هالیوود و دیوان عالی آمریکا بر سر سقط‌ جنین دست به یقه شدند/ بایدن حامی بی‌بندوباری و سقط در هر شرایطی!

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه با لغو حکم تاریخیِ پروندۀ مشهور به «Roe v. Wade» (رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، مدافعان حقوق زنان را شگفت‌زده و در مقابل جمهوریخواهان و محافظه‌کاران مذهبی را که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، خشنود کرد.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ گروه سینما: کانون خانواده در غرب با ورود به عصر مدرن تحت تأثیر عوامل متعددی اهمیّت و جایگاه خود را از دست داد. با انحراف خانواده‌ از عرف‌ها و هنجارهایاجتماعی، مهم‌ترین کانون تربیتی و هسته‌ای جامعه آمریکا در معرض آسیب جدّی قرار گرفت. ازدواج و خانواده در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته غربی، تغییراتی اساسی ازقبیل کاهش ازدواجهای رسمی، افزایش طلاق، زندگی مشترک بدون ازدواج و تولد فرزندان نامشروع و اختلالات روحی‌روانی بویژه در بین همین فرزندانی که نتیجه روابط نامشروع هستند، را شاهد هستیم همچنانیکه تقریبا هر ماهه اخبار تیراندازی یک نوجوان آمریکایی و کشتار دسته‌جمعی همسن و سالانش، به صدر اخبار جهان تبدیل می‌شود. 

*تک‌والدی بحران عمومی آمریکایی‌ها

این تغییر بنیادی در کانون خانواده آمریکایی که طی چند دهه اخیر روی داده، نمونه‌هایی در دل خود دارد که نشان از سطح گسترده کانوان از هم پاشیده خانواده در آمریکا دارد. برای نمونه، پدر باراک اوباما، همسر و فرزند خود را در حالی که باراک ۳ ساله بود، ترک کرد. آنجلینا جولی نیز پس از جدایی پدر در زمان نوزادی خود، با مادرش زندگی کرده است. تام کروز، هِیل بِری، ساموئل ال جکسون، مرلین مونرو، جک نیکلسِن، جودی فاستر، آل پاچینو، جان لنون و بسیاری دیگر از هنرپیشگان هالیوود، نیز وضعیتی مشابه داشته و به خاطر ترک پدر یا مادر، در بهترین حالت تنها با یکی از والدین زندگی کرده‌اند. خانواده تک والدی، اکنون به بخشی از جامعه آمریکا بدل گشته و این تازه بخش خوب ماجراست چراکه سهم اصلی را موالیدی تشکیل می‌دهند که جنین از رابطه‌ای نامشروع یا موقتی بوده و کار در بیشتر اوقات به سقط و یا به صورت تولد نامشروع بوده و بحران‌های بعدی را در جامعه آمریکا به همراه داشته است.

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه با لغو حکم تاریخیِ پروندۀ مشهور به Roe v. Wade (رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، مدافعان حقوق زنان را شگفت‌زده و در مقابل جمهوریخواهان و محافظه‌کاران مذهبی را که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، خشنود کرد

 

حالا اما دیوان عالی ایالات متحده بالاخره به موضوع پرتنش این روزهای آمریکا یعنی «حق سقط جنین» ورود کرد و آن را از شمول حقوق اساسی خارج کرد. این دستور با اعتراض گسترده اتحادیه‌های هالیوودی مواجه شد.

*ابطال قانون سقط قانونی جنین بعد از ۵۰ سال

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه با لغو حکم تاریخیِ پروندۀ مشهور به Roe v. Wade (رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، مدافعان حقوق زنان را شگفت‌زده و در مقابل جمهوریخواهان و محافظه‌کاران مذهبی را که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، خشنود کرد.

*اعتراض سراسری اتحادیه‌های هالیوودی به قانون جدید سقط جنین

اتحادیه‌های سینمایی هالیوود ازجمله «SAG-AFTRA» و «Actors Equity»(اتحادیه بازیگران) متعهد شدند که در پی حکم روز جمعه مبنی بر پایان حق قانونی سقط جنین در آمریکا اعتراض کنند، در حالی که انجمن صنفی کارگردانان سیاست جدیدی برای ارائه کمک‌های مالی به اعضایی که برای «خدمات سقط جنین ایمن» سفر می‌کنند، پیشنهاد کرد.

اتحادیه‌های هالیوود روز جمعه پس از انتشار اخباری مبنی بر لغو «حق قانونی سقط جنین» از سوی عالی ترین دادگاه کشور، دادگاه عالی را به شدت مورد سرزنش قرار دادند و تعدادی از گروه‌ها و اتحادیه‌های کارگری متعهد شدند که برای مقابله با اثر این تصمیم گام بردارند.

اتحادیه کارگردانان، انجمن صنفی کارگردانان آمریکا، اتحادیه بازیگران SAG-AFTRA، اتحادیه نویسندگان، انجمن نویسندگان بخش‌های شرق و غرب آمریکا ، اتحادیه خدمه فیلمسازان IATSE و اتحادیه کارکنان سالن‌های سینما، همگی در پی این تصمیم بیانیه‌هایی صادر کردند که با لغو این قانون حدودا ۵۰ ساله مخالف هستند. تصمیمی یک ساله که به آمریکایی‌ها حق سقط جنین را طبق قانون اساسی می‌داد.

 

*برخی ایالت‌ها همچنان کشتارگاه جنین‌ها باقی می‌مانند

سیزده ایالت - از جمله آرکانزاس، آیداهو، کنتاکی، لوئیزیانا، می سی سی پی، میسوری، داکوتای شمالی، اوکلاهاما، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، یوتا و وایومینگ - به اصطلاح «قوانین ماشه‌ای» یا «ممنوعیت‌های ماشه‌ای» در عمل دارند که ممنوعیت ایجاد می‌کنند. سقط جنین در این ایالت‌ها ظرف ۳۰ روز آینده پس از صدور این حکم ملغی خواهد شد.

این مساله جدای از معضلات متعدد اجتماعی سیاسی که در دل خود دارد، مبین این قضیه است که طی این ۵۰ سال اعمال قانون سقط جنین، و طرفداری از پابرجا بودن آن، سطح بی‌بندوباری در آمریکا را نشان می‌دهد که این معضل با اعتراضات سراسری تمامی اتحادیه‌های سینمایی هالیوود نشان از اوضاع اخلاقی و روابط نامشروع بین عوامل دارد. محیطی که ظاهرا با مساله‌ای جدی دست و پنجه نرم می‌کند که به واقع بخشی از کار یا مشکلات مستقیم و مرتبط با تولیدات سینمایی نبوده اما نشان دهنده اوضاع پشت پرده و آمار بالای بارداری‌های ناخواسته و نامشروع دارد.

بنا بر اعلام قضات مدافع لغو این حکم، رای صادر شده در پروندۀ سال ۱۹۷۳ که اجازه می‌داد سقط جنین بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری هم انجام شود، اشتباه بوده زیرا در قانون اساسی ایالات متحده هیچ اشاره روشنی به حقوق سقط جنین نشده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز به لغو قانون حق سقط جنین واکنش منفی نشان داد. او رای صادر شده را نتیجه یک «ایدئولوژی افراطی» دانست و خواستار ادامۀ مبارزه به شیوۀ «مسالمت‌آمیز» و دفاع از حق سقط جنین و «آزادی‌های شخصی» در پای صندوق‌های رای، در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان شد

 

پیش از این در ماه می، درز نسخه پیش‌نویس این حکم به بیرون از دیوان عالی که توسط قاضی محافظه‌کار ساموئل آلیتو نوشته شده بود و نشان می‌داد که دیوان احتمالاً این حکم را لغو می‌کند، یک طوفان سیاسی به راه انداخت و بسیاری از مدافعان حقوق زنان در سراسر آمریکا را به خیابان‌ها آورد.

البته همچنان این احتمال وجود دارد که سقط جنین همچنان در ایالت‌های لیبرال قانونی باقی بماند. در حال حاضر در بیش از دوازده ایالت، قوانینی برای حمایت از حق سقط جنین وجود دارد اما در مقابل، در بسیاری از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان، محدودیت‌های گسترده‌ای برای سقط جنین وضع شده است.

 

*زنان هالیوودی باردار نامشروع مجبور به مراجعه به ایالت‌های آزاد سقط جنین می‌شوند

پیش‌بینی می‌شود که در نتیجه حکم روز جمعه، زنان دچار حاملگی ناخواسته بخصوص آن‌ها که در حوزه بازیگری و سینما فعالیت می‌کنند و زیر ذره‌بین هواداران و مخاطبانشان هستند، در بسیاری از مناطق آمریکا مجبور به سفر به ایالتی دیگر شوند تا بتوانند در آنجا از امکانات سقط جنین قانونی و ابزارهای آن بهره‌مند شوند. این نگرانی نیز وجود دارد که خرید قرص‌های سقط جنین آنلاین یا سقط جنین‌های غیرقانونی و خطرناک بطور قابل توجهی افزایش یابد.

 

*بایدن: رای دیوان عالی نتیجه یک «ایدئولوژی افراطی است»

حتی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز به لغو قانون حق سقط جنین واکنش منفی نشان داد. او رای صادر شده را نتیجه یک «ایدئولوژی افراطی» دانست و خواستار ادامۀ مبارزه به شیوۀ «مسالمت‌آمیز» و دفاع از حق سقط جنین و «آزادی‌های شخصی» در پای صندوق‌های رای، در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان شد.

انتهای پیام/ ت 13

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه