امام جمعه شیراز: اصلاح اقتصادی نه در شعار بلکه در سفره مردم احساس شود/ مردم تخلفات را در سامانه مردم‌رسی گزارش بدهند

امام جمعه شیراز با اشاره به شعار سال مد نظر رهبر معظم انقلاب گفت: مقابله با جنگ ترکیبی دشمن هم با توجه به مسائل فرهنگی و تذکر لسانی به خصوص در مقوله حجاب و عفاف ممکن است و هم در مسائل اقتصادی مردم باید رانت‌خواری و فساد و رشوه را گزارش بدهند تا بساط فساد برچیده شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز 11 فروردین سومین حرم اهل بیت (ع) ابتدا با اشاره به آیه مبارک ۲۶۸ سوره بقره «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاء» گفت: شیطان‌های جن و انس در این صحنه مبارزه حق و باطل اینگونه عمل می‌کنند و دو حربه به کار می‌گیرند تا شما را زمین بزنند.

مشکلات اقتصادی ابزاری در دست دشمن برای تضعیف نظام است

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: اگر از بیانات رهبر معظم انقلاب اینجا بگوییم جنگ ترکیبی همین کاری است که شیطان انجام می‌دهد و در آن واحد با چند مسئله مواجه هستید و دشمن عمدا این کار را می‌کند تا شکست در صف شما ایجاد کند.

امام جمعه شیراز افزود: از یک طرف مسائل اقتصادی و تورم، گران شدن ارز، سکه و غیره و لیستی از مسائل این‌چنینی هست و در ادامه بیماری‌های دیگری  مانند رشوه خواری، رانت خواری و حق دیگران را ضایع کردن است که همه ابزاری در دست دشمن است.

هدف دشمن ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت است

آیت الله دژکام افزود: اگر یک مورد هم باشد دشمن در رسانه خود آن را ۱۰ برابر بزرگ‌تر می کند تا مردم را در موضعی قرار دارد تا به فرموده قرآن در آیه 7 سوره منافقون  «هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا» که در این آیه کاملا قرآن کریم هدف دشمن را روشن کرده و می فرماید عده‌ای نفوذی هستند تا نگذارند وضع اقتصادی مؤمنین خوب شود؛ اسرائیل و آمریکا هم رسما دشمنی می‌کنند.

وی تشریح کرد: در خصوص آیه «لَا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ»  هدف دشمن این است تا ملت از انقلاب فاصله بگیرد و این برنامه را دارند و دشمن برای چیدن این برنامه‌ها دقت کرده است و حال که می‌خواهیم مسائل اقتصادی را حل کنیم مشکل بعدی را به وجود می آورند تا در این مسیر درمانده شویم.

خطیب نماز جمعه شیراز افزود: «یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ» یعنی دشمن می‌خواد کاری کند بی‌حجابی زیاد شود، کاری کند که فحشا و منکرات در جامعه دیده و زیاد شود که همه این‌ها نقشه است و شیطان جنگ ترکیبی را با همه ابعاد بر علیه شما مومنین راه می‌اندازد و مومنین باید زیرکی داشته باشند تا این صحنه جنگ را به نفع خود تمام کنند و این مسئله دیگر است.

آیت الله دژکام افزود: در صحنه جنگ ترکیبی دشمن بر علیه شما اگر کسی بخواهد خود را به غفلت بزند و بگوید اطلاع نداریم یا شما زیادی دشمن دشمن می کنید دیگر چه زمانی می خواهد بیدار شود؟  اینجا بود که امام علی(ع) فرمود دو دسته کمر مرا شکستند، عده ای دانسته و عده‌ای نادانسته که با دشمن همراهی می‌کنند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند که باید از خدا بخواهیم این افراد از خواب بیدار شوند که صحنه جنگ بسیار حساس است.

اکثریت قاطع ملت انقلابی و طرفدار ارزش‌های انقلاب هستند

امام جمعه شیراز افزود: اگر جمع‌بندی بخواهیم داشته باشیم از وضعیت تقابل ملت ما در برابر این صحنه جنگ عظیم اقتصادی فرهنگی و شبیخون دشمن که امروز آشکارا حمله می کنند، این مطلب را از زبان رهبر معظم انقلاب می‌گویم که دشمنان هر چه تلاش کردند با عوامل نفوذی خود برای اینکه ملت ما را از عرصه مطالبه ارزش‌های دینی و انقلابی دور و مجبور به تسلیم کنند این ملت تا به امروز محکم و مقاوم در دهان دشمن زده است و از این به بعد هم در دهان دشمن می زند زیرا اکثریت قاطع ملت انقلابی و طرفدار ارزش‌های انقلاب ایستاده اند و این حرکت به خوبی ادامه داده خواهد شد اما ما باید در هر بخشی از این مبارزه و حرکت، استراتژی و چهارچوب حرکت خود را دقیقا مشخص کنیم و نگذاریم دشمن ولو برای یک لحظه احساس کند می تواند موفق شود.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: عرصه جنگ در دو قسمت اقتصادی و فرهنگی است و ما باید برای همه این ‌حمله‌ها، ضد حمله تدارک ببینیم؛ و مسلما آنچه در عرصه اقتصادی دارد رخ می‌دهد نیاز به برنامه‌ریزی دارد و این مردم، بالاخره متدینین هم وقتی احساس می‌کنند فشار اقتصادی است شرایط برایشان سخت می‌شود چه برسد به کسانی که شاید از نظر دینی و ایمانی قوی نباشند.

 اصلاح اقتصادی در سفره مردم احساس شود نه اینکه فقط شعار دهیم

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید اصلاح اقتصادی در سفره مردم احساس شود نه اینکه فقط شعار دهیم خاطرنشان کرد: مسئولین دولتی و مدیران کشور این مسئله بیشتر بر دوششان است و باید پای کار بایستند و تلاش کنند تا این مسئله حل شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: اگر دشمن دارد حمله می‌کند در مقابل دشمن باید خودمان هم، مردم و دولت هم در این قسمت در حل مسئله اقتصاد با دولت همراهی کنند زیرا این یک جنگ است و اینکه رهبری می‌گوید  اقتصاد را مردمی‌سازی کنید از همین منظر است.

مردم، فساد و تخلفات مدیران را گزارش بدهند

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمود مردمی‌سازی کنید اقتصاد را و دولت به راه‌های مردمی سازی اقتصاد و حمایت از سرمایه‌های مردم بپردازد و از حیث کار مدیریتی اولویت برای دولت همین است و باید پیگیری کند اما یک قسمت و گوشه از بحث اقتصاد اقدامات ایجابی است  و قسمت دیگری از مسئله اقتصاد فسادهای اقتصادی است که باز هم مردم باید کمک بدهند.

آیت الله دژکام با بیان اینکه متاسفانه ما مبتلا به فساد اداری هستیم و قانون برای تسهیل مجوز کسب و کار داریم اما برخی مقاومت می‌کنند و قانون را انجام نمی‌دهند و این یعنی فساد اداری و مبارزه با فساد اداری باید به خوبی انجام شود افزود: بخشی از کار آشکار است و همه مطالبه می‌کنند و قانون است و به نفع مردم برای حل مشکل اقتصادی است و این قسمت انجام می‌شود اما در قسمت‌هایی ممکن است مواجه باشیم با یک فسادهای پنهان و  مردم متوجه می‌شوند اما به جایی که باید اقدام و مقابله کند نمی‌رسد.

دژکام تاکید کرد: رشوه‌خواری متاسفانه وجود دارد؛ مسئله رانت‌خواری و بی عدالتی در توزیع امکانات هست که به اقتصاد کشور ضرر می زند و باید با آن مقابله شود و در این بخش مردم باید به میدان بیایند چون دستگاه‌های دولتی اگر به تنهایی اقدام کنند به سلامت نمی‌رسد چون همیشه شیطان هست و عده ای خطا می‌کنند مگر اینکه بدانند مردم در مقابلشان هستند و رصد و بررسی می شوند.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمود نیاز به تحول داریم و دولت باید تلاش کند و مردم هم حمایت کنند افزود: عرصه نبرد اقتصادی است و این اختلاسگرها و رشوه‌خوارها و کسانی که فساد اداری دارند و بی عدالتی می کنند در لشگر دشمن هستند و برعلیه ملت کار می کنند و باید جلوی این نفوذی‌های دشمن گرفته شود و این خواست رهبری است و مردم باید نشان بدهند که آماده همکاری با دولت هستند.

سامانه مردم‌رسی ثابت کرد می‌شود به جای نق زدن راهکار داد

وی افزود: حلی که به ذهن جوانان شیراز رسیده و به نظر رسیده کار موفقی بوده و باید توسعه پیدا کند این است که مردم را درگیر کنیم برای حل مسائل به نام مردم‌رسی.

دژکام افزود: مسئله مردم‌رسی به شکلی در بخشی از حمله دشمن طراحی شد و امروز به ذهن جوانان عزیز رسیده است و به جای اینکه نق بزند و فقط گله کند فکر کرده است و راه حل ارائه داده است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اگر این مسئله را توسعه دهیم مطمئن باشید دشمن شکست می‌خورد و مقابله و هک کردن سامانه توسط دشمن نشان از این است که دشمن متوجه این مقابله شده است و این کار در تحقق آن چیزی که رهبر به عنوان تحول فرموده است می تواند یک راه حل باشد.

وی افزود: قضیه مردم‌رسی در خصوص مسائل مربوط به شراب‌خواری، روزه‌خواری، بی حجابی و بدحجابی شروع شد زیرا این صحنه‌ها مشاهده می‌شد و هیچ کس احساس مسئولیت نمی‌کرد و این کار مردمی است و من به مدیران استانی گفتم که حمایت کنید اما کار، کار مردمی است و کار جوانان شماست.

 مردم پای کار نظام باشند غیر ممکن است که دشمن پیروز شود

وی افزود: در عرصه جنگ فرهنگی کار زمین مانده بسیار داریم اما راهکار حضور مردمی است.اگر نشستید که دستگاه‌های دولتی فقط کار کنند؛ به تنهایی از عهده این کار بر نمی آیند و این حرکت مردم‌رسی با همین عنوان به جز با حمایت ملت نمی‌شود، بگذارید ملت کار خود را بکنند.سازماندهی لازم است اما اصل این است که باید مردم این قضیه را جمع کنند.اگر ملت حزب الله حرکت کنند تمام آنها را سر جای خود خواهد نشاند.

80 درصد مردم طرفدار حجاب هستند

امام جمعه شیراز با بیان اینکه  ۸۰ درصد جمعیت در نظرسنجی‌ها می‌گویند حجاب را واجب و لازم می دانیم و این درصد اگر خود را نشان ندهند همین آش است و همین کاسه افزود: رهبر فرمودند مردم و به همین خاطر تذکر لسانی را هیچ کس نباید غفلت کند،تذکر لسانی تاثیر دارد و با آداب تذکر دهید، همراه با شفقت باشد که بداند دلسوزش هستیم و ما بد کسی را نمی خواهیم؛ هرکس امروز این تذکر را نمی دهد مسئول است و امروز تذکر لسانی وجوب عینی است نه اینکه بگوییم کفایی است. وظیفه همه است و تا وقتی که به حد کفایت برسد برای تمام ملت واجب است و اگر مستقیم می توانید تذکر دهید بسم الله ولی اگر نمی توانید تذکر دهید سامانه مردم‌رسی را گذاشتند تا گزارش دهید و اقدام شود.

وی در پایان گفت: ماه رمضان تمرین کنیم که یک امر به معروف از صد دعا در یک گوشه اثرش بیشتر است و در عرصه اقتصادی خواهش بنده از جوانان این است که بساطی راه بیندازند که مردم بتوانند اگر کسی رشوه می‌خورد، رانت‌خواری می کند و حق مردم را ضایع می کند گزارش دهند و مسئولین هم موظفند پیگیری و حمایت کنند.

پایان پیام/ ف

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه