فیلترینگ سهم بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران را کاهش می‌دهد/ «وفاق ملی» ایده ساخت یک بازی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- مدیرعامل شرکت ساخت بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه سهم بازی‌های رایانه‌ای ایران در بازار جهانی حدود ۲۰ درصد شده است، گفت: شیب نزولی آن شروع شده است، اگر فیلترینگ ادامه پیدا کند همین را هم دوباره از دست می‌دهیم.

محمد زهتابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار اظهار داشت: ما بازی‌های رایانه ای مختلفی ساختیم که معروفترین آنها، «پسرخوانده» است که ۲۱ میلیون دانلود داشته که بخش بزرگی از دانلودها هم خارج از ایران بوده است.

رئیس کمیسیون بازی‌ها و سرگرمی‌های سازمان نصر(نظام صنفی رایانه‌ای) تهران با بیان اینکه بازی «پسرخوانده» جزو بازی‌های معروف در منطقه‌ ای مانند کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یا همان جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق (CIS) محسوب می‌شود افزود: همین طور بازی «باغ نگار» ۱۳ میلیون دانلود داشته و جزو بازی‌های پرفروش داخل ایران است.

جایگاه خوبی از نظر تولید بازی در جهان نداریم

زهتابی درباره جایگاه ایران در بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما متاسفانه جایگاه خوبی از نظر تولید بازی در جهان نداریم، با وجود این‌که خیلی هم دیر در این عرصه شروع نکردیم. البته به دلایل مختلف اعم از تحریم‌ها، فیلترها و تازگی‌ها فیلترینگ گوگل پلی، اینها بزرگترین ضربه را به صنعت بازی‌سازی ایران زده است.

وی گفت: فیلترینگ باعث شده بازی‌ساز ما عقب بماند و با حیات اولیه خود دست و پنجه نرم کند. مشکل اینترنت و جدیدا مشکل هم برق داریم و در کنار آن مشکل سرمایه‌گذاری هم که همیشه وجود دارد. تنها چیزی که ما در آن خوب هستیم، منابع انسانی است.

زهتابی اظهار داشت: با وجود این‌که این همه مهاجرت وجود دارد، ورودی‌های منابع انسانی و نسل جوان باسوادی که دنیا را می‌شناسد، را شاهدیم که فرهنگ‌های مختلف و زبان‌های مختلف را می‌شناسند. جوانان طراح و برنامه نویس ایرانی پایه ریاضیات و هنری خوبی دارند و اگر می‌شد به آنها پر و بال دارد و سرمایه‌گذاری کرد، اتفاق های بزرگی می‌افتاد.

وی افزود: خیلی از بچه‌های ایرانی در ترکیه و آلمان و در بهترین شرکت‌ها و رده‌ها کار می‌کنند و شاید باورش سخت باشد وقتی از شرکت‌های ما در ایران می‌روند، می‌گویند همکاران ما سطح پایین‌تری دارند و کارمان راحت‌تر شده است.

زهتابی گفت: ما بیشتر واردکننده بازی رایانه ای هستیم؛ اکنون سهم بازار ایران شاید در حوزه گوشی‌های همراه فقط ۲۰ درصد در دست بازی‌های داخلی باشد و بقیه در دست بازی‌های خارجی است و این ۲۰ درصد، البته زمانی یکی 2 درصد بود.

وی افزود: اگر سیاست اشتباه فیلترینگ گوگل پلی ادامه پیدا کند، ما این ۲۰ درصد را دوباره از دست می‌دهیم و اکنون شیب نزولی آن شروع شده است.

مدیرعامل شرکت بازی‌سازی پاییزان در این باره که با توجه به شعار دولت که وفاق ملی است، آیا تاکنون به ساخت بازی درباره این شعار فکر کردید؟ گفت: تاکنون که به آن فکر نکرده‌ام اما به گمانم می‌شود یک بازی ساخت که در آن ساخت و ساز، سازندگی و مزرعه‌داری اتفاق می‌افتد و آدم‌های مختلف با دیدگاه‌های مختلف و با تنوع‌های زیستی مختلف می‌توانند در کنار هم کار کنند.

زهتابی افزود: در بازی می توانیم نشان دهیم همه با هم خوب هستند و قومیت‌های مختلف در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند. مهم نیست از چه قومی هستند، چه فکر و چه جایگاه اجتماعی دارند مهم این است که عاشق ایران هستند و برای این کار می کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه