به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از توانیر، عبدالامیر یاقوتی افزود: ماموران شرکت برق به طور متوسط هر دو ماه یکبار به منازل مشترکان مراجعه کرده و کنتورها را قرائت میکنند.
وی ادامهداد: علاوه بر قبوضی که هر ۲ ماه یکبار صادر می شود، یک قبض برآوردی یا بهاصطلاح سیستمی هم در این فاصله زمانی تهیه می شود. قبض سیستمی بر اساس الگوی مصرف در مدت مشابه و مشترکان مشابه صادر میشود و الگوریتم پیچیده ای دارد.
این مقام توانیر خاطرنشان کرد: وقتی قبض سیستمی صادر می شود، چنانچه با قبض آخری که مامور قرائت کرده، همخوانی داشته باشد، تایید می شود و به صورت قبض اصلی باقی میماند و چنانچه مغایرتی داشته باشد، ابطال و نهایتا قبض جدید به صورت دوماهه صادر می شود.
یاقوتی گفت: اگر قبض ابطال شده توسط مشترک پرداخت شده باشد، مبلغ آن به صورت بستانکاری در حساب مشترک باقی می ماند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، قبوض کاغذی سابق به صورت الکترونیکی صادر می شود و مشترکان میتوانند از طریق برنامه کاربردی برق من، این قبوض را مشاهده کنند. در این قبوض مشخص است که آیا مشترک به دلیل ابطال قبض برآوردی، بستانکار شده است یا خیر؟
مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر بیانداشت: دلیل صدور قبض برآوردی این است که مشترکان زودتر از روند برق مصرفی خود مطلع شوند و رفتار مصرفی خود را در صورت لزوم اصلاح کنند.
وی افزود: الزامی برای پرداخت قبوضی که به صورت سیستمی صادر میشوند، وجود ندارد و صدور آنها صرفا برای اطلاع مشترکان انجام می شود.
یاقوتی اضافهکرد: البته در مواردی هم شاهد هستیم که ماموران چندین نوبت به منزلی مراجعه کردند و به دلیل عدم حضور مشترک، موفق به قرائت کنتور نشدند. در این موارد هم قبض به صورت برآوردی صادر میشود.
دیدگاه خود را بیان کنید