به گزارش خبرنگار گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در نخستین همایش ملی «حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت» اظهار داشت: حکمرانی به معنای اجرای اسناد بالادستی، یکی از چالشهای نظام تعلیم و تربیت است که از این موضوع ناراضی هستیم همچنین اگر جوهره حکمرانی خوب را رضایتمندی ذینفعان یا به عبارت دیگر پاسخگویی در قبال کارهای انجام شده بدانیم، در فضای تعلیم و تربیت با خانوادهها در ارتباط هستیم که از محصول ما در بسیاری از مواقع ناراضی هستند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد که در نظام تعلیم و تربیت حکمرانی خوب رقم خورد، باید همه ذی نفعان در اجرا کمک کنند که در اینجا باید بگویم نظام تعلیم و تربیت یکه و تنهاست.
کاظمی تصریح کرد: هرچند که در حوزه دستاوردها موفقیتهای علمی و تربیتی بسیاری داریم اما آمادگی عمومی دانش آموزان برای برخورداری از یک زندگی مطلوب مورد نظر ما در جامعه وجود ندارد.
سند تحول بنیادین به درستی اجرا نمیشود
وی خاطرنشان کرد: در نظام تعلیم و تربیت یک سند متعالی و همه جانبه به نام سند تحول بنیادین داریم که به درستی اجرا نمیشود؛ یعنی از نظر قانون مشکل نداریم اما یکی از دلایل موفق نشدن از هم گسیختگی نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هماهنگی میان نظام تربیت و خانواده، دوره پیش از دبستان، مدرسه و پس از آن دانشگاه وجود ندارد و هرکدام راه خود را میروند؛ بنابراین رفت و آمدهای علمی و نظری به نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد.
برای بسیاری از قوانین آموزش و پرورش اعتباری در نظر گرفته نشده است
کاظمی با بیان اینکه امروز با شکافهای عمیق از جمله در حوزه فناوری در نظام تعلیم و تربیت مواجه هستیم، گفت: نکته دیگر این است که وقتی یک قانون و سند را وضع میکنیم باید الزامات قانون دیده شود و زمانی که الزامات اجرایی سند و قانون در نظر گرفته نمیشود، حکمرانی هم با نوشتهها و قانونها محقق نمیشود و برای بسیاری از قانونهای نوشته شده آموزش و پرورش اعتباری در نظر گرفته نشده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین راهبردهای سند تقسیم کار ملی است که تاکنون محقق نشده است و دچار کوچکانگاری شدهایم که ما را به مقصد نمیرساند.
کاظمی افزود: اگر اساسیترین مسئله کشور تعلیم و تربیت باشد، گاهی نه تنها همپوشانی اتفاق نمیافتد بلکه مداخلات هم ایجاد میشود و برای حکمرانی خوب باید همه مولفهها در کنار هم قرار گیرد زیرا بیثباتی مدیریتی یکی از معضلات آموزش و پرورش است.
کاظمی افزود: اینکه چه محتوایی را در چه زمانی با کدام معلم و چه شرح وظایفی داشته باشیم، برنامه درسی تعیین میکند اما برای پرکردن خلا برنامه درسی، منابع مالی و انسانی را در نظر گرفتهایم و ریل تحول در برنامه درسی است.
وی خاطرنشان کرد: ساختار نظام تعلیم و تربیت از ابتدا تا انتها باید پیوسته شود و این اقدام باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه تمرکز آموزش و پرورش بر دانشگاه فرهنگیان است، گفت: مهمترین مولفه در تعلیم و تربیت معلم است و ریل باید برای او درست باشد و تقویت دانشگاه فرهنگیان میتواند ما را موفق کند.
وی به تنوع و تکثر مدارس اشاره کرد و افزود: در زیست تعلیم و تربیت کشور امروز دچار تکثر و تنوعی هستیم که یکدیگر را قبول ندارند؛ در واقع انواع و اقسام مدارس ایجاد شده که موجب تضعیف مدارس دولتی شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موسساتی که در عرصههای مختلف ایجاد شده، برنامه درسی جداگانه دارند و آموزش و پرورش را هم قبول ندارند، که باید این موارد بررسی شوند.
نقطه آغاز تعلیم و تربیت معلم است
رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان در این همایش ملی گفت: تعلیم و تربیت وظیفه ماست و نقطه آغاز تعلیم و تربیت از معلم آغاز میشود.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: چهار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک سال گذشته به دانشگاه فرهنگیان مرتبط است و این موضوع نشان از نگاه ویژه شورای عالی به دانشگاه فرهنگیان دارد.
آموزش و پرورش مهمترین موضوع حال و آینده کشور
رضامراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بنیاد مستضعفان نیز در این همایش گفت: مدیریت و حکمرانی در ساحت تعلیم و تربیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ حکمرانی یعنی ساحتی که میگوید چه کاری باید انجام شود و مدیریت ساحت چگونگی انجام کار است و پیمودن مسیر از حکمرانی به مدیریت اقدامی کاملا عقلانی است و برگزاری چنین همایشی به دنبال ایجاد رابطه بین این دو ساحت است.
صحرایی اضافه کرد: مسئله آموزش و پرورش به عنوان مهمترین موضوع حال و آینده کشور باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نظام تعلیم و تربیت جهانی بر سه پایه دسترسی برابر، الکترونیکی شدن و عدالت قرار دارد و عدالت آموزشی وظیفه دولت و مجلس است و که البته برخی آن را فقط وظیفه آموزش و پرورش میدانند.
وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: ۲۶۰ مقاله به نخستین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت ارسال شده است که از این تعداد، بیش از ۱۸۰ مقاله پذیرفته و ۲۱ مقاله نیز در این همایش ارائه خواهد شد.
صحرایی با تاکید بر حل چالشهای نظام تعلیم و تربیت افزود: اگر نظام تعلیم و تربیت را به گونهای طراحی کنیم که ذینفع آن از این طراحی سودی نبرد با چالش مواجه خواهیم شد.
وی افزود: نباید در طراحی، نقطهای را در نظر بگیریم که دست یافتنی نباشد و توان رسیدن به آن را نداشته باشیم. همه امروز به حمایت از آموزش و پرورش مکلف شدهاند و باز کردن هرگونه دکان دیگری در برابر آموزش و پرورش فقط یک مسکن موقتی است.
دیدگاه خود را بیان کنید