ضرورت انتشار صورت‌های مالی همه‌ شرکت‌های دولتی‌ در سامانه‌ کدال‌‌/ مردم باید از عملکرد شرکت‌ها مطلع باشند‌

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرکت های دولتی که دارایی و گردش مالی بالاتری دارند، نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا می کنند، گفت: انتشار صورت‌های مالی همه شرکت‌های دولتی اهمیت دارد اما هنوز صورت مالی برخی شرکت‌های مهم روی سامانه‌ کدال قرار نگرفته است.

‌‌محمد آرین‌نژاد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد‌، تصریح کرد: تا پیش از این اصلاً صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر نمی شد و مردم اطلاعی از عملکرد آنها نداشتند، نمایندگان مردم برای دسترسی به اطلاعات این شرکت‌ها مجبور بودند با وزیر مربوطه ارتباط بگیرند و داده‌ها را دریافت کنند.

* انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی‌ تاریک خانه شرکت‌ها را روشن می‌‌کند

وی افزود: شرکت‌های دولتی حدود 60 درصد از بودجه‌ دولت را شامل می شوند به طوری که 2200 هزار میلیارد تومان از 3600 هزار میلیارد تومان بودجه به این شرکت ها اختصاص می‌یابد، البته مفهوم بودجه برای شرکت های دولتی با مفهوم این بودجه برای سازمان‌ها متفاوت است، در اصل اتفاق اساسی در گردش مالی شرکت های دولتی رخ می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تا چند سال پیش ما اطلاعی از گردش مالی شرکت‌های دولتی نداشتیم و نمی دانستیم چه اتفاقی در این شرکت‌ها می افتد، نوع عملکرد مدیران نیز برای ما روشن نبود، کسی از سودده یا زیان ده بودن این شرکت ها نیز اطلاع نداشت، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی موجب می‌شود تاریک‌خانه‌ای که در این شرکت‌ها وجود دارد برای عموم روشن شود.

کارشناس شرکت‌های دولتی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد گفت: صورت مالی شرکت‌های دولتی تفاوت خاصی با صورت‌های مالی شرکت های بورسی نخواهد داشت؛ ترازنامه، صورت سود و زیان و داده‌هایی که بتوان عملکرد شرکت‌ها را تحلیل کرد، در اختیار عموم قرار می‌گیرد، در واقع دارایی، بدهی، سرمایه ‌‌شرکت‌ها و میزان سودآوری آنها به صورت اطلاعات ثابتی بیان می‌شود، این صورت های مالی بستری را فراهم می‌کند که تحلیل‌گران با استفاده از اطلاعات منتشره تحلیل های عمیق‌تری را در مورد عملکرد شرکت‌های دولتی ارائه دهند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دولتی همگی مهم هستند و بر اساس اهدافی که دنبال می‌کنند بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارند. اما شرکت‌هایی که دارایی و گردش مالی بالاتری دارند، مسلماً نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و انتشار صورت‌های مالی آن ها مهم تر است، مثلاً شرکت ملی نفت و گاز و شرکت های معدنی مانند ایمیدرو اثرگذاری بالایی در کشور دارند.

آرین‌نژاد با بیان اینکه همگان اعم از دولت، مردم عادی و رسانه‌ها از این صورت های مالی استفاده خواهند کرد، گفت: چیزی که اولویت دارد این است که در نتیجه انتشار داده‌های شرکت‌های مورد بحث، به نوعی تاریک خانه‌ای که در ارتباط با آن‌ها و عملکردشان وجود دارد، از بین برود، داده ها باید طوری باشد که امکان ارائه‌ تحلیل‌های عمیق را توسط تحلیل‌گران به طوری که برای همه قابل استفاده باشد، فراهم کند.

وی تصریح کرد: وظیفه رسانه‌ها این است که با انتشار این تحلیل‌ها به از بین رفتن دیدگاه فعلی مردم در مورد شرکت‌های دولتی که آن را به مثابه یک تاریک خانه می بینند، کمک کنند. صورت های مالی شرکت‌های دولتی می‌تواند به کمک دولت بیاید تا برای افزایش بهره وری مدیران از آن استفاده کند. مدیرانی که عملکرد خوبی داشته اند باید مورد تشویق قرار بگیرند و کسانی که عملکرد ضعیفی نشان داده اند، جایگزین شوند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: انتشار صورت‌های مالی همه شرکت‌های دولتی اهمیت دارد و هنوز صورت‌های مالی برخی شرکت‌های مهم روی سامانه‌ کدال قرار نگرفته است که به گفته‌ مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، به زودی این کار انجام می شود؛ آن طور که اعلام شده است تا ماه آینده صورت مالی حدود 400 شرکت دیگر روی سامانه قرار می‌گیرد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد شرکت‌های دولتی حدود 60 درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهند، با این وجود، این بخش از بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی بررسی نمی‌شود، البته این بخش از بودجه از جنس بودجه دستگاه‌ها نیست، زیرا در واقع بودجه‌ شرکت‌های دولتی عمدتاً دخل‌وخرج یک سری مغازه های بزرگ دولتی است که با پرداخت مالیات و بخشی از سود خود به دولت مدد می‌رسانند و بعضی از این شرکت ها هم زیانده هستند و از دولت کمک‌زیان می‌گیرند.‌

بودجه شرکت‌های دولتی با بودجه دستگاه‌های دولتی متفاوت است؛ دستگاه‌های دولتی شامل وزارتخانه‌ها و سازمان های تابعه از نظر تشکیلاتی تابع وزیر یا بالاترین مقام اجرایی هستند، اما شرکت‌های دولتی از نظر تشکیلاتی و صورت‌های مالی از تصمیمات مجمع عمومی خود تبعیت می کنند.

دستگاه‌های دولتی براساس سیستم حسابداری دولتی و شرکت‌های دولتی بر اساس حسابداری بازرگانی فعالیت می‌کنند؛ از سوی دیگر، دستگاه‌های دولتی تابع قانونی به نام قانون محاسبات عمومی هستند، اما شرکت‌های دولتی از قانون تجارت و مقررات مالی و معاملاتی مصوب خودشان تبعیت می کنند.

آنچه در بالا گفته شد از جمله تفاوت های بودجه دستگاه‌های دولت (ادارات) با بودجه مغازه‌های دولت (شرکت‌ها) است، اما این تفاوت ها دلیل نمی‌شود که بودجه شرکت‌های دولتی اساساً بررسی نشود. زیرا این شرکت‌ها متعلق به عموم مردم هستند و سهم دولت در آن ها بالای 50 درصد است. ‌

در حال حاضر صورت مالی 396 شرکت دولتی در سامانه کدال منتشر شده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه