‌رود که کلمات یاری بخش انقلاب اسلامی باشند. شاعران فرمانده کلمات هستند و معلوم است که در نقش تبیین‌کننده ارزش‌های انقلاب اسلامی بتابد.

در حال تکمیل...

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه